بلوای گرانی و حاشیه کرونایی مرغ؛ قیمت روز مرغ به چقدر رسید؟

بلوای گرانی و حاشیه کرونایی مرغ؛ قیمت روز مرغ به چقدر رسید؟

در حال حاضر قیمت مرغ گرم در مراکز مختلف متفاوت است. مثلا شرکت پشتیبانی امور دام در میادین میوه وتره بار هر کیلو گرم مرغ گرم تنظیم بازار را با قیمت ۸ هزار و ۵۰۰ تومان و هر کیلوگرم مرغ منجمد را با قیمت ۱۵ هزار تومان عرضه می‌کند. اما در واقع آنچه در بازار عرضه می‌شود با تمام قیمت‌های دولتی تفاوت دارد. در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم در فروشگاه‌های سطح تهران به ۳۳ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است. البته در برخی از فروشگاه‌ها قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم بین ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان هم به فروش می‌رسد.  

کد خبر : ۸۷۴۵۹
بازدید : ۴۸۴۰
بلوای گرانی و حاشیه کرونایی مرغ؛ قیمت روز مرغ به چقدر رسید؟
فرادید | قیمت مرغ از ابتدای تابستان تاکنون روند تند صعودی خود را حفظ کرده؛ به شکلی که قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم در تیرماه از ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان هم اکنون با ۱۰۰ درصد افزایش به ۳۵ هزار تومان رسیده است. البته ۵۲ درصد از این افزایش قیمت تنها متعلق یک هفته گذشته بوده است. تولیدکنندگان علت گرانی را آزاد شدن قیمت نهاده‌های دامی و کمبود آن در بازار بیان می‌کنند، اما برخی معتقدند که کاهش جوجه ریزی و تعطیلی بخشی از مرغداری‌ها علت گرانی امروز مرغ است.

به گزارش فرادید، افزایش چشمگیر قیمت مرغ در روز‌های اخیر باعث شد تا وزارت جهادکشاورزی و صمت وارد عمل شوند. این دو وزارتخانه در اولین اقدام ۳۲۰ تن مرغ تنظیم بازار را با قیمت ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان وارد بازار کردند.

پس از آن هم، سخنگوی وزارت جهاد وکشاورزی اعلام کرد که با توجه به افزایش قیمت گوشت مرغ در بازار، شرکت پشتیبانی امور دام، روزانه توزیع ۳۰۰ تن مرغ گرم با قیمت ۱۸ هزار ۵۰۰ تومان و مرغ منجمد با قیمت ۱۵ هزار تومان را طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار شروع کرده است.

اما این اقدام نه تنها نتوانست قیمت مرغ را کاهش دهد، بلکه در این روز‌های قرنطینه کرونا جنجال برانگیز هم شد. تفاوت قیمت میان مرغ بازار آزاد و مرغ تنظیم بازاری باعث شد تا صفوف طولانی در مقابل محل عرضه این محصول شکل بگیرد. در نهایت هم با انتشار تصاویر و ویدیوی این صفوف در فضای مجازی بسیاری اجرای این طرح را نسنجیده قلمداد کردند.

البته ماجرا به اینجا ختم نشد و قالیباف، رئیس مجلس و برخی از نمایندگان از مدیریت دولت انتقاد کردند. برخی از نمایندگان همچون محسن زنگنه، نماینده تربت حیدریه هم معتقدند که گرانی این روز‌های مرغ به ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیصی به نهاده‌های دامی مربوط می‌شود.
قالیباف هم علیه دولت موضوع گرفت و گفت که "امروز قیمت مرغ تبدیل به نمادی از ناکارآمدی و ناهماهنگی در اجرا و سیاست‌گذاری شده است."
او تاکید کرده که بخش‌های مختلف دولت با هماهنگی کامل سریعا نسبت به ساماندهی مجدد بازار کالاهای اساسی به خصوص مرغ اقدام کند. همچنین در همین زمینه کمیسیون کشاورزی مجلس با سرعت و دقت وظیفه نظارتی خود را در این باره انجام و گزارش آن را به مجلس و مردم ارائه کند.

با این حال مجلسی‌ها کوتاه نیامدند و علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت، کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی، عبداناصر همتی رئیس بانک مرکزی و رئیس گمرک را امروز به بهارستان فراخواندند.
بلوای گرانی و حاشیه کرونایی مرغ؛ قیمت روز مرغ به چقدر رسید؟

قیمت مرغ گرم امروز به چقدر رسید؟

در حال حاضر قیمت مرغ گرم در مراکز مختلف متفاوت است. مثلا شرکت پشتیبانی امور دام در میادین میوه وتره بار هر کیلو گرم مرغ گرم تنظیم بازار را با قیمت ۸ هزار و ۵۰۰ تومان و هر کیلوگرم مرغ منجمد را با قیمت ۱۵ هزار تومان عرضه می‌کند.

از طرفی هم ستاد تنظیم بازار اعلام کرده است که قیمت مصوب مرغ با توجه به مصوبه اواخر مهرماه، ۲۰ هزار و ۳۰۰ تومان برای هر کیلوگرم مرغ گرم است. این ستاد معتقد است با افرادی که مرغ را با قیمتی بالاتر از این نرخ به فروش می‌رسانند باید برخورد قانونی شود. اما در حال حاضر هیچ فروشنده‌ای حاضر به رعایت این نرخ نیست.

حتی اتاق اصناف تهران هم خلاف جهت ستاد تنظیم بازار حرکت می‌کند. قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف تهران اعلام کرده که قیمت ۲۳ هزار و ۵۰۰ تا ۲۴ هزار تومانی قیمت قانونی برای مرغ گرم است و فروش بالاتر از این نرخ را تخلف دانسته است.

اما در واقع آنچه در بازار عرضه می‌شود با تمام قیمت‌های دولتی تفاوت دارد. در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم در فروشگاه‌های سطح تهران به ۳۳ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است. البته در برخی از فروشگاه‌ها قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم بین ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان هم به فروش می‌رسد.

در حال حاضر در فروشگاه‌های عرضه کننده مرغ، قیمت هرکیلوگرم ران با کمر ۲۹ هزار و ۳۰۰ تومان، ران بی کمر ۳۲ هزار و ۴۰۰ تومان، سینه با کتف ۵۷ هزار و ۵۰۰ تومان، سینه بی کتف ۶۲ هزار و ۳۰۰ تومان، کتف ۳۳ هزار و ۳۰۰ تومان، جگر مرغ ۱۰ هزار تومان، سنگدان مرغ ۱۵ هزار تومان، دل مرغ ۲۰ هزار تومان و پای مرغ به ۱۰ هزار تومان رسیده است.

قیمت مرغ در فروشگاه های اینترنتی

قیمت گذاری مرغ در فروشگاه‌های اینترنتی کاملا متفاوت از بازار است. در حال حاضر مرغ پاک شده در فروشگاه‌های اینترنتی بین ۳۴ تا ۴۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین ران مرغ بی پوست ۹۰۰ گرمی با قیمت ۵۴ هزار تومان، سینه بدون کتف، ۹۰۰ گرمی با قیمت ۷۱ هزار و ۵۰۰ تومان، فیله مرغ ۹۰۰ گرمی، ۷۹ هزار تومان، مغر ران و ساق بی پوست ۹۰۰ گرمی بین ۶۱ تا ۶۹ هزار تومان، بال و بازو ۹۰۰ گرمی بین ۴۴ تا ۴۸ هزار وتومان، گردن ۹۰۰ گرمی ۱۷ هزار تومان، کتف ۹۰۰ گرمی ۴۵ هزارو ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد.
بلوای گرانی و حاشیه کرونایی مرغ؛ قیمت روز مرغ به چقدر رسید؟

علت گرانی مرغ چیست؟

در مورد گرانی قیمت مرغ نظرات مختلفی وجود دارد، رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران می‌گوید که در حال حاضر پرورش دهندگان و تولیدکنندگان خوراک دام کمتر از ۵۰ درصد از نهاده‌های دامی را به قیمت مصوب دریافت می‌کنند و آن‌ها مجبور به خرید مابقی نیاز خود از بازار غیررسمی و یا جایگزین کردن آن با نهاده‌های دیگر هستند.

از همین رو قیمت تمام شده مرغ برای تولید کننده ۵۰ درصد بیش از گذشته خواهد بود. به گفته موافق قدیری؛ هم اکنون هر کیلوگرم کنجاله سویا در بازار غیررسمی ۵ برابر قیمت مصوب دولتی به فروش می‌رسد که هزینه تمام شده تولید مرغ و تخم مرغ و سایر محصولات پروتیینی را به شکل چشمگیری افزایش داده است.

اما مسئولان وزارت جهاد کشاورزی می‌گویند که تولیدکنندگان مرغ در سراسر کشور به دلیل ارزانی جوجه یک روزه در مهرماه، به صورت هماهنگ از جوجه ریزی خودداری کردند. رئیس جهادکشاورزی با تایید این مسئله گفته که در مهرماه مقداری کاهش جوجه‌ریزی در سراسر کشور داشتیم که بر کاهش عرضه مرغ در بازار بی تاثیر نبود.

دولت گفته این مسئله تا ۲۰ روز آینده حل می‌شود و با جوجه ریزی متعادل قیمت مرغ به قیمت قبلی باز می‌گردد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید