تست PCR قابل‌اعتمادتر است یا نتیجه سی‌تی‌اسکن؟

تست PCR قابل‌اعتمادتر است یا نتیجه سی‌تی‌اسکن؟

باید به این نکته توجه داشت که میزان بالای نتایج مثبت کاذب حاصل از سی‌تی‌اسکن و تصمیم‌گیری‌های بعدی بر اساس آن، می‌تواند منجر به افزایش بار اقتصادی بر روی سیستم بهداشت و درمان شود.

کد خبر : ۸۶۶۹۰
بازدید : ۹۴۷۷
تست PCR قابل‌اعتمادتر است یا نتیجه سی‌تی‌اسکن؟
محققان در پژوهشی میزان حساسیت سی‌تی‌اسکن و تست PCR برای تشخیص کرونا را با یکدیگر مقایسه کرده‌اند. با توجه به توانایی ویروس کووید-۱۹ در انتقال سریع بین افراد و نبود درمان اختصاصی برای این بیماری، شناسایی افراد مبتلا در مراحل اولیه به منظور قرنطینه کردن آن‌ها حیاتی است.
تست مولکولی (RT-PCR) به عنوان آزمایش تاییدکننده این بیماری معرفی شده است. در ماه‌های اخیر گزارش‌هایی مبنی بر وجود نتایج منفی کاذب در تست مولکولی اولیه بیماران مبتلا منتشر شده است. محققان در مطالعه‌ای میزان تطابق یافته‌های مربوط به تست مولکولی و سی‌تی‌اسکن در بیماران بستری شده مشکوک به کووید-۱۹ را بررسی کرده‌اند.

در مقاله حاصل از این پژوهش آمده است: «این مطالعه از نوع گذشته‌نگر بوده و در آن تعداد ۲۱۲ پرونده از بیماران مشکوک به کووید-۱۹ که از تاریخ اول اسفند ۱۳۹۸ تا ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ در یکی از بیمارستان‌های شهر تهران بستری شده بودند، مورد بررسی قرار گرفت. معیار ورود بیماران به این مطالعه، وجود نتایج سی‌تی‌اسکن و RT-PCR همزمان در پرونده پزشکی بود.»

پژوهشگران، اطلاعات دموگرافیک، علائم و نشانه‌ها، یافته‌های سی‌تی‌اسکن قفسه سینه و RT-PCR را از پرونده پزشکی بیماران استخراج کردند. آنالیز‌های آماری با استفاده از نرم‌افزار SPSS انجام شد.

نویسندگان این مقاله می‌گویند: «از ۲۱۲ پرونده مربوط به بیماران بستری شده با تشخیص کووید-۱۹، به طور کلی ۱۴۷ بیمار (۶۹ درصد) دارای RT-PCR مثبت و ۱۸۹ بیمار (۸۹ درصد) بیمار نتیجه سی‌تی‌اسکن مثبت داشتند. میزان حساسیت کلی سی‌تی‌اسکن برای تشخیص کووید-۱۹ برابر ۹۱.۸۳ درصد محاسبه شد. همچنین میزان دقت کلی سی‌تی‌اسکن برابر با ۷۰.۵ درصد بود.»

در این پژوهش بیان شده است: «در مطالعه حاضر، تعداد ۱۸۵ بیمار قبل از تایید توسط RT-PCR، دارای نتایج مثبت بودند که ۱۳۵ نفر از آن‌ها با تست PCR تایید شدند. البته یکی از محدودیت‌های موجود در این مطالعه، عدم وجود RT-PCR ثانویه برای افراد دارای علامت بود که قادر است حساسیت تست اولیه را به خوبی نشان دهد.»

بر اساس آن چه در این مقاله منتشر شده است، با توجه به نتایج به دست آمده، در صورتی که نتایج مثبت سی‌تی‌اسکن را مربوط به کووید-۱۹ در نظر بگیریم، میزان حساسیت کلی سی‌تی اسکن در تشخیص این بیماری برابر با ۹۱.۸۳ درصد و میزان اختصاصیت برابر با ۲۳.۰۷ درصد محاسبه شده است.

نویسندگان این مقاله معتقدند: «باید به این نکته توجه داشت که میزان بالای نتایج مثبت کاذب حاصل از سی‌تی‌اسکن و تصمیم‌گیری‌های بعدی بر اساس آن، می‌تواند منجر به افزایش بار اقتصادی بر روی سیستم بهداشت و درمان شود.
همچنین علائم مشاهده شده در تست سی‌تی‌اسکن لزوما در همه‌ی افراد، مربوط به کووید-۱۹ نیست؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود که بیماران دارای نتایج سی‌تی‌اسکن مثبت و دارای علائم بیماری که از نظر تست RT-PCR منفی هستند، به دلیل احتمال وجود نتایج منفی کاذب، مجددا توسط تست RT-PCR مورد تایید قرار گیرند.»

نویسندگان این مقاله که در مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک منتشر شده است، مهرداد نصرالله‌زاده، محمدفواد حیدری، محمد خانعلی‌پور، سعادت‌الله غفاری، میلاد جعفری، سجاد بیگلری و عمران اسماعیل‌زاده از دانشگاه علوم پزشکی آجا هستند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید