شباهتِ ساختار"حس درد" در اسب با انسان

شباهتِ ساختار"حس درد" در اسب با انسان

«آن بخش از پوست که ضخیم‌تر است (اسب) را از احساس درد ناشی از ضربات تازیانه حفظ نمی‌کند. این پژوهش نتیجه‌گیری می‌کند که جایی که پای احساس درد پیش می‌آید، پوست اسب در عمل تفاوتی با پوست انسان ندارد.

کد خبر : ۸۷۰۹۷
بازدید : ۶۹۰۷۰
شباهتِ ساختار
انسان و اسب اساسا در ارتباط با حس درد دارای ساختار آناتومیک مشابه هستند

بنا به یک پژوهش جدید و مهم، بین دردی که اسب‌ها هنگام شلاق خوردن احساس می‌کنند و دردی که انسان در همان شرایط حس می‌کند، تفاوت عمده‌ای وجود ندارد. این پژوهش که در نشریه «اَنیمالز» (حیوانات) و به هزینه سازمان حمایت حیوانات استرالیا منتشر شده است «قابلیت پوست اسب برای ردیابی درد را مستقیما با همان قابلیت در انسان مقایسه می‌کند».

این پژوهش، به گفته پرفسور مک گریوی، یکی از مولفان آن، نخستین تحقیقات از نوع خود در جهان است.

پرفسور مگ گریوی که استاد دانشگاه سیدنی است به شبکه خبری استرالیا گفت: «ما ضخامت لایه درونی پوست موسوم به دِرمیس و لایه بیرونی آن موسوم به اپیدرمیس را درنظر گرفتیم. آن چه مهم است لایه پوستی میان این دو است که دنباله‌های رگ‌های عصبی در آن قرار دارد.»
در این پژوهش، نمونه‌های لایه‌های پوستی ده انسان و ۲۰ نژاد عالی اسب و تفاوت‌های میان ساختار و میزان رگ‌های عصبی آن‌ها مورد آزمایش قرار گرفت. این تحقیقات روی محل کفل اسب تمرکز داشته‌اند که معمولا در مسابقات اسب‌دوانی مورد ضربات تازیانه قرار می‌گیرد.

این پژوهش که با نظارت دکتر لیدیا تانگ، از انجمن حفاظت «تارونگا» در استرالیا انجام شده، به این نتیجه رسیده است که «اپیدرمیس» یا لایه پوستی که حس درد در آن اتفاق می‌افتد «از نظر ضخامت و میزان رگ‌های عصبی در اسب و انسان تفاوت چندانی ندارد».

پژوهشگران کشف کرده‌اند که هرچند در مجموع پوست اسب ضخیم‌تر از پوست انسان است، اما این ضخامت از حس درد جلوگیری نمی‌کند.

لایه درونی پوست اسب (درمیس) که زیر لایه بیرونی (اپیدرمیس) قرار دارد از مشابه آن در انسان بسیار ضخیم‌تر است، اما هرچند این امر «تحمل اسب را در مقایسه با انسان در مقابل ضربه مقاوم‌تر می‌کند»، اما این ضخامت «نمی‌تواند عامل چندان مهمی در حساسیت پوست باشد».

این گزارش می‌افزاید: «آن بخش از پوست که ضخیم‌تر است (اسب) را از احساس درد ناشی از ضربات تازیانه حفظ نمی‌کند.» این پژوهش نتیجه‌گیری می‌کند که جایی که پای احساس درد پیش می‌آید، پوست اسب «در عمل تفاوتی با پوست انسان ندارد».

پژوهش‌گران به این نتیجه رسیده‌اند که «انسان و اسب اساسا در ارتباط با حس درد دارای ساختار آناتومیک مشابه هستند. این پژوهش باید فرضیه‌های قدیمی را در مورد پوست کلفت اسب و مقایسه‌اش با حس درد در انسان مورد تجدید نظر قرار دهد.»

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید