عصای موسی(ع) به حاتمی کیا رسید؟

عصای موسی(ع) به حاتمی کیا رسید؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که تلویزیون از دو ماه پیش مذاکره با حاتمی کیا را آغاز کرده بود، اما علاقه‌ای به رسانه‌ای شدن موضوع نداشته است. از همین رو انتخاب حاتمی کیا به عنوان کارگردان سریال موسی (ع) تا زمان انتخاب بازیگران به رسانه‌ها راه نیافت. با این حال، ابراهیم حاتمی کیا نیز پس از رسانه‌ای شدن این موضوع، پذیرفتن کارگردانی سریال حضرت موسی (ع) را تایید کرده و قبول کردن کارگردانی این اثر را به نوعی ادای دین به فرج الله سلحشور دانسته است.

کد خبر : ۸۷۰۲۷
بازدید : ۷۵۰۴
عصای موسی(ع) به حاتمی کیا رسید؟
فرادید | حدود یک دهه از طرح ساخت سریال حضرت موسی (ع) می‌گذرد، طرحی که ابتدا با کارگردان تاریخی ساز تلویزیون یعنی فرج الله سلحشور تا مرحله نگارش فیلمنامه پیش رفت، اما با ابتلای او به سرطان ریه سرنوشت این سریال در هاله‌ای از ابهام قرار رفت. پس از درگذشت فرج الله سلحشور نیز زمزمه ساخت سریال موسی (ع) توسط جمال شورجه مطرح شد، اما او نیز بیمار شد و یک بار دیگر ساخت این سریال بلاتکلیف ماند. اما در نهایت تلویزیون به سردرگمی‌ها پایان داد و عصا را به دست ابراهیم حاتمی کیا سپرد.

به گزارش فرادید، صداسیما با تایید خبر ساخت سریال حضرت موسی (ع) توسط ابراهیم حاتمی کیا اعلام کرده که " حاتمی‌کیا که از مدتی پیش متن فیلم‌نامه سریال «حضرت موسی (ع)» را در دست گرفته، هم‌اکنون مشغول بازنویسی این فیلم‌نامه است تا بتواند هرچه زودتر کار خود را آغاز کند. "

طبق اعلام روابط عمومی رسانه ملی، این سریال الف ویژه تلویزیون که زیر نظر مرکز سیما فیلم تولید می‌شود، از بازیگران خارجی هم در کنار بازیگران ایرانی انتخاب‌شده از سراسر کشور استفاده خواهد کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که تلویزیون از دو ماه پیش مذاکره با حاتمی کیا را آغاز کرده بود، اما علاقه‌ای به رسانه‌ای شدن موضوع نداشته است. از همین رو انتخاب حاتمی کیا به عنوان کارگردان سریال موسی (ع) تا زمان انتخاب بازیگران به رسانه‌ها راه نیافت.

با این حال، ابراهیم حاتمی کیا نیز پس از رسانه‌ای شدن این موضوع، پذیرفتن کارگردانی سریال حضرت موسی (ع) را تایید کرده و قبول کردن کارگردانی این اثر را به نوعی ادای دین به فرج الله سلحشور دانسته است.

او همچنین گفته "در میان آثار متعددی که ساخته‌ام، جای یک کار قرآنی را خالی می‌بینم و به همین علت باانگیزه و علاقه این مسئولیت سنگین را می‌پذیرم. "

سریال حضرت موسی (ع) نخستین تجربه ژانر تاریخی ابراهیم حاتمی کیا است. هر چند او در زمینه ساخت سریال بی تجربه نیست. حاتمی کیا پیش از این دو سریال تلویزیونی «خاک سرخ» و «حلقه سبز» را در آغاز و میانه دهه هشتاد ساخته است.

فیلم‌های سینمایی «هویت»، «دیده‌بان»، «مهاجر»، «وصل نیکان»، «از کرخه تا راین»، «خاکستر سبز»، «بوی پیراهن یوسف»، «برج مینو»، «آژانس شیشه‌ای»، «روبان قرمز»، «موج مرده»، «ارتفاع پست»، «به رنگ ارغوان»، «به نام پدر»، «دعوت»، «گزارش یک جشن»، «چ»، «بادیگارد»، «به وقت شام» و «خروج» از جمله آثار سینمایی ابراهیم حاتمی کیا به شمار می‌رود.

سید احمد میرعلایی، تهیه کننده سریال حضرت موسی (ع) در باره زمان ساخت این سریال، یک ماه پیش از انتخاب حاتمی کیا گفته بود: "می‌خواهیم هرچه زودتر کار کلید بخورد و به این موضوع خوش‌بین هستم که با انتخاب کارگردان در سال ۱۳۹۹ کار شروع شود. امیدوارم از ماه نهم و یا دوازدهم، فیلمبرداری آغاز شود. "
عصای موسی(ع) به حاتمی کیا رسید؟

حاتمی کیا در ساخت موسی(ع) موفق می شود؟

فارغ از هر قضاوت شخصی، ابراهیم حاتمی کیا در ساخت فنی بیشتر فیلم‌های سینمایی اش موفق عمل کرده است. نمونه بارز آن هم از کرخه تا راین، آژانس شیشه‌ای و به رنگ ارغوان است که منصافه استاندارد لازم یک فیلم خوب را داشتند. از این جهت ابراهیم حاتمی کیا در ساخت فیلم سینمایی کاربلد است و ناشیانه عمل نمی‌کند، هر چند ممکن است برخی، انتقاداتی به ایدوئولوژی زده شدن برخی فیلم هایش وارد بدانند.

اما در زمینه ساخت سریال او دو تجربه ناموفق دارد. دو سریال «خاک سرخ» و «حلقه سبز» که نه توانست نظر مخاطبان را جلب کند و نه منتقدان را. چنانچه جمشید خاوری، منتقد سینما و تلویزیون در یادداشتی، ناموفق بودن ابراهیم حاتمی کیا در ساخت سریال گوشزد کرده است.

خاوری نوشته است: "بررسی کارنامه هنری حاتمی کیا نشان می‌دهد که وی فیلم سازِ موفقی است و هر چه جایزه گرفته به خاطر فیلم هایش بوده، اما هیچ کدام از دو سریالی که ساخته (حلقه سبز و خاک سرخ) نتوانسته اند آنچنان که انتظار می‌رفت در جلب نظر عامه مردم و منتقدان گام بردارند. "

این منتقد سینما و تلویزیون تاکید کرده که تمام آثاری که این فیلمساز معترضِ سینمای ایران، تاکنون ساخته جنگی و اجتماعی بوده و تجربه‌ای در زمینه آثار تاریخی ندارد، بنابراین معلوم نیست بر اساس کدام استدلال، ساخت یک سریال مذهبی-تاریخی آن هم از نوع «بیگ پروداکشن»، به وی سپرده شده است؟! "

اما در مقابل برخی هم گفته اند که ابراهیم حاتمی کیا دیگر کارگردان ۱۹ سال قبل نیست و در این سال‌ها باتجربه‌تر شده و دیگر اشتباهات آن دو سریال را تکرار نمی‌کند.

با این حال، ابراهیم حاتمی کیا در ماه‌های آینده ساخت سریال حضرت موسی (ع) را آغاز خواهد کرد و در مقابل او داود میرباقری سریال سلمان فارسی را خواهد ساخت. کارگردانی که موفقیت سریال هایش بر فیلم‌های او می‌چربد و پس از پخش این دو سریال بدون شک مقایسه میان دو دو کارگردان و دو سریال رخ خواهد داد. از این رو حاتمی کیا کار راحتی در پیش رو نخواهد داشت.
عصای موسی(ع) به حاتمی کیا رسید؟

جزئیاتی از سریال حضرت موسی (ع)

فیلمنامه سریال را فرج الله سلحشور نوشته است، اما حاتمی کیا دو ماه است که در حال ویرایش فیلمنامه است تا به ایده‌های خودش نزدیک شود. هرچند از نظر ایدئولوژی این دو بسیار به هم نزدیک هستند.

در مورد تعداد قسمت‌های این سریال هم تهیه کننده اثر گفته براساس قصه و فیلمنامه‌ای که مرحوم سلحشور نوشته سریال حضرت موسی (ع) بین ۵۲ تا ۵۵ قسمت است؛ که احتمالا با ویرایش ابراهیم حاتمی کیا امکان افزایش و کاهش قسمت‌های آن وجود دارد.

همچنین قصه سریال ۵۲ قسمتی حضرتموسی (ع) از قبل تولد و از زمان رحلت یوسف پیامبر (ع) شروع می‌شود

سید احمد میرعلایی در مورد هزینه‌های ساخت دکور سریال و شایعه هزینه ۸۰۰ میلیاردی هم مهرماه سال گذشته گفته بود که "شاید حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد چنین مبلغی هزینه شود چراکه ساخت دکور با چنین هزینه‌هایی اصلا عقلانی نیست. " با این وجود تنها ۸۰ تا ۱۲۰ میلیارد تومان برای ساخت دکور در نظر گرفته شده است. با این حال به نظر می‌رسد که سریال حضرت موسی (ع) با وجود بازیگران متعدد، زمان بر بودن فیلمبرداری و سکانس‌های فانتزی هزینه چند صد میلیاردی داشته باشد.
موضوعی که انتقادهای بسیاری را به دنبال داشته است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید