برد بایدن، نقره داغ دلار وطلا؛ بازارها به کدام سمت می روند؟

برد بایدن، نقره داغ دلار وطلا؛ بازارها به کدام سمت می روند؟

در ساعات گذشته با افزایش آراء جو بایدن در ۳ ایالت از ۵ ایالت کلیدی باقیمانده، احتمال پیروزی نامزد دموکرات‌ها بیش از پیش تقویت شده است. حالا در چنین شرایطی برخی از کارشناسان پیش بینی می‌کنند که ریزش‌ها در بازار ارز و طلا در کوتاه مدت ادامه یابد. اما در بازار سهام احتمالا با توجه به کاهش شدید قیمت سهم‌ها در طول سه ماه اخیر احتمالا این بازار به تعادل می‌رسد.

کد خبر : ۸۶۶۹۸
بازدید : ۵۵۷۹
برد بایدن، نقره داغ دلار وطلا؛ بازارها به کدام سمت می روند؟
فرادید | چرخش آراء انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در طول روز‌های گذشته، بازار طلا، ارز و سهام را وارد فراز و نشیب کرده است. به شکلی که در نخستین روز شمارش آراء که احتمال برد دونالد ترامپ افزایش یافت، قیمت ارز، طلا و سهام با افزایش روبرو شد. اما حالا با چرخش آراء به سمت بایدن، هر سه بازار کانال‌های ریزشی را یکی پس از دیگری تجربه می‌کنند.

به گزارش فرادید، چهارشنبه هفته گذشته با افزایش احتمال پیروزی ترامپ، قیمت دلار نسبت به روز‌های ابتدایی هفته سه هزار تومان افزایش یافت و وارد کانال ۳۰ هزار تومان شد. همچنین یورو با افزایش سه هزار تومنی به ۳۵ هزارو ۵۰۰ تومان رسید.

از طرفی در بازار طلا نیز، سکه تمام طرح جدید وارد کانال ۱۵ میلیون تومان شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز خود را به کانال یک میلیون ۳۰۰ هزار تومان رساند.

در بازار سهام نیز پس از ریزش‌ها مداوم، بالاخره در روز چهارشنبه بازار جانی دوباره گرفت و توانست رشد ۲۶ هزار واحد را ثبت کند.

اما به فاصله ۲۴ ساعت از روند افزایشی بازار‌ها ورق برگشت و با چرخش آراء به سمت جو بایدن نامزد حزب دموکرات، بازار‌ها به سمت ریزش پیش رفتند. در جریان ریزش‌ها و در بازار ارز، دلار برای ساعاتی وارد کانال ۲۴ هزار تومان شد، اما در معاملات امروز شنبه دوباره به کانال ۲۵ هزار تومان بازگشت.

در بازار طلا نیز، سکه امامی با ریزش بیش از ۱۸ درصدی نسبت به قیمت روز چهارشنبه به ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار هم با افت ۱۳ درصدی به یک میلیون و ۱۵۸ هزار تومان رسید.

البته بازار سهام نیز از ریزش بازار‌ها در امان نماندو شاخص کل با افت ۲۷ هزار واحدی به یک میلیون و ۲۶۲ هزار واحد عقب نشینی کرد.
برد بایدن، نقره داغ دلار وطلا؛ بازارها به کدام سمت می روند؟

سرنوشت بازارها پس از برد احتمالی بایدن

در ساعات گذشته با افزایش آراء جو بایدن در ۳ ایالت از ۵ ایالت کلیدی باقیمانده، احتمال پیروزی نامزد دموکرات‌ها بیش از پیش تقویت شده است. حالا در چنین شرایطی برخی از کارشناسان پیش بینی می‌کنند که ریزش‌ها در بازار ارز و طلا در کوتاه مدت ادامه یابد.

در رابطه با بازار طلا مسعود یزدانی، نایب رئیس اول اتحادیه طلا گفته که پیش‌بینی ما این است چنانچه جوبایدن رئیس جمهور آمریکا شود وضعیت طلا در بازار‌های جهانی آرام و قیمت طلا و سکه در بازار ایران ارزان خواهد شد.

او می‌گوید که در بازار ایران قیمت طلا دیگر جان گران شدن ندارد. با آن که روز چهارشنبه با تغییر آرا قیمت طلا نوسان داشت، اما عملا در خرید مصنوعات طلا تقاضایی وجود نداشته است.

با این حال کارشناسان بازار طلا پیش بینی می‌کنند با ادامه روند کاهشی دلار، احتمالا بازار طلا نیز کاهش ۲۰ درصدی را تجربه می‌کند و سکه امامی در کانال ۱۰ میلیون تومان و گرم ۱۸ عیار طلا نیز در کانال ۹۰۰ هزار تومان تثبیت خواهد شد.
برد بایدن، نقره داغ دلار وطلا؛ بازارها به کدام سمت می روند؟

سمت و سوی بازار ارز

دلار که هفته پر نوسانی را پشت سر گذاشته، حالا با افزایش احتمال پیروزی جو بایدن برخی کارشناسان بازار‌های مالی پیش بینی می‌کنند که قیمت این اسکناس به زیر قیمت ۲۰ هزار تومان برگردد. حسین سلیمی، عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران هم معتقد است که اگر مذاکره موفقی انجام شود، دولت در بهترین حالت، شاید بتواند قیمت دلار را به کانال ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان برگرداند.

البته از طرفی هم برخی اقتصاددانان معتقدند که دلار در بازه ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان تثبیت می‌شود.

در این رابطه داود سوری اقتصاددان و تحلیلگر بازار‌های مالی می‌گوید که "من امیدوارم که دلار تا رقمی بین ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان پایین بیاید. کمتر از این قیمت به نوع دیگری می‌تواند به اقتصاد لطمه بزند، چون کارخانه‌هایی که مواد اولیه با قیمت بالاتر خریده‌اند دیگر توجیه اقتصادی تولید پیدا نخواهند کرد. "

او همچنین معتقد است که با آمدن بایدن وبدون اتخاذ سیاست جدید، اتفاق خاصی نمی‌افتد.

سوری می‌گوید که با آمدن یک فرد در مقام ریاست‌جمهوری ابتدا باید سیاستی اتخاذ شود و بعد آن سیاست در میان مدت تاثیر خود را نشان دهد. این طور نیست که با حضور یک نفر یک دفعه اتفاقات بنیادینی در اقتصاد بیفتد. تا زمانی که این فضای روانی ادامه داشته باشد هر لحظه بازار می‌تواند به سمت بالا یا پایین متشنج شود.
برد بایدن، نقره داغ دلار وطلا؛ بازارها به کدام سمت می روند؟

کلاف سردرگم بورس

حدود سه ماه است که آب خوش از گلوی سهام داران بورس تهران پایین نرفته و در طول سه ماه اخیر شاخص کل بورس ۸۰۰ هزار واحد ریزش را تجربه کرده است. با این وجود در حالی که کارشناسان بازار سرمایه معتقد بودند که بورس انتخابات ریاست جمهوری را پیش خور کرده و تا کف حمایتی خود افت داشته، اما با تقویت احتمال برد بایدن و افت قیمت دلار، بازار بورس بار دیگر قرمز پوش شد.

با این حال کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که تمامی سهم ها، حتی سهام شرکت‌های ارز محور ارزندگی لازم را دارند. این دسته از کارشناسان پیش بینی می‌کنند که در روز‌های آینده سهام‌های ریالی همچون گروه بانکی و خودرویی لیدر بازار شوند و تعادل به بازار سهام برگردد.

پیمان حدادی، کارشناس بازار سهام در این رابطه گفته "طی روز‌های آینده روند بازار سهام در سهم‌های دلاری به تعادل خواهد رسید و به نظر می‌رسد تا به تعادل رسیدن این نماد‌ها روند شاخص کل نوسانی خواهد بود و احتمالا شاخص کل بین یک میلیون و ۱۵۰ هزار واحد تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد نوسان داشته باشد. "

او در تحلیل معاملات امروز بازار سهام می‌گوید که "دلار صرافی ملی امروز افت شدیدی داشته و عرضه در نماد‌های ارز محور به شدت زیاد و هیجانی است، حتی با ریزش دلار باز هم سهم‌های ارز محور بازار سهام ارزندگی دارند، اما جو هیجانی باعث ایجاد صف‌های فروش شده است و به نظر می‌رسد در ادامه روند معاملات نماد‌های خودرویی و بانکی نیز گرفتار عرضه و جو هیجانی خواهند شد. "
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید