ایلان ماسک دومین ثروتمند جهان شد

ایلان ماسک دومین ثروتمند جهان شد

سهام تسلا تنها طی امسال ۵۲۰ درصد رشد داشته و به ۵۲۱ دلار به ازای هر سهم رسیده است. ارزش بازار این شرکت حالا ۴۶۴ میلیارد دلار برآورد می‌شود. او تنها طی یک روز گذشته ۲/ ۷ میلیارد دلار به ثروتش افزوده است.

کد خبر : ۸۷۴۲۶
بازدید : ۵۱۲۶
ایلان ماسک دومین ثروتمند جهان شد
این روز‌ها را در دنیای تکنولوژی می‌توان روز‌های ایلان ماسک نام گذاشت. بنیان‌گذار تسلا که تا همین چند سال قبل تا مرز ورشکستگی پیش رفته بود حالا به لطف صعود ارزش سهام این شرکت، بیل گیتس را پشت‌سر گذاشته و دومین ثروتمند جهان نام گرفته است.

همین چند روز قبل ارزش ثروت او از مارک زاکربرگ دیگر میلیاردر دنیای تکنولوژی هم پیشی گرفته بود. ایلان ماسک ۴۹ سال دارد و حالا ارزش ثروت او به ۹/ ۱۲۷ میلیارد دلار می‌رسد که ۱۰۰ میلیارد دلار آن را همین امسال به دست آورده است. در ژانویه ۲۰۲۰ او سی و پنجمین ثروتمند جهان بود و حالا در رتبه دوم قرار دارد.

سهام تسلا تنها طی امسال ۵۲۰ درصد رشد داشته و به ۵۲۱ دلار به ازای هر سهم رسیده است. ارزش بازار این شرکت حالا ۴۶۴ میلیارد دلار برآورد می‌شود. او تنها طی یک روز گذشته ۲/ ۷ میلیارد دلار به ثروتش افزوده است.
نقطه عطف ماسک این است که توانسته بیل‌گیتس را پشت سر بگذارد که سال‌ها به‌عنوان نماد ثروت در دنیای تکنولوژی به حساب می‌آمده است. گیتس که هم اکنون ۷/ ۱۲۷ میلیارد دلار ثروت دارد و اگر امسال ۲۶ میلیارد دلار از ثروتش را به بنیاد خیریه خودش اهدا نکرده بود احتمالا الان همچنان بالاتر از ماسک قرار داشت با این حال بعید به نظر می‌رسد با توجه به آینده تسلا و موفقیت شرکت اسپیس ایکس- دیگر شرکت متعلق به ماسک- ایلان ماسک به پایین جدول بازگردد.

البته این نخستین باری نیست که ثروت گیتس تحت‌الشعاع ثروت یک بنیان‌گذار حوزه تکنولوژی قرار می‌گیرد نخستین بار جف بزوس بنیان‌گذار آمازون در سال ۲۰۱۷ بیل گیتس را از صدر ثروتمندان جهان به پایین کشید. بنیان‌گذار آمازون هم اکنون با ۴/ ۱۸۱ میلیارد دلار در صدر لیست ثروتمندان جهان قرار دارد.

کرونا و ثروتمندان تکنولوژی
دوران کرونا برخی ثروتمندان تکنولوژی را ثروتمندتر کرد که از جمله آن‌ها جف بزوس بود. بیل گیتس، اما اتفاقا بخشی از ثروتش را خرج مبارزه با کرونا کرده است. او و ایلان ماسک اخیرا نشان داده‌اند که نگاه متفاوتی به مقوله کرونا دارند. ماسک چندی قبل دولت ایالتی را به‌خاطر تحت فشار قراردادن کارخانه او برای تعطیلی و قرنطینه تهدید کرد و گفت اگر جلوی این کارخانه را بگیرند تسلا کالیفرنیا را ترک می‌کند.

او همچنین بیل گیتس را هم به‌خاطر نداشتن اطلاعات درباره خودرو‌های الکتریکی در توییتر خودش مورد تمسخر قرار داده است. گیتس هم که بنیاد خیریه‌اش پشت تولید واکسن قرار دارد نسبت به سوءظن‌های مطرح شده از سوی ماسک درباره تئوری توطئه پشت پاندمی کرونا ابراز نگرانی کرده بود.

به‌نظر می‌رسد بیماری کووید-۱۹ دقیقا اشخاصی را که آن‌ها را نادیده می‌گیرند یا حداقل دست‌کم می‌گیرند مجازات می‌کند و این در مورد ایلان ماسک هم صادق بود چراکه دو هفته قبل اعلام کرد که تست کرونایش مثبت شده است.

او البته پیش از آن تست‌های کرونا را هم مورد انتقاد قرار داده بود چراکه از چهار تستی که با یک دستگاه و در شرایط یکسان انجام داده بود دو تست مثبت و دو تست منفی شده بود. همین توییت او از سوی طرفداران علم پزشکی مورد انتقاد قرار گرفت.
با این همه به‌نظر نمی‌رسد ماسک چندان نگرانی از بابت کرونا داشته باشد حداقل در همین دوران او به جایگاهی رسیده که سال‌ها برای آن تلاش می‌کرد. با این همه پاندمی کرونا برای سایر ثروتمندان جهان هم اصلا بد نبوده است. با وجود بیماری و بیکاری بسیاری، ۵۰۰ ثروتمند لیست بلومبرگ در مجموع ۳/ ۱ تریلیون دلار بر ثروتشان افزوده‌اند.

تسلا از ورشکستگی تا اوج موفقیت
ایلان ماسک به‌رغم رفتار‌های عجیب و غریبش نشان داده که می‌داند چگونه باید یک کسب‌وکار را موفق کند. نمونه کاری که او دوسال قبل اعتراف کرد که تسلا تا مرز ورشکستگی پیش رفته بود. او در مصاحبه‌ای گفت: او می‌گوید: «شرکت به سرعت در حال از دست دادن سرمایه بود و اگر در کوتاه‌مدت این معضل را حل نمی‌کردیم، شرکت قطعا نابود می‌شد. حل چالش‌های شرکت، کار بسیار سختی بود.»
ماسک همچنین گفته بود که طی برخورد با مشکلات تسلا، ۲۲ ساعت در روز طی هفت روز هفته کار می‌کرده است. به گفته وی این کار بسیار «دردناک» و طاقت‌فرسا بوده است. ماسک می‌گوید: «هم مغزم و هم قلبم خسته بود. تسلا دستمایه یک عمر تلاش من بود و جلوی چشمانم درحال از بین رفتن بود.» با این حال از همان زمان (آذر سال ۱۳۹۷) تسلا به عملکرد مثبت مالی رسید و نشان داد وضعیت بحرانی را پشت سر گذاشته است.
حالا، اما مشخص شده که از چند هفته بعد تسلا به عضویت شاخص S&P ۵۰۰ هم درخواهد آمد که اوایل امسال تسلا را نادیده گرفته بود، اما اوج گرفتن قیمت سهام تسلا در طی سال جای شکی را باقی نگذاشت. این شاخص که به نوعی شاخص اقتصاد ایالات‌متحده به‌شمار می‌رود توسط کمیته‌ای شرکت‌هایی را که دارای شرایط هستند به عضویت آن در می‌آورد.
این پذیرش توسط شاخص S&P ۵۰۰ به معنای موفقیت‌های بیشتر در آینده برای تسلا هم هست. صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهام (Mutual Founds) که تلاش دارند تسلا را به پرتفوی خود اضافه کنند روبه افزایش است. از جمله آن‌ها می‌توان به گلدمن ساچه اشاره کرد که گفته می‌خواهد ۸ میلیارد دلار در تسلا سرمایه‌گذاری کند.

البته تسلا تنها شرکت تولید‌کننده خودرو‌های الکتریکی نیست که با اقبال زیادی در بازار سهام مواجه شده است. یک شرکت رقیب تسلا به اسم Xpeng که یک تولید‌کننده خودرو‌های الکتریکی چینی است و توسط یک میلیاردر چینی هی ژیائوپنگ راه‌اندازی شده از تولید یک نرم‌افزار پیشرفته خودران خبر داده که سروصدای زیادی را در این صنعت ایجاد کرده است.
این شرکت که رکورد‌های فروش خودرو‌های الکتریکی‌اش در چین را در دو ماه اخیر شکسته این هفته با ۲۸ درصد رشد قیمت سهام مواجه شد و ارزش آن به ۶/ ۱۰ میلیارد دلار رسید.

روز‌های موفق فضایی
موفقیت ماسک فقط روی زمین نبوده و دیگر شرکت متعلق به او یعنی اسپیس ایکس نیز این روز‌ها در اوج است هرچند ارزش سهام آن قابل مقایسه با تسلا و رشد آن نیست. اسپیس ایکس در هفته گذشته دومین اعزام موفق فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی را با فضاپیمای دراگون برای ناسا انجام داد و حالا به مهم‌ترین شریک ناسا تبدیل شده است.

با این حال آرزو‌های او در زمینه فضا بسیار فراتر از اعزام فضانوردان به فضاست. ایده زندگی در فضا از جمله آرزو‌های اوست و همین چند روز قبل در توییتر نوشت: انسان‌هایی که برای سکونت پا به مریخ می‌گذارند، در سکونت‌گاه‌هایی به شکل گنبد‌های شیشه‌ای ساکن خواهند شد. آرزوی او استقرار یک جامعه یک میلیون نفری در مریخ تا سال ۲۰۵۰ است.

ماسک در یک توییت دیگر نوشت: قابل سکونت کردن مریخ خیلی کند خواهد بود و عمر ما به آن قد نمی‌دهد. با این وجود، ما می‌توانیم در طول زندگی خود تاسیس یک پایگاه انسانی را در آنجا به چشم ببینیم.

سال گذشته ایلان ماسک ادعا کرد که با کمک هزار فضاپیمای «استارشیپ» می‌توان «یک شهر پایدار مریخی» ایجاد کرد و قابل سکونت کردن سیاره سرخ احتمالا کار بعدی پس از تاسیس آن مستعمره خواهد بود؛ و بالاخره اینترنت فضایی استارلینک یکی از ایده‌های تجاری او در زمینه اینترنت ماهواره‌ای طی هفته‌های اخیر اجرایی شده و صد‌ها دستگاه گیرنده به همراه دیش برای تعدادی از آزمایش‌کنندگان ارسال شد.

تصاویر و برخی بررسی‌های اولیه‌ای که توسط نخستین کسانی که از این سرویس استفاده می‌کردند نشان داد که تا چه اندازه نصب و استفاده از این سرویس راحت است. هزینه تست بتای این سرویس ۴۹۹ دلار برای تجهیزات و دیش و ماهانه ۹۹ دلار برای اینترنت اعلام شده است.
تست‌های اولیه نشان داد تا چه اندازه سرعت این سرویس بالاست و پیش‌بینی می‌شود طی ماه‌های پیش رو با افزایش تعداد ماهواره‌های موجود در فضا- که اسپیس ایکس مرتبا در حال افزایش آنهاست- این سرویس در نقاط بیشتری مورد آزمایش قرار گیرد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید