سندروم پساکووید: در ۴۶‌سالگی احساس می‌کنم ۹۶‌ساله هستم

سندروم پساکووید: در ۴۶‌سالگی احساس می‌کنم ۹۶‌ساله هستم

علائم از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما شامل احساس خستگی مزمن، تنگی نفس و سرفه دائمی، از دست دادن حس بویایی و چشایی، درد عضلانی، مشکلات شنیداری و بینایی، سر درد، صدمه به قلب، ریه، کلیه‌ها و معده است. مشکلات ذهنی شامل افسردگی، اضطراب و تقلا برای تمرکز نیز از علائم کووید طولانی است.

کد خبر : ۸۶۸۷۳
بازدید : ۱۰۴۹۷
سندروم پساکووید: در ۴۶‌سالگی احساس می‌کنم ۹۶‌ساله هستم
فرادید | یک مربی ورزشی که از سندروم «کووید طولانی» رنج می‌برد می‌گوید از وقتی در ماه مارس دچار این بیماری شده، صحبت کردن، بالا رفتن از پله‌ها و انجام تمام کار‌های عادی روزمره برایش طاقت‌فرسا شده است.
سارا ویکفیلد، ۴۶ ساله، اهل بریجند، شهری در ولز در بریتانیا می‌گوید: «احساس می‌کنم ۹۶‌سال دارم. وحشتناک است.»

به گزارش فرادید به نقل از بی‌بی‌سی ورلد، کووید طولانی یک اصطلاح تخصصی برای توضیح طیفی از علائم است که بعد از دچار شدن به ویروس کرونا برای ماه‌های طولانی در افراد باقی می‌ماند.
ویکفیلد پیش از دچار شدن به بیماری کووید به عنوان مربی دوچرخه‌سواری در کوهستان کار می‌کرد، اما می‌گوید به دلیل علائم پایدار این بیماری وضعیتش طوری است که حتی نمی‌تواند از پله‌ها بالا و پایین برود، چای درست کند یا به ۳ فرزندش در انجام تکالیف مدرسه کمک کند.
سندروم پساکووید: در ۴۶‌سالگی احساس می‌کنم ۹۶‌ساله هستم

او از ماه مارس کار نکرده و می‌گوید حالا باید درخواست دریافت کمک‌های خیریه کند. او توضیح می‌دهد: «شکل کار من طوری بود که نیاز داشت ۶ تا ۷ ساعت در روز در کوهستان دوچرخه‌سواری کنم حتی خوابش را نمی‌دیدم که در این لحظه به پایان خط دوچرخه‌سواری برسم.»

او که کسب‌وکار خودش را دارد می‌گوید امیدوار بوده که تا بهار سال آینده دوباره کار کردن را شروع کند، اما ماهیت پیش‌رونده کووید طولانی اجازه نمی‌دهد افراد بدانند چه زمانی احساس بهتری خواهند داشت.
سندروم پساکووید: در ۴۶‌سالگی احساس می‌کنم ۹۶‌ساله هستم

شما را از زندگی ساقط می‌کند
دکتر ایان فریلینگ، ۶۱ ساله، از کابریج، یک متخصص آزمایشگاه ژنتیک و محقق ارشد درمانی در دانشگاه کاردیف است. او هم در ماه مارس دچار کووید ۱۹ شد و همچنان علائم این بیماری با اوست.
او می‌گوید: «این بیماری شما را از زندگی ساقط می‌کند... ترسناک است، چون یک بیماری غیرقابل پیش‌بینی است، ما هنوز نمی‌دانیم این بیماری چه مدت در بین مردم خواهد ماند.» افرادی مانند ما که در همان روز‌های اول بیماری را گرفتیم هنوز با علائم آن درگیر هستیم.
سندروم پساکووید: در ۴۶‌سالگی احساس می‌کنم ۹۶‌ساله هستم


واقعا فلج‌کننده است
لی دوید بووِن، ۴۹‌ساله، از ترتوماس، یک خواننده اوپرای حرفه‌ایست. او از زمانیکه از اواخر فوریه دچار بیماری کووید ۱۹ شده است، احساس خستگی مزمن و مه مغزی دارد. او می‌گوید: «کاری به سادگی آشپزی تبدیل به کار خردکننده و واقعاً فرسوده‌کننده می‌شود.»

«بعد از خواندن فقط یک ای-میل احساس خستگی بسیار شدیدی می‌کنم.» او می‌گوید بسیاری از افرادی که از کووید طولانی رنج می‌برند توسط پزشکان نادیده گرفته شده‌اند. او می‌گوید: «خیلی غم‌انگیز است که این افرد آنقدر‌ها جدی گرفته نمی‌شوند؛ و من شاهد هستم که این بیماری نه‌تن‌ها مشکلات جسمی زیادی دارد بلکه مشکلات ذهنی و روحی شدیدی با خودش به همراه می‌آورد.»

مشکل طولانی
استاد شیوع‌شناسی ژنتیکی در کینگز کالج لندن، تیم اسپکتور، هدایت تحقیقی در مورد علائم کووید طولانی را برعهده داشته است. این تحقیق با استفاده از یک برنامه کاربردی ردیابی نشانه‌های کووید در حدود ۴‌میلیون نفر در انگلستان را ردیابی کرده است.

این برنامه متوجه شده که افراد مسن، زنان و افرادی که علائم بیشتری از کووید ۱۹ را در هنگام بیماری داشتند، بیشتر احتمال داشت که دچار سندروم کووید طولانی شوند. او هشدار داده است در صورتیکه ویروس تغییر نکند، تعداد موارد کووید طولانی افزایش پیدا خواهد کرد.

او می‌گوید: «کووید طولانی از آنچه فکر می‌کنیم می‌تواند طولانی‌تر شود و مرگ‌های بیشتری را به‌خصوص در افراد مسن ایجاد کند. درحال‌حاضر درمانی وجود ندارد، اما ما خیلی فوری به تحقیقات بیشتر در این حوزه نیاز داریم و نیاز داریم که مداخله سریعتر انجام شود... ما نیاز داریم با کارشناسان متفاوتی روی این مسئله کار کنیم.»

بریتانیا برای رفع مشکلات کووید طولانی اقدام به بازگشایی مراکز توانبخشی کرده است که نخستین مورد آن در دسامبر در ولز بازگشایی خواهد شد و تا آوریل ۲۰۲۲ فعال خواهد بود.
یک روان‌شناس، یک روان‌کاو، یک متخصص کاردرمانی، یک متخصص تغذیه و گفتار درمانی با هم همکاری می‌کنند تا علائم مرتبط با کووید طولانی را درمان کنند.

کووید طولانی‌مدت چیست؟
کووید طولانی‌مدت که همچنین به نام سندروم پساکووید نیز شناخته می‌شود، وضعیتی است که فرد علائم کووید را بیشتر از ۱۲ هفته بعد از دچار شدن به بیماری کووید ۱۹ تجربه می‌کند. تحقیقی که توسط کینگز کالج لندن انجام شده نشان می‌دهد که از هر ۴۵ نفر ۱ نفر در خطر ابتلا به بیماری برای بیشتر از ۱۲ هفته است.

علائم از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما شامل احساس خستگی مزمن، تنگی نفس و سرفه دائمی، از دست دادن حس بویایی و چشایی، درد عضلانی، مشکلات شنیداری و بینایی، سر درد، صدمه به قلب، ریه، کلیه‌ها و معده است.
مشکلات ذهنی شامل افسردگی، اضطراب و تقلا برای تمرکز نیز از علائم کووید طولانی است.

منبع: BBC World
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید