داستان "درخت گردو"؛ از سردشت تا مانش

داستان "درخت گردو"؛ از سردشت تا مانش

درخت گردو در ژانر درام و تراژدی به قلم ابراهیم امینی و حسین حسنی ساخته شده است. محمدحسین مهدویان سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و پیمان معادی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای این فیلم از آن خود کردند.

کد خبر : ۸۶۵۶۹
بازدید : ۱۲۱۳
داستان
فیلم «درخت گردو» باری دیگر بر سر زبان‌ها افتاده است. این بار نه برای جایزه و نه برای بازیگرانش. برای کودکی که شاید اگر شانس با او یار بود جلوی دوربین این فیلم می‌رفت، اما حتی بازیگر شدنش شاید در مانع مرگ او در مانش نمی‌شد.

کارگردان «درخت گردو» محمدحسین مهدویان است و پس انتشار خبر غرق شدن خانواده ایران‌نژاد در کانال مانش ویدئویی را منتشر کرد که دختر این خانواده برای فیلم او تست بازیگری داده بود. گویی تمامی نسل‌های سردشت باید منتظر سرنوشتی تراژیک باشند.

فیلمی برای اسکار ۲۰۲۱
داستان این فیلم بر مبنای داستان واقعی تلخ و انسانی زندگی مردی رنج کشیده‌ی کرد در بمباران شیمیایی است که باید خانواده خود را نجات دهد. داستان قادر مولان‌پور و خانواده‌اش در فاجعه بمباران شیمیایی سردشت روایت می‌شود.

این فیلم فاجعه انسانی رخ داده در سردشت را نشان می‌دهد و به گفته منتقدان فیلمی است که تصاویر آن هیچ گاه از ذهنتان پاک نخواهد شد و غم‌انگیزی و تلخی آن به اندازه سرنوشت مردمان همان سرزمین است. امکان ندارد تصویر زیر دوش پدر و بچه‌هایش را از یاد ببرید.
برخی آن را با فیلم «فهرست شیندلر» اسپیلبرگ مقایسه کرده‌اند که هر جا صدای موسیقی‌اش را بشنوید یا قابی ببینید یا اسمش بیاید تصاویرش جلوی چشم‌تان زنده می‌شود؛ و حالا با خبر خبر غم‌انگیز غرق شدن یک خانواده پنج‌نفره ایرانی در پررفت و آمدترین آبراه‌های دنیا، که جهانی را متاثر کرد باز این فیلم بر سر زبان‌ها افتاد.
رسول ایران‌نژاد ۳۵ ساله به همراه سه فرزند و همسر خود در راه مهاجرت به انگلستان در کانال مانش - کانالی بین فرانسه و بریتانیا - غرق شدند و این موضوع تیتر اول بیشتر رسانه‌های انگلیسی زبان شد که دختر این خانواده برای این فیلم تست بازیگری داده بود.

کرد‌ها اگر امیدوار نبودند از بین رفته‌بودند
درخت گردو در ژانر درام و تراژدی به قلم ابراهیم امینی و حسین حسنی ساخته شده است. محمدحسین مهدویان سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و پیمان معادی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای این فیلم از آن خود کردند.
موسیقی فیلم نیز بسیار ماندگار است و علیرضا قربانی به‌عنوان خواننده، حبیب خزایی‌فر به‌عنوان آهنگساز و اردشیر کامکار به‌عنوان کمانچه‌نواز با این فیلم همکاری کرده‌اند.

پیمان معادی نقش فردی به‌نام «قادر مولان‌پور» را روایت می‌کند که در خلال بمباران شیمیایی سردشت خانواده‌اش دچار مشکلات شیمیایی می‌شوند. در سکانس‌های آخر فیلم، «قادر» در جواب قاضی دادگاه لاهه که می‌پرسد: «چرا اینقدر امیدواری؟»، جواب می‌دهد: «اگر ما کرد‌ها امیدوار نبودیم خیلی زودتر از بین رفته بودیم.»

مینا ساداتی، مینو شریفی و مهران مدیری از دیگر بازیگران این فیلم هستند که بازی مورد قبولی ارائه کرده‌اند. پیمان معادی در این فیلم بسیار خوش درخشیده است و بدون معادی فیلم «درخت گردو» نمی‌توانست تا این حد تاثیرگذار ظاهر شود.
استاندارد‌های بازیگری را با نقش‌آفرینی‌اش تغییر داده است. جوری که بار سنگین اندوه را با چهره‌اش نمایش می‌دهد و قامتی که مشخص است زیر حجم مصایب دارد خم می‌شود، اما سعی می‌کند خودش را حفظ کند و سر پا بماند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید