بادگلو‌های گوگردی؛ از دلایل تا درمان

بادگلو‌های گوگردی؛ از دلایل تا درمان

یک مقصر احتمالی برای بادگلو‌های گوگردی آن چیزی است که خورده اید. غذا خوردن یا نوشیدن بیش از حد سریع می‌تواند شما را مستعد بادگلو زدن کند.

کد خبر : ۸۷۳۵۲
بازدید : ۱۰۹۷۰
بادگلو‌های گوگردی؛ از دلایل تا درمان
خوردن و نوشیدن انواع خاصی از خوراکی‌ها مانند نوشیدنی‌های گازدار یا غذا‌هایی که به طور طبیعی حاوی گوگرد زیاد هستند می‌تواند موجب بادگلو زدن بیش از حد شود.

بادگلو‌های گوگردی مواردی هستند که بوی ناخوشایند آن‌ها اغلب با بوی تخم مرغ فاسد مقایسه می‌شود. این نوع از بادگلو زمانی رخ می‌دهد که دستگاه گوارش نوعی گاز به نام سولفید هیدروژن تولید می‌کند. سولفید هیدروژن همواره در گازی که دفع می‌کنیم، وجود ندارد. نیتروژن، دی اکسید کربن، اکسیژن، هیدروژن و گاهی اوقات مقادیر کم متان از اجزا رایج‌تر هستند.

بادگلو‌های گوگردی گاه و بیگاه ممکن است در نتیجه آنچه خورده اید، به ویژه اگر یک رژیم غذایی سرشار از مواد غذایی حاوی گوگرد را دنبال می‌کنید، شکل بگیرند و به طور معمول بی ضرر هستند. با این وجود، بادگلو‌های گوگردی مکرر می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای یا مشکلات گوارشی باشد.

دلایل
تولید مقدار مشخصی گاز توسط دستگاه گوارش که از طریق بادگلو یا رکتوم دفع می‌شود، عادی است. این گاز حاصل بلعیدن هوای اضافه یا یک محصول جانبی گوارش است و زمانی شکل می‌گیرد که باکتری‌های درون دستگاه گوارش (بیشتر روده بزرگ) غذا را تجزیه می‌کنند.

بیشتر افراد ۱۴ تا ۲۳ بار در روز گاز دفع می‌کنند. این کاملا طبیعی و شرایطی سالم است. با این وجود، زمانی که گاز بوی بیش از حد بدی دارد، مساله‌ای دیگر می‌تواند جریان داشته باشد. یک مقصر احتمالی برای بادگلو‌های گوگردی آن چیزی است که خورده اید. غذا خوردن یا نوشیدن بیش از حد سریع می‌تواند شما را مستعد بادگلو زدن کند.

خوردن و نوشیدن انواع خاصی از خوراکی‌ها مانند نوشیدنی‌های گازدار یا غذا‌هایی که به طور طبیعی حاوی گوگرد زیاد هستند می‌تواند موجب بادگلو زدن بیش از حد شود.

غذا‌هایی که محرک گاز یا بادگلو‌های گوگردی در برخی افراد هستند ممکن است در برخی دیگر موجب هیچ اثری نشوند. هر فردی دارای انواع و تعادل باکتریایی مختلف در روده خود است که می‌تواند در این زمینه نقش داشته باشد. همچنین، سرعت عبور غذا از دستگاه گوارش در افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد.
بادگلو‌های گوگردی؛ از دلایل تا درمان

غذا‌های سرشار از گوگرد
مواد غذایی زیر حاوی گوگرد هستند و خوردن آن‌ها ممکن است خطر ابتلا به بادگلو‌های گوگردی را افزایش دهد:

- غذا‌های سرشار از پروتئین
- آبجو
- تخم مرغ
- پنیر
- شیر کامل

غذا‌های دیگر ممکن است سرشار از گوگرد نباشند، اما به عنوان دلیلی برای مقادیر اضافه گاز در برخی افراد شناخته می‌شوند که از آن جمله می‌توان به غذا‌های سرشار از قندها، نشاسته، یا فیبر محلول اشاره کرد. برخی سبزیجات با شهرت بد در این زمینه نیز شامل بروکلی، گل کلم، جوانه‌های بروکسل، کلم و لوبیا‌ها می‌شوند.

همچنین، برخی شیرین کننده‌های مصنوعی می‌توانند موجب گاز بیش از حد و نفخ شوند. همانگونه که پیشتر اشاره شد، نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های گازدار نیز در این زمینه نقش دارند.

دارو‌ها
برخی دارو‌ها می‌توانند موجب بادگلو‌های گوگردی به عنوان یک عارضه جانبی شوند. اگر به تازگی مصرف داروی جدیدی را آغاز کرده اید، این می‌تواند مقصر بادگلو‌های بدبوی شما بوده و برای رفع این مشکل ممکن است نیازمند صحبت با پزشک خود باشید.
بادگلو‌های گوگردی؛ از دلایل تا درمان
پیشگیری از بادگلو‌های گوگردی
نکته‌های زیر ممکن است به پیشگیری از بادگلو‌های گوگردی کمک کنند:

- آرام غذا خوردن و پرهیز از فرو فرستادن بیش از حد هوا درون معده.
- پرهیز از آدامس جویدن یا سیگار کشیدن، زیرا این فعالیت‌ها می‌توانند موجب بلعیدن هوای اضافه شوند.
- پرهیز از غذا‌های سرشار از گوگرد.

- پرهیز از پرخوری. به جای خوردن چند وعده غذایی بزرگ می‌توانید چندین وعده غذایی کوچک را در طول روز مصرف کنید.

- پرهیز یا کاهش مصرف الکل، زیرا نوشیدنی‌های الکلی سرشار از گوگرد هستند.
- کاهش مصرف یا پرهیز از نوشیدنی‌های گازدار.

- پرهیز از غذا‌های سرشار از قند. غذا‌های سرشار از کربوهیدرات به طور کلی موجب گاز بیش از حد در زمان تجزیه قند توسط باکتری‌ها در دستگاه گوارش می‌شوند.
بادگلو‌های گوگردی؛ از دلایل تا درمان
درمان‌های خانگی
بادگلو‌های گوگردی گاه و بیگاه ممکن است مضر نباشند، اما می‌توانند آزار دهنده بوده یا موجب خجالت فرد شوند. شما می‌توانید برخی درمان‌های خانگی را برای کمک به تسکین علائم مد نظر قرار دهید:

- چای نعناع فلفلی می‌تواند به گوارش کمک کرده و بوی بد دهان را کاهش دهد. از دیگر چای‌های گیاهی مفید می‌توان به چای سبز و چای بابونه اشاره کرد.

- افزایش فعالیت مانند پیاده روی می‌تواند به حرکت سریع‌تر گاز در بدن کمک کند.
- دراز کشیدن روی پهلوی چپ هنگام استراحت یا خوابیدن ممکن است برای عبور گاز اضافه مفید باشد.
- نوشیدن آب فراوان در طول روز و نوشیدن یک لیوان آب پیش از وعده غذایی می‌تواند به گوارش کمک کند.

- دارو‌های ضد اسید بدون نسخه یا سایمیتکون را امتحان کنید. سایمیتیکون در حذف گاز اضافه نقشی ندارد، اما به عبور سریع‌تر آن از بدن کمک می‌کند. دستورالعمل‌ها را با دقت دنبال کرده و بیش از دوز توصیه شده استفاده نکنید.

- مصرف روزی یک قاشق سرکه سیب را امتحان کنید.
- ترکیب یک قاشق کوچک جوش شیرین در یک لیوان آب را امتحان کنید. بیش از یک قاشق جوش شیرین در روز مصرف نکنید و آن را با دیگر دارو‌های ضد اسید ترکیب نکنید.

- بیسموت ساب‌سالیسیلات یک داروی بدون نسخه است که برای درمان اسهال، سوزش سردل، و ناراحتی معده در بزرگسالان استفاده می‌شود. این دارو نباید همراه با آپسرین مصرف شود.

- پروبیوتیک‌ها که غذا‌ها و محصولاتی حاوی باکتری‌های زنده هستند به نظر می‌رسد برای سلامت کلی و گوارش انسان مفید هستند و اگر تعادل باکتریایی در دستگاه گوارش شما بر هم خورده باشد، ممکن است به بازگشت تعادل کمک کنند.
- برخی منابع مصرف عسل مانوکا را برای از بین بردن باکتری‌های مضر در دستگاه گوارش توصیه کرده اند.
بادگلو‌های گوگردی؛ از دلایل تا درمان
چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم
اگر با بادگلو‌های گوگردی مکرر مواجه هستید ممکن است رژیم غذایی شما در این زمینه نقشی نداشته و یک بیماری زمینه‌ای موجب این شرایط شده باشد. بسیاری از این بیماری‌ها با علائم نگران کننده دیگر افزون بر بادگلو‌های گوگردی یا گاز اضافه همراهی می‌شوند.

اگر با شکم درد یا کرامپ شکم شدید، حرکات غیرطبیعی روده یا اسهال یا استفراغ مکرر مواجه هستید باید به پزشک مراجعه کنید.

از جمله شرایطی که با بادگلو‌های گوگردی پیوند خورده اند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
- مسمومیت غذایی (علائم به طور معمول طی ۲۴ ساعت پس از خوردن غذای آلوده ظاهر شده و شامل حالت تهوع و استفراغ می‌شود)

- ژیاردیازیس یا دیگر انگل‌های روده‌ای
- بارداری یا شرایط دیگر که موجب نوسان‌های هورمونی می‌شوند
- استرس یا اضطراب
- سندرم روده تحریک پذیر
- بیماری بازگشت اسید معده به مری
- کولیت
- گاستروپارزی
- سرطان روده بزرگ
- عفونت اچ. پیلوری (همچنین ممکن است موجب سوزش سردل، نفخ و سوء هاضمه شود)
- بیماری اولسر پپتیک
- گاستریت (اصطلاح کلی که به هر گونه التهاب معده اشاره دارد)
منبع: verywell health
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید