کرونا، پاشنه آشیل ترامپ 

همین ویروس نیز باعث افزایش بی‌کاری در آمریکا شده و تا حدودی زحمات چهارساله و برگ برنده ترامپ در اقتصاد را بر باد داده است.

کد خبر : ۸۶۴۹۷
بازدید : ۶۴۳۱
محمد مدرسی| آشیل یا اخیلوس، فرزند پله پادشاه میرمیدون‌ها، مشهورترین قهرمان افسانه‌ای یونان است که نامش با آثار هومر عجین شده است.
طبق بعضی روایات، مادرش تتیس پس از تولد او با دو انگشت خود قوزک پایش را گرفت و وارونه در شط افسانه‌ای ستیکس فرو برد و بیرون کشید و با این شیوه تمام اعضای بدن آشیل به جز قوزک پایش که در دست مادر بود رویین شد.
سپاهیان یونان که بدون کمک و یاری آشیل قادر نبودند شهر تروبا را فتح کنند، از اولیس خواستند تا آشیل را به تروا بکشاند و موجب وحشت دشمنان شود. دیری نگذشت که حریف دریافت تیر به هیچ جای آشیل کارگر نیست مگر یک جا، همان قوزک پا؛ یعنی جای دو انگشت مادرش که او را وارونه در آب فرو کرده بود.
یکی از تیراندازان مشهور به نام پاریس یا «آپولون» که نقطه ضعف حریف را پیدا کرده بود، تیری زهرآلود درست بر قوزک پای آشیل زد و کارش را ساخت و این عبارت از آن تاریخ ضرب‌المثلی شد برای افراد یا شخصیت‌هایی که نقاط قوت فراوانی دارند، اما نقطه ضعف اساسی دارند و در بزنگاه خاصی برایشان آسیبی جدی است.
در آستانه انتخابات ۲۰۲۰ ایالات متحده آمریکا و رقابت نامزد‌های ریاست‌جمهوری، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری فعلی از حزب جمهوری‌خواه و جو بایدن از حزب دموکرات هستیم و به‌زودی سرنوشت چهل‌وششمین رئیس‌جمهوری مشخص خواهد شد. شهروندان (رأی‌دهندگان) آمریکایی برای انتخاب نامزد موردنظر خویش روز سوم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۳ آبان) به پای صندوق‌های رأی خواهند رفت.
پیش‌بینی‌ها حکایت از مشارکت گسترده شهروندان در انتخابات پیش‌رو دارد. آنچه در دوره‌های گذشته باعث مشارکت مردم آمریکا در انتخابات ریاست‌جمهوری بوده، دو عامل دفاع از ارزش‌های آمریکایی و اقتصاد است.

وعده‌های جذاب و عمل‌گرایانه دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ برای رونق اقتصاد از جمله افزایش اشتغال، کاهش مالیات و شعار‌های راست ملی‌گرایانه «آمریکا برای آمریکایی‌ها» باعث جلب رأی‌دهندگان آمریکایی شد و او به عنوان چهل‌وپنجمین رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا انتخاب شد.
ترامپ در دوران چهارساله ریاست‌جمهوری نیز به وعده‌های اقتصادی در عرصه داخلی عمل کرده است، اما او در روابط خارجی موفقیت چشمگیری ازجمله در حل بحران کره، تعامل با سازمان‌های بین‌المللی، شرکای اروپایی و رقیب اقتصادی‌اش چین که سایه به سایه‌اش به دنبال کسب قدرت اول اقتصادی جهان است، به دست نیاورد.
هرچند سیاست خارجی برای رأی‌دهندگان آمریکایی جزء اولویت‌های آن‌ها نیست. شیوع ویروس کرونا باعث ابتلا و مرگ بسیاری از مردم جهان از جمله مرگ بیش از ۲۲۵ هزار آمریکایی شده است که این تعداد مرگ در ایالات متحده سابقه نداشته و چندده هزار نفر از کشته‌شدگان آمریکایی در جنگ‌های مختلف بیشتر است.
همین ویروس نیز باعث افزایش بی‌کاری در آمریکا شده و تا حدودی زحمات چهارساله و برگ برنده ترامپ در اقتصاد را بر باد داده است.
بخش زیادی از مردم آمریکا از سیاست‌های ترامپ درباره بحران کرونا از ابتدای شروع و نحوه مدیریت او و دولتش در مواجهه با این بیماری ناراضی‌اند و بر این باورند که چنانچه ترامپ به‌موقع عمل می‌کرد، مهار قربانیان و خسارات اقتصادی ناشی از بیماری کرونا به چنین عدد بالایی نمی‌رسید.
بایدن رقیب دموکرات او از نقطه ضعف او استفاده کرده و در کمپین‌های انتخاباتی، مناظرات و مصاحبه‌هایش بر طبل کرونا می‌کوبد. به نظر می‌رسد این نارضایتی از نحوه مدیریت و عملکرد ترامپ در مواجهه با کرونا، سایر موفقیت‌های او را که رشد اقتصادی آمریکا در سال‌های اخیر امتیاز ویژه‌اش محسوب می‌شود، به شدت تحت تأثیر قرار داده و در انتخابات ۲۰۲۰ پاشنه آشیل او خواهد شد.
معمولا در ایالات متحده هرگاه رئیس‌جمهور درگیر جنگ یا بحرانی بود، مردم او را همراهی می‌کردند و در دوره دوم ریاست‌جمهوری مجددا انتخاب می‌شد؛ روزولت در جنگ جهانی دوم، هاری ترومن، جان اف کندی در جنگ ویتنام و بحران خلیج خوک‌ها، جورج دبلیو بوش (بوش پسر) در جنگ افغانستان و عراق.
با اینکه بحران (جنگ) ویروس کرونا دست‌کمی از جنگ‌های قبلی ندارد و تعداد قربانیان آن چندین برابر همه جنگ‌های یادشده است، اما مردم آمریکا کوتاهی‌های ترامپ و مدیریت ضعیف او در مبارزه با کرونا را نخواهند بخشید.
جیسون میلر مشاور ارشد سابق ترامپ در مارس ۲۰۲۰ می‌گوید: رئیس‌جمهور آینده آمریکا فردی خواهد بود که بتواند در جنگ با کرونا پیروز شود. در آستانه رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری بسیاری از نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که ترامپ نتوانسته است کشور را در مقابل ویروس کرونا محافظت کند.
جامعه پزشکی آمریکا می‌گوید: اگر دیروز نگران بودیم، امروز نگران‌تریم. همه این موارد حکایت از عمق نارضایتی از عملکرد ترامپ در مبارزه با کرونا دارد.
چنانچه دونالد ترامپ در انتخابات اخیر شکست بخورد مهم‌ترین عامل شکست او در مبارزات انتخاباتی کرونا و عارضه‌های آن (افزایش تعداد قربانیان و افزایش بی‌کاری) است و عاقبت سیاسی ترامپ ممکن است خروج از کاخ سفید باشد.
در نتیجه رهبر قدرتمندترین و بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا در مواجهه با ویروس ریز کرونا قدرت را واگذار خواهد کرد و ممکن است شکست ترامپ آغاز دومینویی باشد برای سایر شکست‌خوردگان از کرونا.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید