لوئیس همیلتون؛ پسر بچه‌ای که از باخت متنفر بود و بهترین راننده جهان شد

لوئیس همیلتون؛ پسر بچه‌ای که از باخت متنفر بود و بهترین راننده جهان شد

همیلتون سال به سال لحظاتی را ساخت تا تبدیل به اسطوره فرمول یک شود. از دور‌های تعیین خط شگفت‌آور تا مسابقاتی خاطره‌انگیز در تیم مک‌لارن و بعد در مرسدس، جایی که او نه تنها در هفت سال گذشته سلطه داشته بلکه به یک نماد جهانی تبدیل شده که بسیار فراتر از ورزش رفته است.

کد خبر : ۸۷۱۴۰
بازدید : ۷۰۱۹
لوئیس همیلتون؛ پسر بچه‌ای که از باخت متنفر بود و بهترین راننده جهان شد
در سپتامبر ۲۰۰۶ و در پیست سیلورستون بریتانیا، همیلتون ۲۱ ساله برای ورود به تیم فرمول یک مک‌لارن بصورت آزمایشی با پدرو دلاروزا، راننده این تیم مسابقه داد.

مسئولان تیم، از استعداد همیلتون در رده‌های پایین‌تر باخبر بودند، اما به اشتباه گمان می‌کردند که او هم مثل بقیه برای رانندگی با اتومبیل‌های حاضر در فرمول یک به زمان بیشتری نیاز داشته باشد. تنها بعد از چند دور تمرینی، به همیلتون لاستیک‌های جدید داده شد و او بلافاصله به زمان دلاروزا رسید.

تیم در گزارش‌خود به کارخانه او را "باورنکردنی" توصیف کرده بود و طولی نکشید که جایش در تیم سال ۲۰۰۷، به عنوان هم‌تیمی قهرمان دو دوره جهان، فرناندو آلونسو، تثبیت شد. در اولین فصلش در فرمول یک، همیلتون با بدشانسی عنوان قهرمانی را از دست داد، اما یک سال بعد و در یکی از دراماتیک‌ترین فینال‌های تاریخ ورزش توانست جوان‌ترین قهرمان تاریخ فرمول یک جهان شود.

همیلتون سال به سال لحظاتی را ساخت تا تبدیل به اسطوره فرمول یک شود. از دور‌های تعیین خط شگفت‌آور تا مسابقاتی خاطره‌انگیز در تیم مک‌لارن و بعد در مرسدس، جایی که او نه تنها در هفت سال گذشته سلطه داشته بلکه به یک نماد جهانی تبدیل شده که بسیار فراتر از ورزش رفته است.

لوئیس همیلتون؛ پسر بچه‌ای که از باخت متنفر بود و بهترین راننده جهان شد
مایکل شوماخر و لوئیس همیلتون هفت دوره قهرمان فرمول یک جهان شده‌اند

به گفته بسیاری که همسفر او در این راه بوده‌اند، همیلتون در عین اینکه بسیار منصف، سخاوتمند، مؤدب، با صداقت و شریف است، اما در عین حال مصمم، متمرکز، خودشیفته و فوق‌العاده اهل رقابت است.

او حالا موفق‌ترین راننده تاریخ فرمول یک است. او رکورد ۹۱ رتبه نخست مایکل شوماخر در گراند‌پری‌ها را ماه گذشته شکست و سپس در استانبول با رکورد هفت قهرمانی جهان شوماخر مساوی کرد. او حالا بخت این را دارد که سال آینده هشتمین قهرمانی خود را بدست آورد.

این داستان موفقیت اوست...

کارتینگ
موفقیت بی‌نظیر همیلتون از یک پیست کارتینگ بسیار کوچک و محقر محلی در هرتفوردشر آغاز شد. جایی که همیلتون در هشت سالگی با کمک پدرش آنتونی و یک ماشین کارتینگ دست دوم، اولین قدم‌هایش را به سمت اتومبیلرانی حرفه‌ای برداشت.

او بسیار بااستعداد بود و به سرعت پیشرفت می‌کرد. اما در این راه دو مانع بزرگ در پیش رو داشت: پول و رنگ پوست. اتومبیلرانی هم مانند خیلی از ورزش‌های دیگر مشهور است به ورزش ثروتمندان و از طرف دیگر مسابقات فرمول یک، قبل از همیلتون، هرگز یک راننده سیاه پوست نداشته است.
خانواده همیلتون نه ثروتمند بودند و نه سفیدپوست. پدربزرگ و مادربزرگ او در دهه ۱۹۵۰ از جزیره گرانادا در کارائیب به انگلستان آمدند. پدرش، آنتونی در غرب لندن بزرگ شد و با یک زن سفیدپوست به نام کارمن ازدواج کرد. لوئیس ژانویه ۱۹۸۵ به دنیا آمد و در دو سالگی پدر و مادرش از یکدیگر جدا شدند.

آنتونی که در یک خانه رایگان دولتی زندگی و در راه آهن کار می‌کرد، مجبور بود برای تأمین هزینه مسابقات لوئیس، کار‌های جنبی دیگری مانند فروش شیشه‌های دو جداره، شستن ظروف و قرار دادن تابلو‌های "برای فروش" آژانس‌های املاک را انجام دهد.

اما همانطور که گفته شد، پول تنها مشکل نبود. آن‌ها معمولاً تنها افراد سیاه‌پوست در مسابقات بودند و گاهی مورد تبعیض نژادی قرار می‌گرفتند.
لوئیس همیلتون؛ پسر بچه‌ای که از باخت متنفر بود و بهترین راننده جهان شد
لوئیس همیلتون و پدرش آنتونی

همیلتون در ده سالگی جوان‌ترین برنده مسابقات قهرمانی کارتینگ بریتانیا شد. او که در مراسم جوایز پایان فصل ورزش‌های موتوری شرکت کرده بود، به سمت ران دنیس، رئیس مک‌لارن رفت، خودش را معرفی کرد و گفت: "یک روز، می‌خواهم با اتومبیل‌های شما مسابقه بدهم. "

سه سال بعد، همیلتون برای دومین بار قهرمان کارتینگ انگلیس شد و دنیس او را در برنامه پرورش رانندگان مک‌لارن قرار داد. سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ همیلتون دو عنوان قهرمانی در مسابقات فرمول سه کسب کرد. او و پدرش از مک‌لارن درخواست کردند تا لوئیس مستقیماً به جی‌پی‌۲ که یک رده پایین‌تر از فرمول یک قرار دارد، فرستاده شود.

اما مک‌لارن مخالفت کرد، زیرا معتقد بود او با ماندن در مسابقات فرمول سه و قهرمانی در سال ۲۰۰۵ باتجربه‌تر می‌شود. این مسأله باعث ایجاد تنش بین آن‌ها شد تا حدی که ویتمارش، مدیرعامل مک‌لارن، قرارداد او را پاره کرد تا آزادشود. او گفت ما دوست داریم با شما کار کنیم، اما نه به اجبار.

حدود شش هفته بعد، لوئیس زنگ زد و دوباره قرارداد را امضا کرد. ویتمارش می‌گوید: "اکنون که به گذشته نگاه می‌کنم، می‌بینم که واقعاً خوش‌شانس بوده‌ام. "

همیلتون همان کاری که از او خواسته شده بود انجام داد. در مسابقات فرمول سه اروپا در سال ۲۰۰۵ قهرمان شد و سال بعد به جی‌پی‌۲ که اکنون با نام فرمول دو شناخته می‌شود، رفت؛ جایی در یکی از چشمگیرترین فصول این مسابقات، قهرمان شد.

یک سال بعد او به تیم فرمول یک ملحق شد.

فرناندو آلونسو، که پس از کسب دو قهرمانی پیاپی با رنو در سال ۲۰۰۷ به مک‌لارن آمده بود، واکنش خوبی نسبت به هم تیمی جوانش نداشت و علاقه‌مند بود فرد با تجربه‌تری کنارش باشد. اما داستان کاملاً متفاوت پیش رفت تا در سال بعد و در یک فصل چشمگیر، اما پر فراز و نشیب، مسابقات فرمول یک، شاهد رقابت یکی از قوی‌ترین زوج‌های تاریخ این رشته باشد.

سبقت
در حالیکه همیلتون در نه مسابقه پیاپی روی سکو بود و هفتمین پیروزی را کسب کرده بود و رسانه‌ها از او بعنوان پدیده نام می‌بردند، تنش در مک‌لارن در حال افزایش بود. آلونسو به عنوان کسی که سلطه شوماخر با فراری را به پایان رسانده بود، خود را برترین راننده این ورزش می‌دانست و انتظار داشت نفر اول تیم باشد. اما همیلتون اینگونه فکر نمی‌کرد.

در اولین مسابقه فصل که آلونسو دوم و همیلتون چهارم شد، همیلتون از هم‌تیمی خود سبقت گرفت تا برای دو سوم زمان مسابقه پیشتاز تیم باشد. هرچند در پایان، آلونسو بعد از کیمی رایکونن از تیم فراری در رده دوم قرار گرفت و همیلتون سوم شد، اما این "بچه" تأثیر خود را گذاشته بود.

لوئیس همیلتون؛ پسر بچه‌ای که از باخت متنفر بود و بهترین راننده جهان شد
لوئیس همیلتون و فرناندو آلونسو

دیگر تنش و اختلاف بین آلونسو و همیلتون در پیست و خارج از آن برای همه آشکار شده بود. در مسابقات جایزه بزرگ مجارستان بود که لج‌بازی آن‌ها با یکدیگر در پیست، با جریمه آلونسو همراه شد تا رابطه‌اش با مک‌لارن به طرز غیرقابل برگشتی قطع شود. قرارداد او که بنا بود سه ساله باشد، در پایان سال با رضایت طرفین فسخ شد.

همیلتون در یک پیروزی درخشان در ژاپن و در زیر باران سیل آسا که با تصادف آلونسو همراه بود، به مسابقه ماقبل آخر در چین رفت. اما اوضاع طبق میل او پیش نرفت و رایکونن برنده شد. با این وجود همیلتون با چهار امتیاز برتری نسبت به آلونسو و هفت امتیاز نسبت به رایکونن پیشتاز کلی مسابقات بود تا همه چیز به دور نهایی در برزیل کشیده شود.

اما در یک روز بد که با نقص فنی اتومبیل لوئیس همراه بود، همه امیدهایش برای قهرمانی در اولین فصل حضورش از بین رفت و نایب قهرمان شد. به‌رغم شکست، تاکنون هیچ راننده‌ای در اولین فصل خود چنین عملکردی نداشته و همه می‌دانستند که از او در آینده بیشتر خواهند شنید.

اولین قهرمانی
یک سال بعد، همیلتون برای قهرمانی به برزیل بازگشت. اما خاطرات سال قبل هنوز تازه و دردناک بود. در آن مسابقات، همیلتون برای رسیدن به عنوان قهرمانی فقط به مقام پنجم نیاز داشت و این مسأله باعث شد تا یکی از جذاب‌ترین پایان‌های ورزشی اتفاق بیفتد.
در اواخر مسابقه و در حالیکه باران بیشتر می‌شد، بیشتر رانندگان برای تعویض لاستیک متوقف شده بودند. تیمو گلاک راننده آلمانی تویوتا توقف نکرد تا پیشتاز شود و همیلتون مسابقه را در جایگاه پنجم ادامه می‌داد. باران شدیدتر شد و در حالی که تنها دو دور به پایان مانده بود، سباستین فتل با غفلت همیلتون از او پیش افتاد.

در دور آخر و در حالیکه به نظر می‌رسید همه چیز تمام شده است و ماسا از تیم فراری در آستانه پیروزی است، همیلتون که عقب افتاده بود، تلاش بسیاری برای پس گرفتن جایگاهش از فتل کرد، اما موفق نشد. او در آستانه از دست دادن قهرمانی برای دومین سال متوالی بود.

با عبور ماسا از خط، همیلتون هنوز ششم بود. اعضای تیم فراری جشن گرفته بودند. اما در پیست، گلاک از تویوتا داشت با لاستیک‌های نرم، صاف فرسوده‌اش دست و پنجه نرم می‌کرد و همیلتون نزدیک و نزدیک‌تر می‌شد.
لوئیس همیلتون؛ پسر بچه‌ای که از باخت متنفر بود و بهترین راننده جهان شد
چپ به راست: نیک (برادر)، لوئیس همیلتون، آنتونی (پدر)

ناگهان با لغزش تویوتا در پیچ پایانی و خروجش از پیست، همیلتون از او پیش افتاد تا جایگاه پنجمی که برای کسب اولین عنوان قهرمانی‌اش لازم را داشت را بدست آورد. همانطور که ناگهان جشن قهرمانی فراری متوقف شد، در تیم مک‌لارن همه از خود بیخود شده بودند. خانواده همیلتون - پدرش آنتونی، برادر ناتنی‌اش نیکلاس نیز با آن‌ها بودند.

همیلتون در پایان یک سال سخت تاریخ سازی کرد تا به طور خاص یکی از بهترین پیروزی هایش تا به امروز را ثبت کند.

چالش‌ها
یک راننده شاغل در فرمول یک مهارت‌های ویژه‌ای دارد. اما توانایی و مهارت راننده به تنهایی کافی نیست. اگر یک راننده معمولی یک ماشین برتر داشته باشد، حتی کسی مثل همیلتون هم کاری از دستش بر نمی‌آید. در چهار فصل پایانی حضور همیلتون در مک‌لارن، از ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲، اتوموبیل‌هایش همتراز مهارت او نبودند. به همین دلیل، چهار سال پیاپی قهرمانی به تیم ردبودل و سباستین فتل رسید.

علاوه بر این، گاهی مشکلات زندگی خصوص همیلتون، زندگی حرفه‌ای او را تحت تأثیر قرار می‌داد. در سال ۲۰۱۰، همیلتون به پدرش گفت دیگر نمی‌خواهد او مدیرش باشد و این دو برای مدتی با هم قهر بودند. پدرش می‌گوید: "این بدترین دوره زندگی من بود. توضیح آن سخت است. فکر می‌کنم از شدت علاقه، بیش از اندازه به او امر و نهی کردم. "

لوئیس همیلتون؛ پسر بچه‌ای که از باخت متنفر بود و بهترین راننده جهان شد
همیلتون و ران دنیس

در اواخر آن تابستان، دنیس در تلاش برای منصرف کردن مرسدس با رئیس دایملر تماس می‌گیرد و اتهامات شخصی به همیلتون می‌زند. این مسأله عصبانیت شدید لوئیس را در پی داشت و او به‌رغم احساس وفاداری به مک‌لارن، تصمیم گرفت همکاری‌اش با این تیم را قطع کند.

در نهایت پس از مذاکرات بسیار در سال ۲۰۱۲، همیلتون به تیم مرسدس پیوست. او که برای تعطیلات به تایلند رفته بود، پس از دریافت قرارداد، چند روز سکوت کرد و سپس در تماسی، تصمیم خود را با ویتمارش، در میان گذاشت.

همیلتون می‌گوید: "این یکی از سخت‌ترین لحظات زندگی‌ام بود. من از ۱۳ سالگی همیشه به مک‌لارن وفادار بوده‌ام؛ بنابراین تصمیم به ترک تیمی که به من جایگاهم در این ورزش را داده بود، برایم از نظر عاطفی بسیار سخت و دشوار بود. "

خانه جدید
انتقال همیلتون به مرسدس زودتر و بهتر از آنچه انتظار داشت نتیجه داد. پس از سال ۲۰۱۳ که همیلتون در حال تطبیق با تیم جدید بود، او در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ قهرمان جهان شد. به نظر می‌رسید که هیچ مانعی برای او وجود ندارد، اما مسابقات سال ۲۰۱۶ جور دیگری رقم خورد.

یک شروع بد در مسابقات افتتاحیه و به دنبال آن خرابی موتور در دو مسابقه تعیین خط باعث شد که همیلتون پس از تنها چهار مسابقه، ۴۳ امتیاز از هم تیمی‌اش نیکو رزبرگ عقب بیافتد. در مسابقات ادامه فصل همیلتون تلاش کرد فاصله امتیازی خود را با هم تیمی‌اش کم کند. اما در مسابقه آخر در ابوظبی، این رزبرگ بود که قهرمان شد.

لوئیس همیلتون؛ پسر بچه‌ای که از باخت متنفر بود و بهترین راننده جهان شد
همیلتون سال ۲۰۱۶ پس از هم‌تیمی‌اش رزبرگ نایب قهرمان فرمول یک شد

آن فصل آخرین حضور رزبرگ بود. او تلاش بسیاری کرده بود تا با بردن همیلتون به قهرمانی برسد. راننده آلمانی که می‌دانست دیگر نخواهد توانست همیلتون را شکست دهد و از طرفی به بزرگترین بلندپروازی عمرش رسیده بود، تصمیم گرفت برای همیشه این ورزش را کنار بگذارد.

سال ۲۰۱۶ یک نقطه عطف بسیار مهم برای همیلتون بود. شکست به او آموخت تا تمرکز و حضور بیشتری در مسابقات داشته باشد.

رکوردشکنی
در بازگشت همیلتون در سال ۲۰۱۷، رانندگی‌اش به سطح جدیدی رسیده بود. او بر روی نقاط قدرت و ضعف خود کار کرده بود و وضعیت تقریباً بی‌نقصی داشت. از آن سال، ترکیب بهترین‌های فرمول یک با یکی از سریعترین و بهترین رانندگان تمام ادوار، تیمی را شکل داده که همگی شوق پیشرفت و پیروزی دارند و این مسأله موفقیت‌های بی‌سابقه‌ای برای مرسدس به همراه داشته است.

ولف، مدیر تیم مرسدس، می‌گوید: "توانایی او در زیر سؤال بردن خود و رشدش واقعاً شگفت‌انگیز است. این چیزی است که شما اغلب در قهرمانان می‌بینید. "

لوئیس همیلتون؛ پسر بچه‌ای که از باخت متنفر بود و بهترین راننده جهان شد
نیروی محرک آنچه ولف آن را "فشار بی امان برای کمال" می‌نامد، نفرت شدید همیلتون از باخت است.

هم تیمی سابق او، دلاروزا می‌گوید: "لوئیس خیلی اهل رقابت بود، مهم نبود که چه ورزشی بازی می‌کردیم، او همیشه باید برنده می‌شد. در هر ورزشی مهارت داشت. تنها ورزشی که او را شکست دادم تنیس بود، آن هم فقط یک بازی، چون وقتی فهمید که هیچ شانسی ندارد، دیگر هرگز با من بازی نکرد. "

در سالیان اخیر، همیلتون فعالیت‌های اجتماعی بسیاری در حوزه محیط زیست و دفاع از گیاه‌خواری مطلق و نیز مبارزه با نژادپرستی داشته است. پس از مرگ جورج فلوید به دست پلیس آمریکا در تابستان ۲۰۲۰، همیلتون این فرصت را پیدا کرد تا در مورد بی عدالتی و نژادپرستی صحبت کند.

البته او کار ساده‌ای در این راه ندارد. زیرا برخلاف سایر ورزشکاران در فوتبال و بسکتبال، برخی رانندگان فرمول یک تصمیم گرفتند تا مانند او و به نشانه اعتراض زانو نزنند. اما عزم همیلتون تحت تأثیر قرار نگرفته و او از رساندن پیام خود ابایی ندارد. او حتی در این راه موفق به کسب جوایزی در سراسر جهان شده است.

البته این رفتار اجتماعی او انتقاداتی را هم در پی داشته است. برخی او را بیش از اندازه پرحرف می‌دانند که حرکاتش ساختگی است و خود را در همه امور صاحب نظر می‌داند.

لوئیس همیلتون؛ پسر بچه‌ای که از باخت متنفر بود و بهترین راننده جهان شد
لوئیس همیلتون از ورزشکاران فعال در زمینه مبارزه با نژادپرستی است

اما کسانی که در این راه به او نزدیک بوده‌اند، تصویری کاملاً متفاوت ترسیم می‌کنند. ولف می‌گوید: "وقت زیادی برای اندیشیدن می‌گذراند. او کسی است که زندگی تک بعدی ندارد و در حالی که قهرمان جهان است، یک مبارز فعال علیه نژادپرستی هم هست. "

پدر همیلتون می‌گوید: "من به خاطر فعالیت‌هایش، او را تحسین می‌کنم. لوئیس دیگر فقط یک راننده مسابقه نیست. او تبدیل به یک سخنگو و قهرمان مردم شده است. "

"وقتی می‌بینم مردم از او به خاطر سبک زندگی‌اش انتقاد می‌کنند، می‌دانم که آن‌ها واقعاً او را نمی‌شناسند و آنچه می‌بینند ظاهر اوست. لوئیس در باطن جوانی است که از هشت سالگی برای تحقق رویای خود با سختی و تلاش فراوان کار کرد. او بسیار مهربان است، یک پسر و یک برادر بسیار خوب که از زندگی لذت می‌برد. "

همیلتون در ژانویه ۳۶ ساله می‌شود. هرچند که قرارداد او با مرسدس در پایان سال جاری به پایان می‌رسد، اما به نظر می‌رسد او می‌ماند تا فصل آینده را با انگیزه بیشتر برای کسب هشتمین عنوان قهرمان جهان آغاز و نام خود را وارد کتاب رکورد‌ها کند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید