"رمدسیویر"، کرونا را درمان می‌کند یا نه؟!

"رمدسیویر"، کرونا را درمان می‌کند یا نه؟!

داروی «رمدسیویر» که پیشتر برای درمان بیماری ابولا استفاده می‌شد، یکی از دارو‌هایی است که در درمان بیماری کرونا ترامپ در اوایل ماه اکتبر به کار گرفته شد.

کد خبر : ۸۷۲۸۴
بازدید : ۸۸۸۰

داروی «رمدسیویر» پیشتر برای درمان بیماری ابولا استفاده می‌شد
سازمان بهداشت جهانی می‌گوید هیچ گونه شاهد و مدرکی وجود ندارد که داروی موسوم به «رمدسیویر» برای درمان کووید-۱۹ موثر باشد. این نهاد تاکید کرده است که هرقدر هم که وضع سلامتی بیماران مبتلا به این بیماری وخیم باشد، داروی «رمدسیویر» که در طول ابتلای دونالد ترامپ به ویروس کرونا برای او تجویز شده بود، نباید به آن‌ها داده شود.

راهنمای منتشره سازمان بهداشت جهانی تصریح کرده: «هیئت نظارت سازمان بهداشت جهانی مدرکی دال بر این که رمدسیویر در بهبود عوارض بیماری، از جمله موارد مرگ، نیاز به دستگاه تنفسی، مدت زمان بستری بودن در بیمارستان و دیگر عوارض، مؤثر بوده باشد، به دست نیاورده است.»

این توصیه در فهرست «راهنمای زنده» سازمان بهداشت جهانی درج شد و به این معنی است که ممکن است با ارایه شواهد جدید در مورد نحوه درمان کووید-۱۹ تغییر کند. توصیه این نهاد در مورد داروی رمدسیویر، بر چهار آزمایش بین‌المللی با شرکت بیش از هفت هزار بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان، مبتنی است.

سازمان بهداشت جهانی، پیشتر نتایج برنامه موسوم به «آزمایش همبستگی» خود را که از ماه مارس در مورد استفاده دارو‌های موجود در درمان کووید-۱۹ آغاز شد، «مایوس‌کننده» خوانده بود.

آزمایش‌های بالینی دارو‌های «لوپیناویر»، «هیدروکسی کلروکوئین»، و «اینترفرون بتا ۱ اِی» بر بیماران مبتلا به ویروس کووید-۱۹، به این نتیجه رسید که هیچ یک از این دارو‌ها در کاهش موارد مرگ‌ومیر آن‌ها تاثیر نداشته است. داروی «رمدسیویر» که پیشتر برای درمان بیماری ابولا استفاده می‌شد، یکی از دارو‌هایی است که در درمان بیماری کرونا ترامپ در اوایل ماه اکتبر به کار گرفته شد.

در ماه ژوئیه، دونالد ترامپ که یکی از طرفداران پروپا قرص استفاده از رمدسیویر بود، تقریبا تمام ذخایر این دارو را برای ایالات متحده خریداری کرد.درمدیسویر یکی از دو داروی ضد ویروسی است که با تقاضای بیش از ۵۰ کشور جهان، در سطح بین‌المللی مجوز استفاده در درمان کرونا را دریافت کرده است.

داروی دیگری که در برابر کووید-۱۹ به کار می‌رود، «دکستامتازون» است که ثابت شده است در کاهش موارد مرگ بیمارانی که دچار عوارض سخت ناشی از کووید-۱۹ هستند، مؤثر است. از این دارو به عنوان یک «نقطه عطف عمده» در مبارزه با ویروس یاد شده است.
آزمایش‌هایی که در ماه ژوئن روی «دکستامتازون» انجام شد، نشان داد که این داروی ضدالتهاب می‌تواند موارد مرگ‌ومیر بیمارانی را که به دستگاه تنفسی وصل هستند، تا یک سوم کاهش دهد. سازمان بهداشت جهانی علاوه بر اعلام بی‌اثر بودن رمدسیویر در درمان کووید-۱۹، به بهای گزاف این دارو که از طریق تزریق وریدی استفاده می‌شود، اشاره کرده است.

در توصیه‌نامه این نهاد آمده است: «به ویژه با توجه به هزینه بالا و پیچیدگی‌های مرتبط با رمدسیویر، هیئت (ناظر بر داروی سازمان بهداشت جهانی) فرض را براین قرار داده است که مسئولیت دارد شواهد موثر بودن این دارو را مشاهده کند، که داده‌های موجود آن را تایید نمی‌کند.»

گیلیاد، کارخانه تولید داروی رمدسیویر که در ایالات متحده مستقر است، با نتیچه‌گیری‌های برنامه «آزمایش همبستگی» سازمان بهداشت جهانی مخالف است. این شرکت با توجه به مشکلاتی که بر سر راه پیش‌بینی میزان فروش رمدسیویر قرار دارد، شاخص عایدات خود را در سال ۲۰۲۰ کاهش داد.

گیلیاد در بیانیه‌ای، در اشاره به نامی که رمدسیویر تحت آن به فروش می‌رسد، گفت: «وِکلاری از جانب تعداد بسیاری از سازمان‌های معتبر ملی یک داروی استاندارد و شناخته‌شده در درمان بیماران مبتلا به کووید-۱۹ است که در بیمارستان بستری هستند.
متاسفیم که به نظر می‌رسد سازمان بهداشت جهانی در شرایطی که موارد ابتلا در سراسر جهان رو به افزایش است و پزشکان از وکلاری به عنوان نخستین و تنها درمان تجویزشده ضدویروس برای بیماران مبتلا به کووید-۱۹ استفاده می‌کنند، این شواهد را نادیده گرفته است.»

منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید