رفع بوی بد دهان؛ برای بوی بد دهان چی خوبه؟

رفع بوی بد دهان؛ برای بوی بد دهان چی خوبه؟

می‌خواهید بدانید برای رفع بوی بد دهان چه چیزی خوب است؟ در مورد بوی بد دهان خود نگران نباشید،‌ خوشبختانه راه‌های بسیاری برای مقابله با آن و از بین بردن بوی بد دهان وجود دارد. این روش‌ها شامل رعایت برخی موارد بهداشتی و همچنین پیروی از برخی روش‌های کارآمد است.

کد خبر : ۸۷۴۱۳
بازدید : ۱۲۱۱۲
بوی بد دهان را چگونه از بین ببریم
فرادید | بوی بد دهان از جمله ناخوشایند‌ترین بو‌ها به خصوص برای اطرافیان فردی است که با مشکل بوی بد دهان مبتلاست. از سوی دیگر ۶ آگوست هر سال مصادف با روز جهانی «دهان خوشبو» است. به نظر می‌رسد نفس خوشبو و بوی خوش دهان آن‌قدر مهم است که یک روز جهانی به نام آن به ثبت رسیده است.

به گزارش فرادید؛ پیش از این‌که به فکر رهایی از بوی بد دهان و داشتن نفسی خوشبو باشید بهتر است دلیل اصلی بوی بد دهان و نفس‌تان را پیدا کنید.


از جمله دلایل عمده بوی بد دهان و نفس عبارتند از:

۱-مسواک زدن غلط

۲-خشکی دهان

۳-بیماری‌های لثه

۴-داشتن یک یا چند دندان فاسد

۵-خوردن خوراکی‌هایی مثل سیر و پیاز به خصوص در وعده شام

۶-باقی مانده خرده‌های غذا در دهان و لابه‌لای دندان‌ها

۷-رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات مثل «کتوژنیک»

۸-مصرف دارو‌هایی مثل دارو‌های ضدآلرژی و دارو‌های ضد‌افسردگی

۹-استعمال سیگار و قلیان و سایر دخانیات

۱۰-ابتلا به بیماری‌هایی مثل رفلاکس اسید معده

۱۱-انواع دیابت که معمولا علت تلخی دهان است.

۱۲-عفونت ریه یا گلو درد که علت بوی بدن دهان در کودکان هم معمولا همین است.

برای رفع بوی بد دهان چکار کنیم؟

در مورد بوی بد دهان خود نگران نباشید،‌ خوشبختانه راه‌های بسیاری برای مقابله با آن و رفع بوی بد دهان وجود دارد. این روش‌ها شامل رعایت برخی موارد بهداشتی و همچنین پیروی از برخی روش‌های کارآمد است.

۱- بهداشت دهان و دندان را فراموش نکنید

مهم‌ترین توصیه‌ای که به افراد می‌شود، رعایت بهداشت دهان و دندان است. بعد از هر وعده‌ی غذایی دندان‌ها را مسواک کنید و روزانه نخ دندان بزنید. نخ دندان به اندازه‌ی مسواک زدن اهمیت دارد.

اما به خاطر داشته باشید که توصیه می‌شود بعد از خوردن شیرینی بلافاصله دندان‌ها را مسواک کنید، اما بعد از خوردن غذا‌های ترش و اسیدی به مدت ۱ ساعت صبر کنید و پس از آن مسواک بزنید. این کار از آسیب رسیدن به دندان‌ها به دلیل وجود لایه‌ی اسیدی روی دندان‌ها جلوگیری می‌کند.

حداقل دو دقیقه برای مسواک زدن زمان بگذارید. بعد از مسواک زدن، مستقیما به رختخواب بروید و از خوردن و نوشیدن خودداری کنید. هر دو تا سه ماه یک بار مسواک خود را تعویض کنید. با استفاده از مسواک مخصوص زبان هر روز صبح زبان خود را از عقب به سمت جلو تمیز کنید. زیرا ۸۵ درصد از بوی بد دهان ناشی از زبان است. شست و شوی زبان به کاهش باکتری‌ها، قارچ‌ها و سلول‌های مرده‌ای که می‌توانند باعث ایجاد بو شوند کمک می‌کند.

اگر از دندان مصنوعی استفاده می‌کنید بهتر است در زمان خوابیدن، آن‌ها از دهانتان خارج کنید و حتما آن‌ها را با مسواک پاک و تمیز کنید تا از تجمع باکتری‌های ناشی از مواد غذایی و نوشیدنی‌ها جلوگیری کنید.

فراموش نکنید که دو بار در سال برای معاینه دندان‌هایتان به دندانپزشک مراجعه کنید.
رفع بوی بد دهان

۲- برخی مواد غذایی برای رفع بوی بد دهان معجزه می‌کنند

تعداد انگشت شماری میخک و دانه‌ی رازیانه را بجوید. خصوصیات ضد عفونی کننده‌ی آن‌ها به مبارزه با باکتری‌های ایجاد کننده‌ی بوی بد دهان کمک می‌کند. دارچین نیز خاصیت ضد میکروبی دارد.

چای سبز حاوی یک آنتی اکسیدان قدرتمند است که می‌تواند باکتری‌ها را از بین ببرد.

یک تکه لیمو یا پرتقال را برای بهبود عطر و طعم دهان بخورید. اسید سیتریک، غدد بزاقی را تحریک کرده و با بوی بد دهان مبارزه می‌کند.

جوانه‌ی تازه‌ی جعفری، ریحان و نعنا را بجوید. کلروفیل موجود در این گیاهان سبز، بو‌ها را خنثی می‌کند.

غذا‌های ترد و خام، دندان را تمیز می‌کنند. یک نمونه‌ی مفید، سیب است. سیب حاوی پکتین است که به کنترل بوی دهان کمک کرده و تولید بزاق را تقویت می‌کند. میوه، سبزیجات و آجیل‌های غنی از فیبر مانند مسواک کوچکی روی دندان‌ها کشیده می‌شوند.

ترکیبات فعال موجود در ماست در کاهش بوی بد دهان مفید هستند. علاوه بر این ماست به بهبود کارکرد سیستم گوارش نیز کمک می‌کند. این دستور برای درست کردن یک میان وعده‌ی خوشمزه و سالم، در کاهش بوی بد دهان مفید است. ۱ فنجان سیب رنده شده، ۱ فنجان هویج رنده شده، نصف فنجان زغال اخته خشک، نصف فنجان گردو خرد شده را در یک کاسه‌ی بزرگ مخلوط کنید و سپس ۳ تا ۵ قاشق غذاخوری ماست ساده و بدون چربی را به آن اضافه کنید. مقداری پودر دارچین روی آن بپاشید و سپس میل کنید.

۳- آب بنوشید

مصرف ۸ لیوان آب در طول روز به مرطوب نگه داشتن دهان کمک می‌کند. آب دهان را شستشو می‌دهد و به طور کلی برای بدن مفید است. از آب گازدار استفاده نکنید زیرا آب کربن دار می‌تواند علائم سوزش سر دل را در برخی افراد تشدید کند.

۴- آدامس‌های بدون قند را امتحان کنید

جویدن آدامس نه تنها به رفع بوی بد دهان کمک می‌کند بلکه باعث افزایش تولید بزاق نیز می‌شود. براق به پاک سازی دندان‌ها از هرگونه پلاک‌های مضر و باکتری‌ها کمک می‌کند. مطمئن باشید آدامسی که انتخاب می‌کنید بدون قند باشد. شکر باعث ایجاد پلاک دندانی می‌شود و به مشکل می‌افزاید.

۵- رفلاکس اسید معده (GERD) را درمان کنید

اگر علت بوی بد دهان رفلاکس اسید معده است باید آن را درمان نمود. بعد از غذا خوردن حداقل ۲ تا ۳ ساعت منتظر بمانید و سریعا دراز نکشید. از یک بالش بلندتر استفاده کنید یا سر تخت خود را بالا ببرید تا فشار وارد بر LES کاهش یابد. به جای سه وعده‌ی غذایی حجیم، وعده‌های غذایی کوچک‌تری در طول روز مصرف کنید.

داشتن وزن مناسب به کاهش فشار وارد بر LES بسیار کمک می‌کند. از برخی مواد غذایی که تولید اسید معده را افزایش می‌دهند پرهیز کنید مانند: الکل، قهوه و چای‌هایی که حاوی کافئین هستند، پیاز، سیر، گوجه فرنگی و محصولات آن، غذا‌های ادویه دار، شکلات و غذا‌های سرخ شده یا چرب.
درمان بوی بد دهان

۶- درمان دارویی برای رفع بوی بد دهان

چندین دسته‌ی دارویی برای درمان بیماری زمینه‌ای که باعث بوی بد دهان می‌شوند،‌ وجود دارد. برای درمان GERD می‌توان از داروهایی که باعث کاهش اسید معده می‌شوند استفاده کرد مانند مسدود کننده‌های H2، مهار کننده های پمپ پروتون یا هیدروکسید منیزیم.

۷- برای رفع بوی بد دهان به پزشک مراجعه کنید

اگر با وجود تلاش‌های فراوان و به کار گیری پیشنهادات بالا بوی بد دهان ادامه دارد، برای معاینه و انجام بررسی‌های بیش‌تر به پزشک خود مراجعه کنید.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید