واکسن اول کرونا روی همه اثرگذار نیست

واکسن اول کرونا روی همه اثرگذار نیست

اولین نسل این واکسن احتمالاً نقایصی خواهد داشت و باید خود را آماده کنیم برای این که از سرایت بیماری جلوگیری نکند و فقط علایم را تخفیف دهد. حتی در آن صورت هم ممکن است بسیاری از افراد را کاملاً ایمن نکند یا نتواند مدت طولانی ایمنی پدید آورد.

کد خبر : ۸۶۴۰۴
بازدید : ۹۵۳۲
واکسن اول کرونا روی همه اثرگذار نیست
بسیاری از کشور‌های جهان از جمله بریتانیا دست به کار ساختن واکسن شده‌اند
رییس بخش واکسن ستاد بحران کرونای بریتانیا روز سه‌شنبه گفت اولین نسل واکسن کووید-۱۹ «احتمالاً نقایصی خواهد داشت» و «ممکن است بر همه اثرگذار نباشد.»

کیت بینگهام در مقاله‌ای که در نشریه لنست منتشر شد به مردم هشدار داد تا «زیادی خوش‌بین» نباشند و به این نکته اشاره کرده که احتمال دارد واکسن تولیدشده بسیاری از افراد را کاملاً ایمن نکند یا نتواند مدت طولانی ایمنی آورد.
بینگهام نوشت: «اصلاً معلوم نیست بتوانیم واکسن بسازیم. باید حواسمان باشد که زیادی خوشحال و خوش‌بین نشویم.»

او افزود: «اولین نسل این واکسن احتمالاً نقایصی خواهد داشت و باید خود را آماده کنیم برای این که از سرایت بیماری جلوگیری نکند و فقط علایم را تخفیف دهد. حتی در آن صورت هم ممکن است بسیاری از افراد را کاملاً ایمن نکند یا نتواند مدت طولانی ایمنی پدید آورد.»

بخش واکسن ستاد بحران توسط سرپتریک ولنس مشاور ارشد دولت در امور علمی راه‌اندازی شد و خانم بینگهام گزارش عملکرد این ستاد را مستقیماً به نخست وزیر بوریس جانسون می‌دهد.

هم‌اکنون بسیاری از کشور‌های جهان و مخصوصاً کشور‌های اروپایی درگیر موج جدیدی از ابتلا به این بیماری‌اند که در برخی موارد حتی شدیدتر از موج اول بیماری است.

بسیاری از کشور‌های جهان از جمله بریتانیا دست به کار ساختن واکسن شده‌اند تا شاید زندگی را به روال عادی بازگرداند. تعدادی واکسن در جهان در آخرین مرحله آزمایش است، اما هنوز معلوم نیست چه زمانی و کدام کشور واکسن را به بازار خواهد فرستاد.

بینگهام گفت: «راهبرد بریتانیا ساختن نمونه‌های مختلف در قالب‌های متنوع است تا بخت کشورمان در دست یافتن به واکسنی ایمن و مؤثر با وجود آن‌همه گزینه به بیشترین حد برسد، اما احتمالاً هیچ‌کدام از این گزینه‌ها موفق نخواهد شد.»

او همچنین به این نکته اشاره کرد که ظرفیت جهانی تولید واکسن بسیار کم است و پاسخگوی میلیارد‌ها تزریق مورد نیاز نخواهد بود. او گفت ظرفیت تولید بریتانیا نیز تا امروز «کم و ناکافی بوده است.»

روز سه‌شنبه تحقیق پژوهشگران دانشکده سلطنتی لندن نشان داد پادتن ویروس جدید کرونا در طول تابستان به سرعت در بدن بریتانیایی‌ها کم شده است و این نشان می‌دهد ایمنی پس از ابتلا ممکن است مدت زیادی پایدار نباشد و بدین ترتیب این پرسش مطرح می‌شود که آیا اصلاً چیزی را به نام «ایمنی قطعی» می‌توان برای این بیماری متصور شد یا نه.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید