ریزش دسته‌جمعی سهام

ریزش دسته‌جمعی سهام

نبود استراتژی معامله‌گری و خرید و فروش سهام بر اساس معیار غلط صف‌نشینی روز کم‌رمقی را رقم زد تا ارزش معاملات خرد سهام با کاهش ۳۰ درصدی نسبت به روز چهارشنبه ۳۱۷۰ میلیارد تومان برآورد شود.

کد خبر : ۸۶۷۱۷
بازدید : ۵۲۳۵
در حالی شاخص‌کل بورس اوراق بهادار تهران طی معاملات نخستین روز کاری هفته با کاهش بیش از ۲ درصدی همراه شد که در بازار ارز هم شرایط مشابهی روی داد، به‌طوری که نرخ دلار در این روز ریزش کرد.
هرچند این روز‌ها ریسک سیستماتیک تا حدود بسیار زیادی کمرنگ شده است و معامله‌گران بازار سهام از مدت‌ها قبل اثرات احتمالی نتایج انتخابات آمریکا را در جریان داد و ستد‌های خود در نظر گرفتند، اما معاملات دیروز بورس تهران نشان از حرکت با‌احتیاط بخشی از سهامداران داشت.

بخشی دیگر از سرمایه‌گذاران خرد که بعضا با رفتاری هیجانی اقدام به خروج از گردونه معاملات کردند، خالص تغییر مالکیت (حقیقی به حقوقی) در بورس را به‌رقم ۴۸۲میلیارد تومان رساندند. در این بین حقوقی‌ها با استفاده از فرصت به‌دست آمده اقدام به خرید و جمع آوری سهام از بازار کردند که در این بین بیشترین خالص خرید حقوقی‌ها در صنایع بانک، محصولات شیمیایی و خودرو و ساخت قطعات به ثبت رسید.
نبود استراتژی معامله‌گری و خرید و فروش سهام بر اساس معیار غلط صف‌نشینی روز کم‌رمقی را رقم زد تا ارزش معاملات خرد سهام با کاهش ۳۰ درصدی نسبت به روز چهارشنبه ۳۱۷۰ میلیارد تومان برآورد شود.

هیجان فروش در همسویی با انتظارات
تعدیل انتظارات تورمی موضوع دیگری است که دیروز به هیجان فروش دامن زد و افت‌سهام در روز نخست این هفته سبب شد تنها ۷ درصد نماد‌ها با رشد قیمت همراه شوند و در مقابل شاهد سرخ‌پوشی سهام ۲۹۵ شرکت بورسی باشیم.
۸۵ درصد از نماد‌های منفی این روز نیز با صف‌فروشی به ارزش ۳۶۰۰ میلیارد تومان دست و پنجه نرم کردند و تنها شاهد صف خرید ۱۱۰میلیارد تومانی در بورس روز شنبه بودیم.

در فرابورس ایران نیز همزمان با افت ۷/ ۱درصدی شاخص، ۸۴ درصد نماد‌ها در محدوده منفی معامله شدند و از این میان شاهد تشکیل صف‌های فروش سنگین در ۹۳ درصد سهام قرمزپوش به ارزشی بالغ بر ۲۵۰۰ میلیارد تومان بودیم. ارزش معاملات خرد سهام در این بازار نیز ۱۲۹۵ میلیارد تومان برآورد شد و شاهد خروج ۳۵۲میلیارد تومان سرمایه حقیقی از گردونه معاملات سهام فرابورسی بودیم.

در پیرامون بازار سهام چه گذشت؟
مروری بر اخبار و اتفاقات بازار سهام نشان می‌دهد که کانون کارگزاران بورس، آمار پرونده‌های مورد‌بررسی در واحد کمیته سازش را با مواردی مانند ۵۱ شکایت از بورس و ۳۲ پرونده برای فرابورس و یک پرونده در ارتباط با بورس‌کالا اعلام کرد.
بر این اساس، اوایل مهر ۱۷۳ پرونده در جریان رسیدگی بوده و در طول ماه ۸۴ پرونده وارد و ۱۹۲ پرونده مختومه اعلام شده و در انتهای مهر ۶۵ پرونده در جریان رسیدگی بوده است. همچنین از مجموع ۸۴ دعاوی وارده، ۴۹ پرونده مرتبط با کارگزاران و ۳۵ پرونده در ارتباط با ناشران بوده است.

جعفر جمالی عضو هیات‌مدیره و معاون حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار از دستور قضایی جهت اعاده بیش از دو میلیارد سهم از سهام شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران (ونیکی) به بانک‌تجارت و اثر مهم آن بر حقوق سهامداران این بانک خبر داد.

نصرالله جهانگرد نماینده ویژه ریاست‌جمهوری در امور دولت الکترونیک در بازدید از شرکت سپرده‌گذاری مرکزی عنوان کرد: در شرایط فعلی با وجود زیرساخت‌های موجود برگزاری مجامع الکترونیک به‌شدت ضروری است چراکه با برگزاری مجامع الکترونیک شاهد افزایش شفافیت، حفظ حقوق مردم و دولت خواهیم بود.

نگاهی به صنایع
در گروه سرمایه‌گذاری‌ها شرکت سرمایه‌گذاری گروه مالی سپهر‌صادرات از ثبت افزایش سرمایه ۱۰۷‌درصدی زیرمجموعه غیربورسی و افزایش مالکیت از ۷/ ۲ به ۷/ ۱۱درصد خبر داد و با توقف نماد، آماده بازگشایی در معاملات امروز (یکشنبه) شد.
در گروه محصولات شیمیایی، هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس هم از ثبت افزایش سرمایه ۱۰۷ درصدی پتروشیمی گچساران و افزایش مالکیت از ۶/ ۱۰ به ۳/ ۴۶‌درصد خبر داد و با توقف نماد، آماده بازگشایی برای امروز (یکشنبه) شد.

در گروه استخراج کانه‌های فلزی شرکت باما از خرید و فروش سهام ذوب روی اصفهان و کسب سود ۱/ ۱۱ میلیارد تومانی خبر داد.
بر این اساس «کاما» اعلام کرد: ۷۱۲ هزار و ۱۵۰ سهم شرکت ذوب‌روی اصفهان را به مبلغ ۸/ ۲ میلیارد تومان خریداری و دو میلیون و ۳۷۰ هزار سهم این شرکت را به مبلغ خالص ۳/ ۱۱‌میلیارد تومان با سودآوری ۱/ ۱۱‌میلیارد تومانی به‌فروش رسانده است.

دیروز بازارگردانی سهام شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا با نماد «حسینا» ضمن تغییر دامنه نوسان روزانه قیمت به دو‌برابر دامنه مجاز نوسان قیمت در بازار‌های اول و دوم فرابورس با استفاده از روش بازارگردانی مبتنی بر حراج در بازار دوم صورت گرفت.

در دادوستد‌های روز شنبه، سهام دو شرکت سرمایه‌گذاری گروه صنعتی ملی و قند مرودشت که در روز‌های متوالی گذشته دارای صف‌فروش پایداری بودند، مشمول دستورالعمل رفع‌گره شده و معامله این سهام با دامنه نوسان ۱۰‌درصدی و بدون حجم مبنا انجام شد.

روز گذشته نماد شرکت‌های پالایشگاه اصفهان، رادیاتور ایران، سرمایه‌گذاری مسکن و پارس مینو به دلیل اعلام رویدادی مهم برای یک روز، قند‌شیرین خراسان، پتروشیمی اصفهان و فرآورده‌های سیمان شرق برای دو روز بسته شدند. علاوه بر این نماد شرکت صنایع کشاورزی وکود زنجان به تشخیص شرکت فرابورس حداکثر تا ۲۷آبان تعلیق شد.
ریزش دسته‌جمعی سهام
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید