نکاتی در رابطه با غذاهای مفید برای دیابت

نکاتی در رابطه با غذاهای مفید برای دیابت

غذا‌های مفید برای دیابت و تغذیه مفید افرادی که دیابت دارند و دچار قند خون می‌باشند در وعده‌های غذایی و متفاوت برای آن‌ها تنظیم می‌شود. در این میان غذا‌های مفید برای دیابت و غذا‌هایی که برای آن‌ها مضر می‌باشد مشخص می‌شود تا آن‌ها بتوانند میزان قند خون خود را تنها با رژیم‌های غذایی کنترل کنند.

کد خبر : ۸۶۷۵۳
بازدید : ۵۲۷۶
نکاتی در رابطه با غذاهای مفید برای دیابت
دیابت امروزه به یک بیماری خطرناک و شایع تبدیل شده است که افراد زیادی به آن مبتلا می‌شوند. ما در ادامه با بهره‌گیری از مطالب مجله فیت شیپ به بررسی باید‌ها و نباید‌های این بیماری برای شما پرداخته‌ایم. اگر شما نیز می‌خواهید در رابطه با غذا‌های مفید برای دیابت بیشتر بدانید با ما همراه باشید.

غذا‌های مفید برای دیابت و تغذیه مفید افرادی که دیابت دارند و دچار قند خون می‌باشند در وعده‌های غذایی و متفاوت برای آن‌ها تنظیم می‌شود. در این میان غذا‌های مفید برای دیابت و غذا‌هایی که برای آن‌ها مضر می‌باشد مشخص می‌شود تا آن‌ها بتوانند میزان قند خون خود را تنها با رژیم‌های غذایی کنترل کنند.

بیماری دیابت یکی از حادترین و خطرناک‌ترین بیماری‌های موجود در جهان می‌باشد که امروزه افراد بسیار زیادی به آن دچار می‌باشند. خوشبختانه بیماری دیابت قابلیت کنترل دارد و شما می‌توانید با کنترل این دیابت مانند افراد عادی زندگی کنید و زندگی شما با زندگی افراد عادی هیچ فرقی نخواهد داشت. از آنجایی که این بیماری، بیماری خطرناکی میباشد بیماران باید سعی نمایند که از غذا‌های مفید برای دیابت خودشان استفاده نمایند تا بتوانند سطح قند خون خودشان را تا حد نرمالی نگه دارند. تغذیه افراد دیابتی با تغذیه افراد عادی باید تفاوت داشته باشد. ممکن است شما مانند دیگر افراد تصور کنید که افراد دیابتی تنها با نخوردن قند و نخوردن شیرینی‌های گوناگون می‌تواند سلامتی خودشان و حفظ نماید در صورتی که این موضوع اصلاً درست نیست. به منظور این که افرادی که دچار این بیماری می‌باشند بتوانند قند خون خودشان را در سطح نرمال نگه دارند باید روزانه شش وعده که شامل سه وعده اصلی صبحانه، ناهار، و شام و سه میان وعده میان آن‌ها می‌شود استفاده نمایند.

ورزش برای دیابتی‌ها در کنار رژیم

فراموش نکنید برای کنترل هرچه بهتر دیابت، بهتر است مناسب ترین ورزش برای دیابتی ها را نیز در برنامه روزانه خود قرار دهید. در کنار رژیم مناسب، این ورزش‌ها، تمرین‌ها و تحرکات بدنی به یک فرد دیابتی کمک خواهد کرد.

نحوه تغذیه دیابتی ‌ها

پیشتر نیز گفتیم که این‌ گونه افراد باید در روز شش وعده غذایی استفاده نماید که هر کدام از این‌ ها در ساعات معینی مشخص می‌شود. همچنین مردانی که دچار این بیماری می‌باشند نباید در وعده‌ های اصلی خودشان بیشتر چهار تا پنج واحد و بانوان باید سه الی چهار واحد از گروه‌ های غذایی که حاوی قند می‌باشند استفاده کنند. همچنین میزان مصرفی گروه های غذایی که حاوی مقدار زیادی قند می‌باشند در میان وعده‌ ها هم در بانوان و هم در آقایان نباید از یک یا دو واحد بیشتر باشد.

نکاتی در رابطه با غذاهای مفید برای دیابت

غذاهایی که دیابتی ‌ها نباید آن ‌ها را بخورند

برنج سفید

یکی از خطرناک ‌ترین خوراکی‌ ها برای افرادی که دارای دیابت می‌باشند، برنج سفید می‌باشد. این ماده غذایی با ویژگی‌ های غذاهای مفید برای دیابت فرسنگ‌ ها فاصله دارد و افراد زیادی استفاده افراد دیابتی را از این ماده غذایی خطرناک دانستند. توجه نمایید که این موضوع به این معنی نیست که دیابتی‌ ها نمی‌توانند به هیچ عنوان برنج بخورند بلکه آن ‌ها باید به صورت محدود و کنترل ‌شده این ماده غذایی استفاده نمایند. برنج ‌ها به دلیل این ‌که دارای کربوهیدرات‌ های بسیار بالایی هستند می توانند خطر ابتلا به دیابت نوع دو را افزایش دهند و افرادی که دچار دیابت می‌باشند را دچار مشکلات گوناگونی می‌کند‌‌. بنابراین افرادی که دچار دیابت می‌باشند باید از هر چیزی که توسط آرد سفید تولید می‌شود را نخورند و از خوردن آن خودداری نمایند.

نکاتی در رابطه با غذاهای مفید برای دیابت

آب‌نبات ‌ها و مویز و کشمش

یکی دیگر از مواد غذایی که فرسنگ‌ ها با ویژگی‌ های غذاهای مفید برای دیابت فاصله دارد آب‌نبات‌ ها و مویز و کشمش می‌باشند. نقل و آب‌نبات ها به دلیل این‌ که قند متمرکز بسیار بالا و مواد مغذی بسیار پایینی دارند برای دیابتی ها مضر هستند. کشمش و مویز نیز برای دیابتی ها مضر میباشند. این میوه‌ ها به ‌هیچ‌ عنوان در دسته غذاهای مفید برای دیابت قرار نمی‌گیرند، در صورتی ‌که بسیاری از افراد تصور می‌کنند که مویز و کشمش به دلیل این ‌که طبیعی می‌باشند جزء غذاهای مفید برای دیابت می‌باشند. توجه نمایید که مویز و کشمش و یا دیگر میوه های خشک گلوکز بسیار بالایی دارد و قند متمرکز بالایی را دارا می‌باشد و به صورت نقطه ای باعث بالاتر رفتن میزان قند خون افراد می‌شوند به همین دلیل افرادی که دیابت دارند نباید از آن‌ ها استفاده نمایند.

غذاهای مفید برای دیابت

تا این‌جای کار ما در رابطه با غذاهای مضر و نباید های افرادی که دچار بیماری دیابت می‌باشند صحبت کردیم. حال بهتر است کمی نیز در رابطه با غذاهای مفید برای دیابت صحبت نماییم و شما را به آن‌ ها شنا سازیم.

خواص بامیه برای دیابت

احتمالا شما هم از خواص بامیه برای دیابت بسیار شنیده‌اید. بامیه سرشار از ویتامین آ و ث، اسیدفولیک، فیبر، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، آهن، روی، منگنز و موادمغذی دیگر است. مطالعات نشان می‌دهند که بامیه برای کاهش قند خون در افراد دیابتی موثر است. البته خالی از لطف نیست که بدانید بامیه علاوه بر تاثیر بروی دیابت، برای کاهش چربی خون و اثرات ضد سرطانی نیز مفید است.

نان سبوس‌دار

ما پیش‌تر نیز گفتیم که استفاده از آرد سفید و هر ماده‌ای که با آرد سفید طبخ می‌شود برای افرادی که دچار دیابت می‌باشد پیشنهاد نمی‌شود. مصرف نان سفید باعث بالاتر رفتن میزان قند خون بیماران دیابتی می‌شود و به دلیل این ‌که دارای کربوهیدرات ‌های بسیار بالایی می‌باشد اصلاً برای این بیماران توصیه نمی‌شود. در صورتی که نان سبوس‌دار کاملاً برعکس نان سفید می‌باشد و به ‌صورت مرتب به بیماران دیابتی توصیه می‌شود و به آن‌ ها گفته می‌شود که این ماده را بخورند.

ماهی ‌ها

یکی دیگر از غذاهای مفید برای دیابت و افرادی که دچار این بیماری می‌باشند استفاده از ماهی ها می‌باشد. ماهی ‌ها به دلیل این‌ که اسید های چربی را در خودشان دارند که در این منبع پروتئینی وجود دارند و احتمال ابتلا به دیابت را پایین می‌آورند، و به دلیل مواد موجود در خودشان مقاومت افراد در برابر انسولین و التهاب‌ هایی که جزو گزینه ‌های اصلی ابتلا به ناراحتی ‌های قلبی عروقی در افراد دیابتی می‌باشد را پایین می‌آورند.

روغن زیتون

روغن زیتون یکی دیگر از غذاهای مفید برای دیابت می‌باشد که در افرادی که دارای رژیم مدیترانه ای می‌باشند نیز پیشنهاد می‌شود. همچنین افرادی که میوه ‌ها و سبزی‌ ها، گوشت کم‌چرب، و غلات بیشتری می‌خورند و همچنین از روغن زیتون استفاده می‌کنند کمتر به ناراحتی ‌های قلبی عروقی دچار می‌شود زیرا روغن زیتون دارای خاصیت خاصیت های ضد التهابی و قوی می‌باشد که از مبتلا شدن افراد به این بیماری جلوگیری می‌کند.

کلم بروکلی و شیر و ماست

دو نوع دیگر از غذاهای مفید برای دیابت کلم بروکلی و شیر و ماست می‌باشند. کلم بروکلی منبع غنی از ویتامین سی و کروم است و باعث پایین آمدن قند خون افرادی که دچار دیابت می‌باشند می‌شود، و به افرادی که دچار این بیماری می‌باشند به طور مرتب توصیه می‌شود که این ماده غذایی را به‌صورت خام و بخار پز شده استفاده نمایند تا میزان قند خون خودشان را کنترل نمایند. شیر و ماست منابع غنی پروتئین و کلسیم هستند و جزء غذاهای مفید برای دیابت دسته‌بندی می‌شوند. این مواد با خاصیت هایی که دارند باعث می‌شوند که مقاومت بدن در برابر انسولین از بین برود پس روزانه استفاده از یک لیوان شیر و ماست کم‌ چرب می‌تواند به این افراد کمک نماید که میزان قند خون خودشان را کنترل نمایند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید