قتل عام راسوها در دانمارک برای کرونا

قتل عام راسوها در دانمارک برای کرونا

بعد از اینکه دوازده مبتلا به ویروس جهش‌یافته کرونا شناسایی شدند، دیروز نخست وزیر دانمارک دستور داد مزرعه‌های پرورش مینک در دانمارک تمام این پستانداران کوچک گوشتخوار (تقریبا هفده میلیون مینک) را معدوم کنند.

کد خبر : ۸۶۶۷۵
بازدید : ۴۳۵۴
قتل عام راسوها در دانمارک برای کرونا
مینک‌های معدوم‌شده در دانمارک

موسسه سرم‌سازی دانمارک می‌گوید از پنج ماه پیش تاکنون گونه‌ای از ویروس کرونا که به مینک مربوط است در ۲۱۴ نفر شناسایی شده است. دانشمندان تاکنون پنج گونه جهش یافته کرونا را شناسایی کرده‌اند که منشاء آن‌ها مینک (از خانواده راسوها) بوده است. یکی از این پنج‌گونه در پنج مزرعه پرورش مینک در دانمارک دیده شده و دوازده نفر را هم مبتلا کرده است.

این موضوع اسباب نگرانی شده، چون به نظر می‌رسد حداقل یک گونه جهش یافته به پادتن‌هایی که برای آزمایش کرونا به کار می‌روند کمتر جواب می‌دهد و این بالقوه می‌تواند واکسن کرونا را بی‌فایده کند.

بعد از اینکه دوازده مبتلا به ویروس جهش‌یافته کرونا شناسایی شدند، دیروز نخست وزیر دانمارک دستور داد مزرعه‌های پرورش مینک در دانمارک تمام این پستانداران کوچک گوشتخوار (تقریبا هفده میلیون مینک) را معدوم کنند. معمولا مینک‌ها را با گاز مونواکسیدکربن می‌کشند.

پس از افزایش ابتلا به کرونای جدید دولت دانمارک از امروز مقررات قرنطینه را به مدت یک ماه در هفت ناحیه از ییلَن (جاتلند) شمالی اعمال کرده است. بیش از نیمی از این موارد در ییلن شمالی و در نزدیکی مزارع پرورش مینک دیده شده‌اند.

قتل عام راسوها در دانمارک برای کرونا
تیم امحا در یکی از مزارع پرورش مینک در دانمارک

دانمارک بزرگترین پرورش دهنده مینک است و بیش از هزار مزرعه برای پرورش این پستاندار که از خانواده راسوییان است دارد. خز مینک به کشور‌هایی مثل چین و هنگ کنگ صادر می‌شود. دیروز سازمان بهداشت جهانی گفت به نظر می‌رسد مینک "مخزن خوبی" برای ویروس کروناست و از اقدام "قاطع وشجاعانه" دانمارک برای نابود کردن این همه جانور با وجود زیان اقتصادی آن قدردانی کرد.

از آغاز همه‌گیری در اروپا، ویروس کرونا در مزرعه‌های پرورش مینک در هلند و اسپانیا هم شناسایی شده است. اما مواردی که از مینک منشاء گرفته اند در دانمارک به سرعت در حال گسترش است و حداقل در ۲۰۷ مزرعه پرورش مینک شیوع پیدا کرده است.

به گفته مگنوس هونیکه، وزیر بهداشت دانمارک نیمی از ۷۸۳ مبتلا به کرونا که در شمال این کشور گزارش شده مربوط به گونه بوده‌ای که از مزرعه‌های پرورش مینک نشات گرفته است.
قتل عام راسوها در دانمارک برای کرونا
پرورش مینک در دانمارک

مِده فردریکسن نخست وزیر دانمارک دو روز پیش گفت روشن شده ویروس جهش یافته توانایی بدن برای تولید پادتن را کم می‌کند و بالقوه می‌تواند هر واکسنی را که برای کرونا ساخته شود بی‌اثر کند. در ماه ژوئیه پس از شیوع کرونا در یک مزرعه پرورش مینک در آراخون اسپانیا، صد هزار مینک معدوم شدند. ده‌ها هزار مینک هم پس از شیوع کرونا در مزرعه‌های پرورش مینک هلند نابود شدند.

تحقیقات در باره اینکه مینک چگونه آلوده به کرونا شده و چگونه این ویروس را پخش می‌کند در جریان است. هلن بریگز گزارشگر محیط زیست بی‌بی‌سی می‌گوید کرونا از انسان به مینک منتقل شده، اما بررسی ژنتیکی در دانمارک و هلند نشان داده در موارد کمی هم برعکس بوده و کرونا از مینک به انسان منتقل شده است.

در دانمارک بیش از ۵۳ هزار نفر تاکنون به کرونا مبتلا شده و ۷۳۸ نفر جان باخته‌اند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید