دلار صرافی‌ها به بازار آزاد نزدیک شد

دلار صرافی‌ها به بازار آزاد نزدیک شد

این در حالی است که به نظر می‌رسد بازارساز می‌خواهد حداکثر مرز ۲۸ هزار تومانی را به‌عنوان سقف جدید قیمت دلار معرفی کند و به معامله‌گران سیگنال بدهد که با نزدیک شدن به این مرز اقدام به فروش کنند.

کد خبر : ۸۶۹۰۷
بازدید : ۵۳۵۵
دلار صرافی‌ها به بازار آزاد نزدیک شد
بازار ارز و سکه در پنجمین روز هفته، صحنه آرامش، احتیاط و تعادل بود. روز گذشته هیچ‌کدام از بازار‌ها تا ساعت ۴ بعدازظهر نوسان شدیدی نداشتند و در دامنه‌های محدودی نوسان کردند. دلار پس از سه روز افزایش متوالی، دچار افت محدودی شد و با ۵۰ تومان کاهش به بهای ۲۷ هزار و ۴۵۰ تومان رسید.

مزد جسارت در بازار ارز
به گفته فعالان، یکی از مهم‌ترین عواملی که منجر به کاهش نوسان ارزی شد، جسارت بازارساز در قیمت‌گذاری صرافی‌های بانکی بود.
صرافی‌های بانکی که در روز‌های ابتدایی هفته نرخ‌های بسیار پایینی را برای فروش دلار پیشنهاد می‌کردند، در روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه، قیمت خود را به بازار آزاد نزدیک کردند و همین مساله تا حدی از رفتار‌های هیجانی معامله‌گران کاست.
روز گذشته در حالی که دلار در بازار آزاد در حوالی ۲۷ هزار و ۳۰۰ تا ۲۷ هزار و ۶۰۰ تومان بود، قیمت این ارز در صرافی‌های بانکی بین ۲۷ تا ۲۷ هزار و ۱۰۰ تومان قیمت‌گذاری شد.
روز دوشنبه بین قیمت بازار آزاد و صرافی‌ها بالای ۲ هزار تومان اختلاف وجود داشت، ولی از روز سه‌شنبه به تدریج این اختلاف کم شد و مزد جسارت بازارساز در روز چهارشنبه، ثبت یکی از کمترین روز‌های نوسانی بازار در ۱۰ روز گذشته بود.

اگر قرار بود فاصله بین قیمت صرافی‌ها و بازار آزاد ادامه پیدا کند، احتمال داشت که در روز‌های آتی تقاضای کاذب بیشتری وارد بازار شود. این مساله می‌توانست جو روانی بیشتری در بازار ایجاد کند و همزمان در روند مدیریت قیمت بازار آزاد توسط بازارساز اختلال ایجاد کند.
فاصله ۲ هزار تومانی بین قیمت بازار آزاد و صرافی‌های بانکی به معنای آن است که یک فرد به ازای خرید ۲ هزار دلار و فروش آن در بازار آزاد می‌توانست حدود ۴ میلیون تومان سود کسب کند.

روزی که بازار ارز نوسان زیادی نداشت، در بازار سکه هم تا حدی آرامش برقرار بود و این فلز گرانبها ۵۰هزار تومان افت قیمت را ثبت کرد و به بهای ۱۳ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسید. این در حالی بود که در مقاطعی از روز سه‌شنبه بازار سکه تا آستانه ۱۴ میلیون تومان هم رشد کرده بود.
به نظر می‌رسد، کاهش بهای اونس طلا و ماندن زیر مرز هزار و۹۰۰ دلاری از جمله عواملی بوده که انتظارات افزایشی بازیگران سکه را کاهش داد. با این حال، حداقل تا ساعت ۴ بعدازظهر بازیگران بازار سکه در برابر نزول این فلز گرانبها به زیر مرز ۱۳ میلیون تومانی هم مقاومت کردند.

خبر‌های مثبت به بازار
رئیس‌جمهور دیروز عنوان کرد، هر کجا ببینیم شرایط برای لغو تحریم آماده است از آن استفاده خواهیم کرد؛ هدف ما از بین بردن تحریم‌های ظالمانه است.

چنین صحبت‌هایی در بازار اینگونه برداشت شد که ایران حاضر به مذاکره با دولت جدید آمریکاست تا با استفاده از آن تحریم‌ها را لغو کند. البته صحبت‌های روحانی می‌توانست چنین معنایی را هم لزوما به همراه نداشته باشد؛ چرا که در بطن صحبت‌های او یک شرط وجود داشت: «هر کجا ببینیم شرایط آماده است.»
مشخص نیست مقصود رئیس‌جمهور چه شرایطی است. با این حال، فعالان ارزی تا حدی از صحبت‌های روحانی برداشت مثبتی داشتند.

در کنار این، روز گذشته به نقل از وزیر امور خارجه عنوان شد که مذاکرات خوبی با پاکستان صورت گرفته و ممکن است از طریق یک معبر مرزی معاملات تهاتری صورت بگیرد. معاملات تهاتری از این جهت برای بازار اهمیت دارد که موجب می‌شود فشار تقاضای کمتری به بازار آزاد وارد شود.
ایران احتمالا می‌تواند در ازای فروش نفت، فرآورده‌های نفتی و... اقدام به ورود کالا‌های اساسی خود کند. در این مبادلات، ارزی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد که قیمت‌ها را تحت فشار قرار دهد.

در حالی که دیروز خبر‌های مثبت در بازار مورد توجه قرار گرفت، معامله‌گران ارزی نیم‌نگاهی نیز به اخباری که می‌توانستند جهت قیمت‌ها را صعودی کنند، داشتند. به‌عنوان مثال، آن‌ها به‌طور مرتب به پیام‌هایی اشاره می‌کردند که رئیس‌جمهور کنونی آمریکا یعنی ترامپ در توییتر منتشر می‌کرد و خبر از تقلب احتمالی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌داد.
به نظر می‌رسد تا زمانی که خروج ترامپ از کاخ سفید قطعی نشود، نوسان‌گیران از صحبت‌های او برای بالا بردن شدت نوسان در بازار داخلی استفاده خواهند کرد. دیروز مرز ۲۷ هزار تومانی هم شکسته نشد و عده‌ای از معامله‌گران سعی می‌کردند این تصور را در بازار جا بیندازند که قیمت با پیدا کردن سطح حمایتی خود، حرکت در مسیر افزایشی را با اطمینان بیشتری کلید خواهد زد.
این در حالی است که به نظر می‌رسد بازارساز می‌خواهد حداکثر مرز ۲۸ هزار تومانی را به‌عنوان سقف جدید قیمت دلار معرفی کند و به معامله‌گران سیگنال بدهد که با نزدیک شدن به این مرز اقدام به فروش کنند.

حرکت سکه با دلار تنظیم خواهد شد
سکه امامی در کانال میانه ۱۳ میلیون تومانی قرار گرفته است. میانه به این معنا که با کف قیمت حدود ۲ میلیون تومان فاصله دارد و همین میزان فاصله هم حدودا با سقف قیمت ایجاد شده است.
در واقع سکه اگر بخواهد به سوی کف قیمتی حرکت کند، بار دیگر می‌تواند به کانال ۱۱ میلیون تومانی بازگردد و در صورتی که بخواهد تحرک افزایشی انجام دهد، سقف ۱۵ میلیون و۲۰۰ هزار تومانی را پیش رو دارد.

به گزارش اقتصاد نیوز، در روز‌های اخیر، سقوط قیمت طلا موجب شده قیمت سکه تحت فشار قرار بگیرد و حتی حباب آن زیاد شود. با این حال، روند ماه‌های اخیر به خوبی نشان داده روند قیمت سکه را جهت حرکتی دلار مشخص می‌کند و اونس طلا بیشتر نقش ضربه‌گیر افزایشی یا کاهشی را بازی کرده است.

در این شرایط، می‌توان مقصد بعدی قیمت سکه را با قیمت دلار ردیابی کرد. پیش‌بینی معامله‌گران از مقصد سکه در مسیر صعود این گونه است:
حضور دوباره دلار بالای مرز ۲۸هزار تومانی می‌تواند سکه را در گام اول به کانال ۱۴ میلیون تومانی ببرد، اما اگر دلار وارد فاز نزولی شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟ بازگشت قیمت دلار به زیر ۲۷ هزار تومان، سکه را به سوی کانال ۱۲ میلیون تومانی بازخواهد گرداند. در واقع سکه در یک روند میان‌مدت با کف قوی ۱۲ میلیون و سقف قوی‌تر ۱۴ میلیون روبه‌رو است.

خطر متضرران سکه
شاید برخی دلاربازان موفق شده باشند، ارز خود را در قیمت‌های بالاتر عرضه کرده باشند، ولی معامله‌گران سکه تا حدی به دلیل نزول شدید اونس در رسیدن به این هدف ناکام ماندند. این مساله می‌تواند در کوتاه‌مدت مقاومت سکه‌ای‌ها برای افت قیمت نسبت به بازیگران دلار را بیشتر کند، امری که می‌تواند منجر به افزایش بیشتر دامنه حباب شود.

در مورد سکه‌های کوچک مانند نیم و ربع هم می‌توان گفت که خرید آن‌ها با توجه به حبابی که دارند، نسبت به سکه امامی با ریسک بیشتری همراه است. حباب سکه امامی، اما به لطف نوسان قیمت دلار به زیر یک میلیون تومان رسید و حباب ربع نیز به زیر دو میلیون تومان.

به نظر می‌رسد برخی معامله‌گران با یک جهش دیگر، برخی از سکه‌های کوچک خود را حداقل با سکه امامی یا دلار جایگزین کنند، اگر نخواهند از بازار به‌طور کلی خارج شوند.

عده‌ای از معامله‌گران هم باور دارند، بازار در ماه‌های آتی احتمالا مذاکرات ایران و آمریکا را پیش رو خواهد داشت و این مساله می‌تواند موجب شود که عده‌ای به تدریج ترجیح بدهند که در بازار ارز و سکه فعالیت نکنند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید