"هورمون عشق" کلید درمان کرونا است؟

"هورمون عشق" کلید درمان کرونا است؟

قبلا ثابت شده بود که هورمون اکسی‌توسین که در مغز تولید می‌شود و در تولیدمثل و زایمان نقش دارد، التهاب بدن ناشی از طوفان سیتوکین را نیز کاهش می‌دهد.

کد خبر : ۸۵۹۶۲
بازدید : ۹۱۱۲
اکسی‌توسین؛ هورمونی که به اصطلاح به آن «هورمون عشق» می‌گویند، به عنوان یک راه درمانی برای کووید ۱۹، در دست بررسی است.

به گزارش مدیسین نت؛ طوفان سیتوکین؛ یکی از جدی‌ترین عوارض آلوده شدن با عفونت کووید ۱۹ است که در آن سیستم ایمنی بدن به بافت‌های خود از جمله کبد و ریه حمله می‌کند.

طوفان‌های سیتوکین می‌توانند افراد تمام گروه‌های سنی را تحت تأثیر قرار دهند؛ همچنین، طوفان‌های سیتوکین یکی از عوارض بیماری‌های خودایمنی مختلف نظیر لوپوس و بیماری استیل (فرمی از آرتریت) است. قبلا ثابت شده بود که هورمون اکسی‌توسین که در مغز تولید می‌شود و در تولیدمثل و زایمان نقش دارد، التهاب بدن ناشی از طوفان سیتوکین را نیز کاهش می‌دهد.

در مطالعه‌ای جدید، محققان دانشگاه تولدو در اوهایو دریافتند که به طور خاص، نوعی دارو به نام کاربتوسین که عملکردی شبیه به اکسی‌توسین دارد، ممکن است باعث فعال شدن سلول‌های ایمنی به نام سلول‌های T شود که نقش مهمی در پاسخ ایمنی دارند.
سلول‌های T به طور مستقیم به سلول‌های آلوده به ویروس و سلول‌های سرطانی حمله می‌کنند و با تولید پروتئین خاص به نام پرفورین، منافذی در این سلول‌ها به وجود می‌آورند و موجب نابودی آن‌ها می‌شوند. علاوه بر این، تاثیر کاربتوسین نیز مشابه لوپیناویر است؛ داروی ضد رترو‌ویروسی تحت مطالعه به عنوان درمانی برای کووید ۱۹.

به گفته محققان، همه این عوامل نشان می‌دهد که اکسی‌توسین ممکن است به عنوان یک درمان هدفمند برای طوفان سیتوکین در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ مفید باشد.

نتایج این مطالعه اخیرا به صورت آنلاین در ژورنال Physiological Genomics منتشر شده است.
منبع: دویچه وله
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید