درمان‌های غذایی در برابر آلودگی هوا

درمان‌های غذایی در برابر آلودگی هوا

ویتامین C یکی از قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها است، بنابراین اگر می‌خواهید با اثرات آلودگی مقابله کنید، باید بیش از پیش به مصرف این ویتامین اهمیت بدهید.

کد خبر : ۸۶۹۲۰
بازدید : ۱۰۰۲۷
درمان‌های غذایی در برابر آلودگی هوا
آلودگی هوا می‌تواند خطر ابتلا به آسم، برونشیت، مشکلات پوستی، مشکلات روانی، سرطان و بیماری‌های قلبی را بالا ببرد. سالانه در جهان، هفت میلیون نفر در اثر آلودگی هوا می‌میرند.

به گزارش نشریه بریتانیایی Evening Standard خبر خوب این است که بین آنچه می‌خوریم و سطح محافظت ما در برابر آلودگی هوا ارتباط وجود دارد؛ بنابراین می‌توانیم برای محافظت از خود، تغییرات ساده‌ای در رژیم غذایی‌مان ایجاد کنیم.

در این میان مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها بسیار مهم است. آنتی‌اکسیدان‌ها اثرات رادیکال‌های آزاد تولید شده در نتیجه ورود ذرات سمی هوا به بدن را خنثی می‌کنند. رادیکال‌های آزاد، مولکول‌های ناپایداری هستند که می‌توانند باعث التهاب شوند و خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف و پیری زودرس را تسریع کنند.

ویتامین C یکی از قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها است، بنابراین اگر می‌خواهید با اثرات آلودگی مقابله کنید، باید بیش از پیش به مصرف این ویتامین اهمیت بدهید. بدن نمی‌تواند این ویتامین حیاتی را تولید یا ذخیره کند، بنابراین مهم است که شما روزانه آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید. فلفل چیلی، توت سیاه، پرتقال، کلم‌پیچ، کیوی و کلم بروکلی منابع خوبی از این ویتامین هستند.

بعید به نظر می‌رسد که کمبود ویتامین E داشته باشید، اما اگر به دنبال محافظت در برابر آلودگی هوا هستید، بهتر است از اهمیت آن آگاه باشید. ویتامین E محلول در چربی است، بنابراین خوردن چربی‌های غذایی با کیفیت خوب، به جذب این ویتامین کمک می‌کند. روغن زیتون، تخمه آفتابگردان، بادام، فندق و آووکادو غنی از این ویتامین هستند.

اما مطالعات، مصرف اسید‌های چرب امگا ۳ را با کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو ناشی از آلودگی هوا مرتبط کرده است. منابع غذایی این اسید‌های چرب محدود هستند. اگر غذا‌های غنی از امگا ۳ نمی‌خورید، ممکن است بخواهید مکمل این اسید چرب را مصرف کنید، مخصوصاً اگر گیاه‌خوار هستید. ماهی، ​​دانه‌های کتان، دانه‌های چیا و گردو سرشار از امگا ۳ هستند.

به دلیل فعالیت آنتی‌اکسیدانی، بتاکاروتن نقش بسیار مهمی در کنترل التهاب ناشی از آلودگی دارد. بتاکاروتن موجود در میوه‌ها و سبزیجات قرمز و نارنجی و همچنین سبزیجات برگ‌دار، در بدن تبدیل به ویتامین A می‌شود و دارای خواص ضدالتهابی (و ضد پیری) است.
منبع: دویچه وله
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید