افزایش ناچیز قیمت دلار و سکه

افزایش ناچیز قیمت دلار و سکه

روز شنبه سکه امامی ۲۳۰ هزار تومان رشد کرد و به بهای ۱۱ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان رسید. در بازار ارز هم، دلار توانست به بالای مرز ۲۶ هزار تومانی بازگردد و با ۱۵۰ تومان رشد روی عدد ۲۶ هزار و ۱۰۰ تومان قرار بگیرد.

کد خبر : ۸۷۲۷۴
بازدید : ۵۴۸۳
افزایش ناچیز قیمت دلار و سکه
در اولین روز آذرماه، معاملات سکه و دلار کاهش محسوسی داشت؛ کمتر معامله‌گری حاضر به فروش بود و افراد کمی در موقعیت خرید قرار می‌گرفتند. درحالی‌که معامله‌گران بزرگ تمایلی برای ورود به بازار نداشتند، معامله‌گران کوچک که عمدتا به دید کوتاه‌مدت خرید و فروش می‌کنند، وارد بازار شدند و توانستند کمی قیمت‌ها را از کف روز پنج‌شنبه بالاتر بیاورند.
روز شنبه سکه امامی ۲۳۰ هزار تومان رشد کرد و به بهای ۱۱ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان رسید. در بازار ارز هم، دلار توانست به بالای مرز ۲۶ هزار تومانی بازگردد و با ۱۵۰ تومان رشد روی عدد ۲۶ هزار و ۱۰۰ تومان قرار بگیرد.

به گفته فعالان، به‌دلیل تعطیلی واحد‌های خرید و فروش سکه و طلا، حجم خرید و فروش در این بازار بسیار کاهش پیدا کرده بود. در فضایی که حجم معامله کاهش پیدا کرده بود، گروهی از افراد با معاملات محدود، قیمت‌ها را دچار تغییرات محدودی کردند. البته بیشتر این معاملات در فضای مجازی یا در حاشیه بازار انجام می‌شد و خرید و فروش‌های رسمی بسیار محدودتر بود.

رفتار سکه‌بازان در کانال ۱۲
دسته‌ای از فعالان اعتقاد دارند تا پایان تعطیلات کرونایی دشوار است که سکه به سوی سقف دو هفته پیش خود یعنی کانال ۱۴ میلیون تومانی برود. سکه همین دیروز پس از اینکه وارد کانال ۱۲ میلیونی شد، کاهش تقاضا را تجربه کرد و بار دیگر به کانال ۱۱ میلیون تومانی بازگشت.
به گفته فعالان، به‌دلیل تعطیلی بازار طلا و مجتمع‌های تجاری بزرگ، بسیاری از فعالان بازار سکه و طلا در بازار حضور نداشتند و همین مساله موجب شده بود که حجم معاملات کاهش بسیاری کند. در چنین شرایطی، برخی معامله‌گران کوتاه‌مدت سعی می‌کردند، با ورود به بازار کمی قیمت‌ها را بالا ببرند.
این دسته تصور می‌کنند که قیمت سکه و دلار در آبان ماه افت زیادی را تجربه کرده است و آن‌ها می‌توانند با افزایش خرید‌ها در کوتاه‌مدت کمی برای خود سود کسب کنند. با این حال، معامله‌گران بزرگ تمایلی برای معامله ندارند، چرا که تصور می‌کنند ریسک‌های پیش‌روی بازار زیاد است.
به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، در صورتی که ایران و آمریکا وارد مذاکره شوند، امکان افت دوباره بیشتر قیمت‌ها وجود دارد و با عبور از دوران ترامپ، خرید‌های درازمدت ریسک زیادی دارد.
با این حال، در صورتی که نقدینگی با همین سرعت فعلی رشد کند، احتمال افزایش دوباره سکه و دلار هم وجود دارد. روند بازار‌های موازی هم تا حدی امید سفته‌بازان دلار به رشد شدید قیمت را کمرنگ کرده است. در ۱۰ روز گذشته، بورس تهران عموما سبزپوش بوده و شاخص کل این بازار بیش از ۱۵۰ هزار واحد تقویت شده است. به این ترتیب، می‌توان گفت، نقدینگی تا حدی به سوی بازار سهام روانه شده است.
با این حال، در صورتی که بازارساز بازار‌های جذاب دیگری را برای جذب نقدینگی تشکیل ندهد، احتمال این وجود دارد که بار دیگر با کاهش ارزش سهم‌ها، شاهد خروج پول‌های سرگردان از بازار ارز و طلا باشیم. بازارساز باید از فرصت آرامشی که در بازار‌ها به وجود آمده است، برای سیاست‌گذاری‌های جدیدی استفاده کند که زمینه‌ساز ضربه‌گیر شوک‌های احتمالی آتی باشند.

بازار طلا تعطیل شد
براساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا، مبنی بر تعطیلی دو هفته‌ای مشاغل غیرضروری، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز ضمن تاکید براینکه بازار طلا و کلیه واحد‌های صنفی اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز مشمول این محدودیت خواهند شد، اعلام کرد که از روز شنبه صنف ما نیز به مدت ۱۵ روز تعطیل خواهد بود.
به گزارش «ایسنا» ابراهیم محمدولی درباره تعطیلی بازار طلا و جواهر تهران، گفت: درپی گسترش ویروس کرونا، افزایش شمار مبتلایان و تلفات ناشی از این ویروس، ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیم بر تعطیلی دو هفته‌ای اصناف غیرضروری را اتخاذ کرد؛ بنابراین طبق ابلاغ فرمانداری و اتاق اصناف تهران، کلیه واحد‌های صنف طلا و جواهر تهران از روز شنبه اول آذرماه به مدت ۱۵ روز تعطیل خواهند بود.
طبق اعلام اتحادیه طلا و جواهر تهران، این مقام صنفی تاکید کرد: براین اساس کلیه واحد‌های صنفی این اتحادیه اعم از واحد‌های فروشنده طلا، جواهر، نقره و سکه که در خیابان‌ها و مجتمع‌های تجاری و حتی بازار تهران فعالیت دارند، ملزم به تعطیلی هستند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید