واکسن آکسفورد؛ پازل پایانِ کرونا کامل می‌شود؟!

واکسن آکسفورد؛ پازل پایانِ کرونا کامل می‌شود؟!

براساس یافته‌های کارآزمایی، دو نوبت واکسن با دُز بالا تا ۶۲ درصد و یک نوبت واکسن با دُز کم و یک نوبت با دُز زیاد تا ۹۰ درصد ایجاد مصونیت کردند که دلیل این تفاوت روشن نیست.

کد خبر : ۸۷۳۸۲
بازدید : ۹۸۸۸
واکسن آکسفورد؛ پازل پایانِ کرونا کامل می‌شود؟!
دانشگاه آکسفورد نتایج مرحله آزمایش وسیع انسانی واکسن کرونا تولیدی خود را اعلام کرده که براساس آن این واکسن به شدت موثر بوده و نشان از آن دارد که ۷۰ درصد باعث جلوگیری از ابتلا به کووید ۱۹ می‌شود و در صورت بالا بردن دُز می‌تواند تا ۹۰ درصد نتیجه‌بخش باشد.

این نتیجه هم نشان موفقیت این واکسن است هم به نسبت نتایج دو واکسن تولید شده توسط شرکت فایزر و مدرنا که بیش از نود درصد کارایی داشتند، ناامید کننده است. با این حال واکسن دانشگاه آکسفورد بسیار ارزانتر و نگهداری آن ساده‌تر و براحتی به همه نقاط دنیا قابل حمل است.

در صورت تایید نهاد‌های مرجع این واکسن نیز می‌تواند نقش بسزایی در مبارزه با شیوع کرونا داشته باشد. براساس یافته‌های کارآزمایی، دو نوبت واکسن با دُز بالا تا ۶۲ درصد و یک نوبت واکسن با دُز کم و یک نوبت با دُز زیاد تا ۹۰ درصد ایجاد مصونیت کردند که دلیل این تفاوت روشن نیست.
واکسن آکسفورد؛ پازل پایانِ کرونا کامل می‌شود؟!
بیش از ۲۰ هزار داوطلب در آزمایش این واکسن شرکت کرده بودند که نیمی از آن‌ها در بریتانیا و نیمی دیگر در برزیل بوده‌اند. براساس نتایج ۳۰ مورد ابتلا به کرونا در کسانی که دو نوبت واکسن را تزریق کردند دیده شد و ۱۰۱ ابتلا در کسانی که واکسن‌نما (واکسن بی‌تاثیر) دریافت کرده بودند.

محققان دانشگاه آکسفورد می‌گویند که این واکسن ۷۰ درصد در مقابل ویروس کرونا مصونیت ایجاد می‌کند.

این واکسن از دستکاری ژنتیکی یک ویروس سرماخوردگی معمولی که در شمپانزه‌ها ایجاد بیماری می‌کرد ساخته شده است. با این دستکاری این ویروس خاصیت بیماری‌زایی خود را از دست داده در عوض پروتئین شاخکی ویروس کرونا را به سیستم ایمنی معرفی می‌کند تا این سیستم راه مقابله با آن را یاد بگیرد.

در طی هفته‌های گذشته شرکت‌های فایزر و بیوان‌تک و مدرنا اعلام کردند که آزمایش واکسن کرونای آنان بسیار موفق بوده است. واکسن‌های دیگری هم در مرحله تولید است و سومین آزمایش مهم را کارخانه بلژیکی جّنسِن در بریتانیا انجام می‌دهد.

واکسن آکسفورد؛ پازل پایانِ کرونا کامل می‌شود؟!
کدام واکسن‌ها ممکن است جواب بدهد؟
شرکت داروسازی فایزر و بیوانتک، اولین شرکت داروسازی است که اطلاعاتش در باره مراحل اولیه آزمایش واکسن را منتشر کرد. این داده‌ها نشان می‌دهد که واکسن مورد بحث می‌تواند بیش از ۹۰ درصد مردم را از ابتلا به ویروس کووید-۱۹ مصون نگه دارد.

این واکسن روی ۴۳ هزار نفر آزمایش شد و باعث نگرانی از لحاظ سلامت و ایمنی نشد. شرکت داروسازی مدرنا، آزمایش واکسن را روی ۳۰ هزار نفر در آمریکا شروع کرد. در این آزمایش به نیمی از شرکت کنندگان به جای واکسن حقیقی، دارونما تزریق شده بود.

به گفته این شرکت، واکسن هایش به ۹۴ و نیم درصد مردم مصونیت می‌دهد. تنها پنج نفر از ۹۵ نفری که در اولین آزمایش شرکت کرده بودند و واکسن واقعی به آنان تزریق شده بود، به ویروس کرونا مبتلا شده بودند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید