ابتلای عمدی به" کرونا" برای ساخت واکسن

ابتلای عمدی به" کرونا" برای ساخت واکسن

در مرحله اول این چالش قرار است محققان ۹۰ داوطلب تعیین شده را با استفاده از قطره و از راه بینی در معرض ویروس قرار دهند تا کمترین سطح مواجهه برای ایجاد کووید-۱۹ صورت پذیرد.

کد خبر : ۸۶۱۱۵
بازدید : ۸۸۷۶
وقتی افراد عمدا به
محققان بریتانایی در حال آماده‌سازی طرحی هستند که در آن داوطلبان جوان به صورت عامدانه به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند تا در خصوص اثر واکسن کرونا مورد آزمایش و تحقیق قرار گیرند.

اجرای این طرح بحث برانگیز مخالفت‌های بسیاری را با خود به همراه داشته و بسیاری آن‌را یک «بی‌اخلاقی» توصیف کرده‌اند چرا که افراد سالم را به این بیماری مبتلا می‌کند.

پروفسور پیتر اوپنشاو که یکی ازمحققان این پروژه است به خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید: «آلوده شدن به یک عامل بیماری‌زای انسانی هرگز به آسانی انجام نمی‌شود، اما در عین حال این یک تجربه آموزنده خواهد بود و می‌تواند به ما در یافتن هرچه سریعتر واکسن بیماری کووید-۱۹ یاری رساند.»

پژوهش در خصوص چالش انسانی پیشتر برای تولید واکسن در بیماری‌هایی، چون حصبه، وبا و مالاریا مورد استفاده قرار گرفته است.

کالج امپریال لندن روز سه‌شنبه ۲۰ اکتبر اعلام کرد این پژوهش با مشارکت داوطلبان ۱۸ تا ۳۰ ساله و با همراهی وزارت تجارت و بازرگانی و همچنین شرکتی که تجربه اجرای چنین چالش‌هایی را دارد صورت می‌پذیرد. دولت بریتانیا قصد دارد حدود ۳۳.۶ میلیون پوند در این تحقیق سرمایه‌گذاری کند.

با همه‌گیری ویروس خطرناک کرونا، سراسر جهان به امید پایان دادن به این بیماری که به اقتصاد بین‌الملل لطمات جدی وارد کرده است تلاش‌های گسترده‌ای را برای یافتن واکسن آن به کار بسته‌اند. انتظار می‌رود تا اواخر امسال یا اوایل سال ۲۰۲۱ میلادی چندین مورد از این واکسن‌ها به مرحله تولید انبوه برسند.

قرار است پروژه کالج امپریال در ماه ژانویه آغاز به کار کند و نتایج آن احتمالا تا ماه می‌منتشر خواهد شد. این در حالی است که پیش از شروع این پروژه باید روند انجام آن از سوی کمیته‌های اخلاقی و نهاد‌های نظارتی مورد تایید واقع شود.

با وجود تمام انتقاداتی که از از منظر اخلاقی در خصوص اجرای این پروژه طرح شده تا کنون ده‌ها هزار داوطلب در سراسر جهان برای شرکت در آزمایش‌های سنتی‌تر واکسن کووید-۱۹ ثبت نام کرده اند.
این در حالی است که منتقدان، این پروژه، آلوده کردن افراد سالم به ویروس کرونا را از نظر اخلاقی نگران‌کننده و نادرست خوانده‌اند. منتقدان لزوم آلوده کردن افراد سالم برای دستیابی هرچه سریعتر به واکسن را مورد پرسش قرار داده‌اند.

در مرحله اول این چالش قرار است محققان ۹۰ داوطلب تعیین شده را با استفاده از قطره و از راه بینی در معرض ویروس قرار دهند تا کمترین سطح مواجهه برای ایجاد کووید-۱۹ صورت پذیرد. در مرحله بعد از همین مدل برای آزمایش اثربخشی واکسن‌های احتمالی پس از دریافت یکی از واکسن‌ها استفاده خواهد شد.

هر روز که می‌گذرد افراد بیشتری در دنیا جان خود را در پی ابتلا به این ویروس از دست می‌دهند. اگر این آزمایش واکسن به این معنا باشد که این دوره وحشتناک برای همه ما در دنیا سریعتر به پایان برسد، من می‌خواهم بخشی از آن باشم.(یک داوطلب)

این تحقیق قرار است در بیمارستان رویال فری‌لند لندن که دارای یک بخش ویژه طراحی شده برای مهار این بیماری است انجام شود. داوطلبان تا حداقل یک سال تحت نظارت محققان و نظارت‌های پزشکی قرار می‌گیرند تا اطمینان حاصل شود هیچ عوارض جانبی و بلندمدتی سلامتی آن‌ها را تهدید نمی‌کند.

دانیکا مارکوس ۲۲ ساله که اخیرا از از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده و در حال حاضر در فعالیتی داوطلبانه به افراد بی‌خانمان کمک می‌کند یکی از کسانی است که در این پروژه به عنوان داوطلب ثبت نام کرده است.
مارکوس به خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید: «در حالی که افراد بسیاری در دنیا تلاش می‌کنند تا هرچه سریعتر بر این بیماری غلبه کنند، من هم دوست دارم بخشی از آن‌ها باشم. هر روز که می‌گذرد افراد بیشتری در دنیا جان خود را در پی ابتلا به این ویروس از دست می‌دهند.
اگر این آزمایش واکسن به این معنا باشد که این دوره وحشتناک برای همه ما در دنیا سریعتر به پایان برسد، من می‌خواهم بخشی از آن باشم و کمک کنم تا این اتفاق سریعتر رخ دهد.»
منبع: یورو نیوز
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید