واکسن فایزر یا واکسن مدرنا؛ کدام بهتر است؟

واکسن فایزر یا واکسن مدرنا؛ کدام بهتر است؟

از طرف دیگر، فایزر موافقت کرده که کمتر از ۱٫۱ میلیارد دوز واکسن خود را به همراه ژاپن و انگلیس به ایالات متحده، اروپا و کانادا بفروشد و این تقریبا ۱٫۳ میلیارد دوز واکسن است که شرکت قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۱ تولید کند.

کد خبر : ۸۷۱۵۳
بازدید : ۹۹۳۱
واکسن فایزر یا واکسن مدرنا؛ کدام بهتر است؟
از خبر‌های خوب در مورد واکسن مدرنا این است که این واکسن به مدت شش‌ماه در فریزر و یک ماه در یخچال قابل نگهداری است
روز گذشته شرکت آمریکایی مدرنا از اثر بخشی واکسن جدید خود در جلوگیری از ابتلا به کرونا خبر داد. این دومین واکسنی است که یک هفته پس از اعلام اثربخشی واکسن شرکت آمریکایی «فایزر» وسرکت آلمانی «بیونتک» به جهان معرفی می‌شود.
با وجود این دو خبر مسرت‌بخس برای جهانیان، هنوز چالش‌های متعددی برای توزیع سراسری واکسن‌ها وجود دارد.

مسابقه پرهیجان میان دانشمندان و شرکت‌های دارویی برای یافتن واکسن ضد ویروس کرونا اکنون در حال نتیجه دادن است. نتایج اولیه واکسن شرکت «مدرنا» نشان داده که ۹۴٫۵ درصد اثربخشی در محافظت در برابر ویروس کرونا ایجاد می‌کند.

هفته پیش هم شرکت فایزر اعلام کرد که واکسن تولیدی این شرکت ۹۰ دصد حفاظت در برابر ویروس ایجاد می‌کند. از نظر علمی، این دو واکسن مکانیسم بسیار مشابهی دارند.

قاعده مرسوم در تولید واکسن این بود که واکسن عمدتا از ویروس‌های ضعیف یا غیرفعال یا قسمت‌هایی از ویروس تشکیل می‌شود که باعث بیماری در بدن نمی‌شوند، بلکه فقط بدن را از بیماری آگاه می‌کنند و آن را تحریک می‌کنند تا آنتی‌بادی‌هایی را تولید کنند که مادام العمر باقی می‌مانند و در آینده از بدن انسان در برابر این ویروس دفاع می‌کنند.

اما روش جدید متفاوت است. واکسن فایزر از طریق تزریق کد‌های ژنتیک خاص به بدن فرد و تولید پروتئین‌های چرخشی، سیستم ایمنی انسان را در مقابل حملات ویروس کرونا آموزش می‌دهد.

هنگامی که این پروتئین خارجی در بدن تولید می‌شود، سیستم ایمنی بدن فکر می‌کند ویروس به بدن وارد شده و شروع به تولید آنتی بادی می‌کند. واکسن مدرنا نیز با استفاده از تزریق قطعات کوچک mRNA بدن را تحریک می‌کند تا آنتی‌بادی لازم برای مقابله با کرونا را تولید کند.

هر دو واکسن به دو تزریق نیاز دارند که فاصله آن‌ها چند هفته است. از جمله خبر‌های خوب در مورد واکسن مدرنا این است که این واکسن به مدت شش‌ماه در فریزر و یک ماه در یخچال قابل نگهداری است و اثربخشی آن کاهش نمی‌یابد.

در مقابل واکسن فایزر باید در در دمای بسیار سرد منفی ۷۰ درجه نگهداری شود.

دولت ایالات متحده ۲٫۵ میلیارد دلار به مدرنا برای حمایت از تحقیق، آزمایش و خرید حداقل ۱۰۰ میلیون دوز واکسن اختصاص داده است. این شرکت قصد دارد ۲۰ میلیون دوز از واکسن خود را در سال جاری تولید کند و همه آن‌ها در آمریکا استفاده می‌شود.

از طرف دیگر، فایزر موافقت کرده که کمتر از ۱٫۱ میلیارد دوز واکسن خود را به همراه ژاپن و انگلیس به ایالات متحده، اروپا و کانادا بفروشد و این تقریبا ۱٫۳ میلیارد دوز واکسن است که شرکت قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۱ تولید کند.

علی رغم این پیشرفت‌ها و دستیابی به واکسن موثر برای مقابله با کرونا، سایه تهدید کرونا همچنان بر سر جهان وجود دارد. تحقیقاتی که توسط سازمان بهداشت جهانی در دانشگاه دوک انجام شد نشان داده است که ممکن است دوز‌های کافی از واکسنی موثر برای پوشش کل جمعیت جهان تا سال ۲۰۲۴ وجود نداشته باشد.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید