ماهواره "رصدگر اسپانیا" به مدار زمین نرسید

ماهواره "رصدگر اسپانیا" به مدار زمین نرسید

تصاویری که قرار بود با دو دوربین موجود روی ماهواره اسپانیایی گرفته شود، دارای بالاترین وضوحی بودند که تاکنون با دستگاه‌های ساخت اسپانیا گرفته شده است.

کد خبر : ۸۷۲۰۸
بازدید : ۹۳۳۱
ماهواره
موشک حامل نخستین ماهواره رصدگر اسپانیا از مسیر خود منحرف شد و به این ترتیب این عملیات پرتاب شکست خورد. آژانس فضایی اروپا دقایقی پس از پرتاب موشک موسوم به «وگا» از پایگاه فضایی «کورو» واقع در گویان فرانسه، انحراف مسیر آن را گزارش کرد.

سامانه موشکی وگا که حامل دو ماهواره طراحی شده برای رصد زمین به نام «تارانیس» فرانسه و «اینجنیو» اسپانیا بود، در روز سه شنبه ۱۷ نوامبر (۲۷ آبان) پس از انحراف موشک از کار افتاد. موشک در ساعت ۲ و ۲۵ دقیقه بامداد به وقت اروپا پرتاب شد، اما ۸ دقیقه بعد به دلیل اختلال در موتور منحرف شد.

قرار بود تارانیس ۵۴ دقیقه و اینجنیو یک ساعت و ۴۲ دقیقه بعد از پرتاب از موشک جدا شوند. همچنین طبق برنامه شرکت پرتاب ماهواره «آریان اسپیس»، قرار بود وگا نخستین ماهواره اسپانیایی را در ارتفاع تقریبی ۶۷۰ کیلومتری زمین مستقر سازد.

کارشناسان می‌گویند منتظر دریافت اطلاعات بیشتری هستند تا بفهمند چه اشتباهی رخ داده است. وگا موشکی برای قرار دادن ماهواره در مدار است که آژانس فضایی ایتالیا به کمک آژانس فضایی اروپا آن را تولید کرده است. اولین پرتاب این موشک در ۱۳ فوریه ۲۰۱۲ از پایگاه کورو انجام شد.

ویژگی‌های پروژه ناموفق ماهواره اسپانیایی
ماهواره اینجنیو که افتخار مهندسی هوافضای اسپانیا بود، قرار بود روی مداری قرار بگیرد که از کنار قطب‌های زمین عبور می‌کند. این ماهواره قادر بود طی سه روز از هر نقطه روی زمین عکس بگیرد و سالانه هشت بار کل قلمرو اسپانیا را پوشش دهد.
تصاویری که قرار بود با دو دوربین موجود روی ماهواره اسپانیایی گرفته شود، دارای بالاترین وضوحی بودند که تاکنون با دستگاه‌های ساخت اسپانیا گرفته شده است.

این دوربین دارای یک سیستم آینه‌ای بود که نور را متمرکز می‌کند و تصویری به عرض ۶۰ کیلومتر به دست می‌دهد که هر پیکسل آن ۲.۵ متر است. با چنین وضوحی می‌توان ناحیه‌ای تقریباً به اندازه یک خودرو را با جزئیات آن روی زمین مشاهده کرد.

عکس‌های گرفته شده با این ماهواره قرار بود برای نقشه‌برداری، کشاورزی، مدیریت منابع طبیعی (ارتفاع آب پشت سد و ...)، شرایط اضطراری و امنیتی استفاده شود. چنین تصاویری برای مثال می‌توانند برای هشدار آتش سوزی مورد استفاده قرار گیرند. از تصاویر این ماهواره همچنین می‌توان برای مشاهده سطح باردهی زمین‌های کشاورزی به منظور تعیین مقدار کود لازم و نیز کشف ساخت و ساز‌های غیرقانونی استفاد کرد.

دوربین دوگانه ماهواره اسپانیایی همچنین می‌توانست به اطراف و به پایین بچرخد، حرکتی به آن امکان می‌داد تمام نقاط زمین را طی سه روز مشاهده کند. بنا به اعلام وزارت علوم اسپانیا، این حرکت به ویژه در تهیه نقشه‌هایی از بلایای طبیعی پیش‌بینی‌ناپذیر مانند سیل، آتش سوزی جنگل‌ها، زلزله و نیز دریافت چگونگی و چرایی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی جهانیان یعنی تغییرات آب و هوایی کاربرد ویژه‌ای دارد.

هزینه ساخت این ماهواره مجموعا ۲۰۰ میلیون یورو بود، بودجه‌ای که وزارت علوم اسپانیا آن را تأمین کرد. مدیریت این پروژه نیز بر عهده مرکز توسعه فناوری صنعتی اسپانیا بود. حدود ۷۵ درصد از کل فناوری اینجنیو ساخت اسپانیاست.

منبع: یورونیوز
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید