درمان عفونت‌های ویروسی با آنزیم جدید

فرضیه ما این است که آنزیم SphK۲ می‌تواند سلول‌های تی را که به مقابله با عفونت می‌پردازند، سرکوب کند و به ویروس امکان دهد تا دوام بیاورد.

درمان عفونت‌های ویروسی با آنزیم جدید
پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود، آنزیمی را کشف کرده‌اند که مهار آن می‌تواند از خلع سلاح شدن سیستم ایمنی پیشگیری کند و راهی برای درمان عفونت‌های ویروسی باشد.
ویروس‌هایی مانند HIV، هپاتیت B و هپاتیت C، سیستم ایمنی بدن را از بین می‌برند تا عفونت پایدار ایجاد کنند. این ویروس‌ها، یک تهدید جدی برای سلامتی به شمار می‌روند، اما پژوهشگران بخش پزشکی "دانشگاه میزوری" (University of Missouri) آمریکا در بررسی جدیدی دریافته‌اند که شاید یک آنزیم که چندین فرآیند سلولی را تنظیم می‌کند، بتواند یک هدف مهم برای پیشگیری از خلع سلاح سیستم ایمنی بدن توسط ویروس‌ها باشد.

"بومسوک هاهم" (Bumsuk Hahm)، استادیار جراحی، میکروبیولوژی مولکولی و ایمنی‌شناسی دانشگاه میزوری و از پژوهشگران این پروژه گفت: این پژوهش کوچکی است که در مورد تاثیر آنزیم "SphK۲" بر واکنش ایمنی بدن نسبت به عفونت‌های ویروسی انجام شده است.

هاهم و گروهش، فرضیه خود را با مبتلا کردن موش‌ها به ویروس "کوریومننژیت لنفوسیتی" (LCM) مورد بررسی قرار دادند که یک ویروس متداول در جوندگان است. موش‌ها در این پژوهش، یک داروی خوراکی دریافت کردند که توانست آنزیم SphK۲ را برای مدت کوتاهی مهار کند و به تخریب سریع ویروس منجر شود.

هاهم ادامه داد: این پژوهش نشان می‌دهد که SphK۲ می‌تواند واکنش‌های سلول ایمنی را طی یک عفونت ویروسی تنظیم کند و مهار این آنزیم می‌تواند در پاکسازی یک عفونت ویروسی پایدار، موثر باشد. ما باور داریم که هدف قرار دادن آنزیم SphK۲ می‌تواند روش امیدوارکننده‌ای برای تولید دارو و برانگیختن واکنش ایمنی محافظتی در برابر عفونت‌های ویروسی باشد که تاثیر مخربی بر سلامتی انسان دارند.

یکی دیگر از یافته‌های مهم پژوهش هاهم و همکارانش این است که SphK۲، نقش مهمی در پیشگیری از حمله سیستم ایمنی بدن به کلیه‌ها در دوره بیماری بر عهده دارد. آن‌ها در بررسی‌های خود دریافتند که موش‌های فاقد SphK۲، به خاطر عفونت ناشی از نارسایی کلیه، طی دو هفته می‌میرند.

کشف دیگر پژوهشگران این بود که ممکن است مهار SphK۲ بتواند با تقویت فعالیت سیستم ایمنی، از بروز برخی از انواع سرطان پیشگیری کند. آزمایش‌های بالینی دیگر در حال حاضر این ایده را بررسی می‌کنند که شاید مهار SphK۲ بتواند با متوقف کردن تکثیر سلول‌های سرطانی، سرعت رشد این سلول‌ها را کاهش دهد.

هاهم گفت: پژوهش ما نشان می‌دهد که شاید بتوان برای بازگرداندن ایمنی سلول‌های تی، SphK۲ را هدف قرار داد. یافته‌های این پژوهش می‌توانند برای پژوهش‌هایی که در مورد سرطان انجام می‌شوند و همین‌طور بیماری‌هایی که دلیل بروز آن‌ها تخریب سیستم ایمنی است، مورد استفاده قرار بگیرند.

این پژوهش، در "Journal of Clinical Investigation" به چاپ رسید.