جزئیات ترور محسن فخری زاده؛ دانشمندان هسته‌ای کشور در آبسرد دماوند

جزئیات ترور محسن فخری زاده؛ دانشمندان هسته‌ای کشور در آبسرد دماوند

گفته می‌شود محسن فخری‌زاده در مسیر بازگشت از شمال کشور بوده است، یک خودرو نیسان جلوی ماشین آن‌ها را می‌گیرد، بلافاصله نیسان پر از مواد منفجره منفجر می‌شود. سپس گروهی دیگر می‌آیند و ماشین را گلوله باران می‌کنند.

کد خبر : ۸۷۵۰۲
بازدید : ۶۱۱۳
جزئیات ترور محسن فخری زاده؛ دانشمندان هسته‌ای کشور در آبسرد دماوند
عصر امروز خبر ترور محسن فخری زاده از دانشمندان هسته‌ای کشور منتشر شد. ابتدا بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان اتمی خبر ترور فخری زاده را تکذیب کرد. اما منابع امنیتی ساعتی بعد ترور محسن فخری زاده از دانشمندان موثر و رده بالای حوزه تحقیقات علمی کشور را تایید کردند. جزئیات بیشتر درباره ترور شهید محسن فخری زاده را در ادامه بخوانید:

شهید محسن فخری‌زاده که بود؟
محسن فخری زاده؛ استاد فیزیک دانشگاه امام حسین و از افراد موثر در برنامه هسته‌ای ایران بود. نام محسن فخری‌زاده در فهرست تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل قرار داشت و همین تا حدودی نشان می‌دهد که او شاید برای برخی از ما ایرانی‌ها آن چنان شناخته شده نبود، اما در ارزیابی‌های نظامی و امنیتی جهان، چهره مهمی بوده است.

برخی رسانه‌های اسرائیلی مدعی شدند که فخری‌زاده یک بار دیگر هدف ترور قرار گرفته و از آن جان سالم به در برده بود.
جزئیات ترور محسن فخری زاده؛ دانشمندان هسته‌ای کشور در آبسرد دماوند
دکتر محسن فخری‌زاده نفر اول از چپ

فعالیت‌های شهید محسن فخری‌زاده، اما محدود به برنامه‌های هسته‌ای نبود؛ فخری‌زاده در صنایع موشکی هم برای خودش جایگاهی داشت. حضور او در مهم‌ترین برنامه‌های تسلیحاتی ایران باعث شده بود که مجله فارن‌پالیسی یک بار او را جز ۵۰۰ چهره قدرتمند جهان بداند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سال‌ها دنبال فرصتی بود تا با محسن فخری‌زاده مصاحبه کند، اما آن طور که گفته می‌شود، ایران با انجام این مصاحبه مخالفت کرده است.

نام فخری‌زاده یک بار هم در سنای آمریکا آمده؛ وقتی که دیوید آلبرایت، رییس موسسه دانش و امنیت بین‌المللی، به این مجلس گفت: «ایران همچنان با درخواست آژانس برای مصاحبه با افرادی کلیدی مانند فخری‌زاده و عباس شاهمرادی زواره، رئیس سابق مرکز تحقیقات فیزیک، مخالفت می‌کند؛ مرکزی که در دهه ۱۹۹۰ مرکز اصلی پژوهش‌های نظامی هسته‌ای ایران بوده است». رسانه‌های جهانی محسنی فخری‌زاده را پدر هسته‌ای ایران نامیده‌اند.

چگونگی ترور محسن فخری‌زاده
ترور محسن فخری زاده در آبسرد دماوند به وسیله انفجار و شلیک انجام شده است. تروریست‌ها پیش از تیراندازی به سمت خودروی آقای فخری زاده، اقدام به انفجار یک خودروی دیگر کرده اند.
گفته می‌شود محسن فخری‌زاده در مسیر بازگشت از شمال کشور بوده است، یک خودرو نیسان جلوی ماشین آن‌ها را می‌گیرد، بلافاصله نیسان پر از مواد منفجره منفجر می‌شود. سپس گروهی دیگر می‌آیند و ماشین را گلوله باران می‌کنند. در جریان این حمله محسن فخری‌زاده با چهار گلوله به شهادت می‌رسند.

در جریان این درگیری تعداد دیگری از افراد هم کشته شدند که هویت آن‌ها هنوز معلوم نیست. گفته می‌شود برخی نزدیکان آقای فخری زاده هم همراه ایشان بوده اند.

تایید شهادت محسن فخری‌زاده توسط وزارت دفاع
لحظاتی پیش وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در اطلاعیه‌ای به شهادت رسیدن محسن فخری زاده رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع در جریان عملیات تروریستی را تایید کرد. وزارت دفاع نوشت: "بعدازظهر امروز جمعه عناصر تروریست مسلح خودرو حامل محسن فخری زاده رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع را مورد حمله قرار دادند.
در جریان درگیری تیم حفاظت ایشان با تروریست‌ها آقای محسن فخری زاده به شدت مجروح شد و بیمارستان منتقل گردید. متاسفانه تلاش تیم پزشکی برای احیاء ایشان موفق نبود و دقایقی قبل این مدیر خدوم و دانشمند پس از سال‌ها تلاش و مجاهدت به درجه رفیع شهادت نائل آمد. " متن کامل بیانیه وزارت دفاع را در انتهای صفحه بخوانید.


جزئیات ترور محسن فخری زاده؛ دانشمندان هسته‌ای کشور در آبسرد دماوند
جزئیات ترور محسن فخری زاده؛ دانشمندان هسته‌ای کشور در آبسرد دماوند
اولین تصاویر از محل ترور محسن فخری زاده دانشمند هسته‌ای کشورمان

فرمانده سپاه انگشت اتهام را به سمت رژیم اسرائیل نشانه رفته است. سردار حسین سلامی با تایید ترور محسن فخری زاده نوشت: این ترور‌ها واکنشی به کار‌هایی ایران علیه اسراییل، که اسراییل علنی نمی‌کند.

محسن فخری زاده تنها دانشمندی بود که نتانیاهو در یک برنامه از او نام برده بود و رسانه‌های اسرائیلی اعلام کرده بودند که نقشه ترور وی یک بار سال‌های گذشته شکست خورده بود.
جزئیات ترور محسن فخری زاده؛ دانشمندان هسته‌ای کشور در آبسرد دماوند
توضیح نتانیاهو درباره محسن فخری زاده، دانشمند هسته‌ای موشکی

رسانه‌های اسرائیلی ادعا کرده بودند که نام این دانشمند از طریق لیست‌های سازمان ملل به دست موساد رسیده است.
جزئیات ترور محسن فخری زاده؛ دانشمندان هسته‌ای کشور در آبسرد دماوند
محسن فخری‌زاده مدت‌ها در لیست ترور موساد قرار داشت

در خبر‌های اولیه اعلام شد؛ محسن فخری زاده دانشمند برجسته کشور به همراه محافظ خود در ورودی شهر آبسرد مورد تهاجم انتحاری قرار گرفته است. همچنین اصابت شلیک مستقیم گلوله باعث آسیب شدید محسن فخری زاده شده و محافظ او نیز زخمی شده است. ساعتی بعد خبر شهادت محسن فخری زاده توسط وزارت دفاع اعلام شد.
جزئیات ترور محسن فخری زاده؛ دانشمندان هسته‌ای کشور در آبسرد دماوند
اولین تصویر از صحنه ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند رده‌بالای هسته‌ای و نیروی ارشد سپاه

واکنش سازمان انرژی اتمی به خبر ترور محسن فخری زاده
در واکنش به این خبر سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد که برای هیچ یک از دانشمندان هسته‌ای کشورمان حادثه‌ای پیش نیامده است. بهروز کمالوندی در گفتگو با ایسنا، تاکید کرد که کلیه دانشمندان صنعت هسته‌ای کشور در سلامت کامل به سر می‌برند و برای هیچ کدام آن‌ها حادثه‌ای پیش نیامده است.

با وجود تکذیب سازمان انرژی اتمی فرمانده کل سپاه، حسین سلامی، به ترور محسن فخری‌زاده واکنش نشان داده و آن را به اسراییل نسبت داده و گفته این ترور‌ها واکنشی به کار‌هایی ایران علیه اسراییل، که اسراییل علنی نمی‌کند.
جزئیات ترور محسن فخری زاده؛ دانشمندان هسته‌ای کشور در آبسرد دماوند

فارس نوشت: محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای کشورمان، عصر امروز جمعه در آبسرد دماوند به وسیله انفجار و شلیک، مورد سوءقصد قرار گرفت. تلاش برای مداوای فخری زاده و سایر مجروحین ادامه دارد.

ساعتی قبل صدای یک انفجار در بلوار مصطفی خمینی شهر آبسرد خبرساز شد. شاهدان عینی یک انفجار و پس از آن صدای رگبار را تایید می‌کنند. گفته می‌شود یک خودرو هدف این ترور بوده است.

جزئیات ترور محسن فخری زاده؛ دانشمندان هسته‌ای کشور در آبسرد دماوند
بنا بر این گزارش، سه یا چهار تن دیگر در این درگیری کشته می‌شوند که گفته می‌شود از تروریست‌ها بوده اند. مشاهدات دو جسد در درمانگاه آبسرد و تخت پر از خون محسن فخری زاده را تأیید می‌کند.

منابع امنیتی ترور فخری زاده را تایید کردند.
لازم به ذکر است اوایل سال ۱۳۹۷، منابع رژیم صهیونیستی اعلام کرده بودند که سازمان جاسوسی این رژیم «موساد» تلاش کرده یک دانشمند هسته‌ای ایران را ترور کند، اما عملیات او موفق نبوده است.
جزئیات ترور محسن فخری زاده؛ دانشمندان هسته‌ای کشور در آبسرد دماوند

در این باره وبگاه «واللا نیوز» گزارش داده بود عوامل موساد پیشتر تلاش کرده‌اند یک دانشمند هسته‌ای ایرانی به نام «محسن فخری‌زاده مهابادی» که مسئول راکتور اتمی تهران است را ترور کنند. این وبگاه اذعان کرده بود تمام دانشمندان هسته‌ای ایرانی که پیشتر ترور شدند یا سوء قصدی علیه جان آن‌ها انجام گرفته، عملیات آن توسط عاملین موساد اجرا شده است.

مقامات اطلاعاتی خارجی موساد به «واللا» گفته بودند که فخری‌زاده در لیست ترور موساد قرار داشت.

نام فخری‌زاده از طریق لیست سازمان ملل در اختیار موساد قرار گرفته بود. وی در این لیست تحت عنوان «دانشمند ارشد وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و رئیس پیشین مرکز تحقیقاتی فیزیک (PHRC)» معرفی شده بود.

جزئیات ترور محسن فخری زاده؛ دانشمندان هسته‌ای کشور در آبسرد دماوند

محسن فخری‌زاده تنها دانشمند هسته‌ای ایرانی است که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نام او را مستقیما در شو تبلیغاتی ۲ سال پیش خود به زبان آورده و مدعی شده بود روی برنامه تسلیحاتی اتمی کار می‌کرده است.

وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در اطلاعیه‌ای از به شهادت رسیدن رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع در جریان عملیات تروریستی خبر داد.

روابط عمومی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در اطلاعیه‌ای اعلام کرد:
«بعدازظهر امروز جمعه عناصر تروریست مسلح خودرو حامل محسن فخری زاده رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع را مورد حمله قرار دادند. در جریان درگیری تیم حفاظت ایشان با تروریست‌ها آقای محسن فخری زاده به شدت مجروح شد و بیمارستان منتقل گردید.

متاسفانه تلاش تیم پزشکی برای احیاء ایشان موفق نبود و دقایقی قبل این مدیر خدوم و دانشمند پس از سال‌ها تلاش و مجاهدت به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح اقدام ناجوانمردانه ترور یکی از مدیران متعهد و متخصص خود را به محضر مبارک مقام معظم رهبری و ملت شهید پرور ایران اسلامی تبریک و تسلیت عرض می‌نماید.»

فارس نوشت: ظهر امروز حوالی ساعت ۱۴ خودرو شهید فخری‌زاده به همراه دو خودرو محافظ وارد آبسرد می‌شود. یک کیلومتر جلوتر از ورودی شهر آبسرد و نزدیک باغی معروف به باغ سرهنگ خودرو با رگبار متوقف می‌شود و پس از آن یک نیسان که در آن پر از الوار‌های چوبی بوده است منفجر می‌شود.

بعد از انفجار تا شعاع ۵۰۰ متری خیابان پر از تکه‌های خودرو و چوب دیده شده و بر اثر انفجار آسیب به دکل برقی مجاور نیسان برق شهر آبسرد نیز قطع می‌شود.
جزئیات ترور محسن فخری زاده؛ دانشمندان هسته‌ای کشور در آبسرد دماوند
بقایای نیسان منفجر شده در مسیر خودروی شهید فخری‌‎زاده

با وقوع انفجار، تروریست‌هایی که کمین کرده بودند از نقاط نامشخصی شروع به تیراندازی به سمت خودروی این دانشمند هسته‌ای می‌کنند. یکی از محافظان نیز برای حفاظت از شهید محسن فخری‌زاده، خودرو را در مسیر رگبار قرار می‌دهد که همان لحظه به فیض شهادت می‌رسد.

با این حال این اقدام مانع از اصابت گلوله به شهید فخری‌زاده نشد و دچار جراحات جدی شد.

بعد از فروکش کردن تیراندازی‌ها چند تروریست متواری می‌شوند که جستجو برای پیدا کردن محل اختفای آنان در دماوند ادامه دارد. بلافاصله بعد از پایان درگیری، شهید فخری‌زاده را به داخل درمانگاه شهر آبسرد منتقل می‌کنند و بعد از گذشت ۳۰ دقیقه با بالگرد به بیمارستان انتقال داده می‌شود.
جزئیات ترور محسن فخری زاده؛ دانشمندان هسته‌ای کشور در آبسرد دماوند
واکنش‌ها به ترور محسن فخری زاده
ظریف: نشانه‌های جدی از نقش اسراییل در ترور دانشمند ایرانی دیده می‌شود
وزیر امورخارجه کشورمان تاکید کردُ نشانه‌های جدی از نقش اسراییل در ترور دانشمند برجسته کشورمان دیده می‌شود.

به گزارش ایسنا، وزیر خارجه کشورمان جمعه شب در توییتی با اشاره به ترور دانشمند کشورمان در دماوند گفت: «تروریست‌ها امروز یک دانشمند برجسته ایران را ترور کردند. این بزدلی - که نشانه‌های جدی از نقش اسراییل در آن دیده می‌شود - نشانگر جنگ‌طلبی از سر استیصال مرتکبین این اقدام است.

ایران جامعه بین‌المللی - خصوصا اتحادیه اروپا - را به پایان دادن استاندارد‌های دوگانه شرم‌آور خود و محکوم کردن این عمل تروریستی دولتی فرامی‌خواند.»

واکنش دستیار ویژه رئیس مجلس به ترور دانشمند کشورمان
دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل در واکنش به ترور محسن فخری‌زاده دانشمند کشورمان گفت: این ترور نشانگر تلاش محور آمریکایی - صهیونیستی برای تداوم ضربه زدن به پیشرفت علم و فناوری در جمهوری اسلامی ایران است. دشمنان دست از توطئه بر نمی‌دارند.

حسین امیر عبداللهیان در صفحه رسمی توییتر خود نوشت: «ترور دانشمند ایرانی دکتر ⁧‫محسن فخری‌زاده‬⁩، که سهم مهمی در توسعه مرز‌های دانش کشور داشت، نشانگر تلاش محور آمریکایی - صهیونیستی برای تداوم ضربه زدن به پیشرفت علم و فناوری در جمهوری اسلامی ایران است. دشمنان دست از توطئه بر نمی‌دارند. اعتماد به دشمن، خوش باوری است. ‫» ‬

سرلشکر باقری: انتقام سختی در انتظار آمران و عاملان این اقدام کور خواهد بود
در پی ترور محسن فخری زاده رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح که منجر به شهادت وی شد، سرلشکر پاسدار محمد باقری رییس ستادکل نیرو‌های مسلح در پیامی ضمن تسلیت به مناسبت شهادت وی تصریح کرد: گروه‌های تروریستی و آمران و عاملان این اقدام کور هم بدانند که انتقام سختی در انتظار آن‌ها خواهد بود.

در پیام سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری آمده است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

وَ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ الله فَلَنْ یُضِلَّ أَعْمالَهُمْ* سَیهْدِیهِمْ وَ یصْلِحُ بالَهُمْ* وَ یدْخِلُهُمُ الْجَنَّةَ عَرَّفَها لَهُمْ

و کسانی که در راه خدا کشته شده اند، هرگز کارهایشان ضایع نمی‌شود. خداوند به زودی آنان را راه می‌نماید و حالشان را نیکو می‌گرداند و در بهشتی که برای آنان وصف کرده، ماوا می‌دهد.

بار دیگر تروریست‌های کوردل وابسته به استکبار جهانی و رژیم پلید صهیونیستی در اقدامی وحشیانه، یکی از مدیران و خدمتگزاران عرصه علمی، پژوهشی و دفاعی کشور را به شهادت رساندند.

شهید دکتر محسن فخری زاده؛ رییس سازمان پژوهش و نواوری وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در زمره مدیران ارشد صنعت دفاعی کشور بود که در طول دوران عمر بابرکت خود منشا خدمات فراوانی شده بود و توانسته بود توان دفاعی کشور را به تراز قابل قبولی از بازدارندگی برساند.
ترور این مدیر توانا و شایسته گرچه تلخ و ضربه سنگینی به مجموعه دفاعی کشور بود، اما دشمنان کوردل بدانند راهی را که شهید فخری زاده‌ها آغاز کرده اند، هرگز متوقف نخواهد شد. گروه‌های تروریستی و آمران و عاملان این اقدام کور هم بدانند که انتقام سختی در انتظار آن‌ها خواهد بود.

اینجانب ضمن تبریک و تسلیت شهادت این دانشمند صنعت دفاعی به فرمانده معظم کل قوا مد ظله العالی، وزیر محترم دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، همکاران ایشان و خانواده گرانقدر آن شهید؛ اطمینان می‌دهیم تا تعقیب و مجازات عاملان این ترور شهید محسن فخری زاده از پای نخواهیم نشست.»

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس: انتقام حق ماست
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به ترور دانشمند ایرانی تاکید کرد: انتقام حق ماست.

به گزارش ایسنا، ابوالفضل عمویی در توییتی در واکنش به ترور محسن فخری زاده در آبسرد دماوند در صفحه شخصی خود در توییتر با هشتک "انتقام حق ماست"نوشت: «ترور دانشمندان هسته ای، برنامه اتمی ایران را به عقب نمی‌برد. دانش هسته‌ای در ایران بومی شده و در پاسخ به ترور‌ها با اراده ملی، توسعه خواهد یافت.»

واکنش قالیباف به شهادت محسن فخری‌زاده
رییس مجلس شورای اسلامی به شهادت محسن فخری‌زاده در یک عملیات تروریستی واکنش نشان داد.

محمدباقر قالیباف در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «‏ وَسَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنْقَلَبٍ یَنْقَلِبُونَ... إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِینَ مُنْتَقِمُونَ...»

این متن بخشی از آیه ٢٢٧ سوره شعرا (و آنان که ظلم و ستم کردند به زودی خواهند دانست که به چه کیفر گاهی و دوزخ انتقامی بازگشت می‌کنند) و بخشی از آیه ٢٢ سوره سجده است (البته ما از بدکاران انتقام خواهیم کشید.)

واکنش سردار دهقان به ترور «فخری‌زاده»: شب دراز است و قلندر بیدار!
مشاور فرمانده کل قوا در صنایع دفاعی و وزیر پیشین وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در پیامی با تسلیت شهادت محسن فخری‌زاده دانشمند کشورمان که ظهر جمعه در اقدامی تروریستی به شهادت رسید، تصریح کرد: همچون صاعقه بر سر قاتلان این شهید مظلوم فرود خواهیم آمد و از کرده خود پشیمان‌شان می‌کنیم!

متن پیام سردار حسین دهقان به شرح زیر است:

«إِنَا لِلّهِ وَإِنَا إِلَیْه رَاجِعُون
صهیونیست‌ها در واپسین روز‌های عمر سیاسی متحد قماربازشان در پی تشدید و افزایش فشار بر ایران برای ایجاد یک جنگ تمام‌عیار هستند.

شب دراز است و قلندر بیدار! همچون صاعقه بر سر قاتلان این شهید مظلوم فرود خواهیم آمد و از کرده خود پشیمان‌شان می‌کنیم!

دوست و برادر دیرینه‌ام شهید ‎محسن فخری‌زاده کسی بود که نام‌ش رعب و ترس بر دشمنان این مرز وبوم می‌انداخت و ثمره مجاهدت‌هایش همچنان کابوس آن‌ها خواهد بود. کسانی که در پس دعوا‌های سیاسی بی هیچ ادعا و تکفلی در حال مبارزه هستند و در این راه شهادت نصیب‌شان می‌گردد. عند ربهم یرزقون»
جزئیات ترور محسن فخری زاده؛ دانشمندان هسته‌ای کشور در آبسرد دماوند
رئیس پیشین سیا: ترور فخری‌زاده اقدامی مجرمانه است
رئیس پیشین آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا در رشته توییتی ترور محسن فخری‌زاده را "مجرمانه" خواند.

جان برنان، رئیس پیشین سیا (آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا) روز جمعه در توییتی با اشاره به ترور محسن فخری‌زاده، نوشت: این اقدامی مجرمانه و به شدت بی‌پروایانه بوده است. این خطر تلافی‌جویی مرگبار و دور جدیدی از درگیری‌های منطقه‌ای را ایجاد می‌کند.
این خرد سران ایرانی را نشان می‌دهد که منتظر بازگشت رهبری آمریکایی مسئولیت‌پذیر به صحن جهانی بمانند و در برابر تمایل شدید برای پاسخ‌دهی به خطاکاران احتمالی مقاومت کنند.

وی در توییت دیگری نوشت: من نمی‌دانم که آیا یک دولت خارجی مجوز قتل فخری‌زاده را صادر و یا آن را اجرا کرده است یا نه. چنین اقدام تروریسم دولتی نقض شنیع قوانین بین‌المللی محسوب می‌شود و دولت‌های بیشتری را به انجام حملات مرگبار دیگری علیه مقامات خارجی تشویق می‌کند.

برنان در توییت دیگری نوشت: این ترور‌ها با حملات علیه رهبران تروریست و عاملان گروه‌هایی همچون القاعده و داعش که کشوری مستقل نیستند، بسیار متفاوت است. آن‌ها به عنوان مبارزان نامشروع تحت قوانین بین‌المللی می‌توانند هدف قرار بگیرند تا جلوی حملات تروریستی مرگبار گرفته شود.

نیویورک تایمز ساعاتی پیش در گزارشی نوشت که سیا (آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا) از اظهارنظر در خصوص ترور مهدی فخری‌زاده، امتناع کرده و در این خصوص پاسخی نداده است.

واکنش نتانیاهو و ترامپ به ترور محسن فخری زاده
بنیامین نتانیاهو و رسانه‌های اسرائیل و همچنین دونالد ترامپ به ترور محسن فخری زاده و به شهادت رسیدن رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع در جریان عملیات تروریستی واکنش نشان دادند.

بنیامین نتانیاهو امروز در توییتی نوشت: "شهروندان اسرائیل شنبه خوبی را برای شما آرزو می‌کنم. "

وب‌سایت خبری «اینتل تایمز» هم به نقل از نتانیاهو نوشت: «دوست دارم فهرستی از کار‌هایی که این هفته کردم با شما در میان بگذارم؛ فهرست مفصلی هم هست است، اما نمی‌توانم همه‌چیز را برای شما فاش کنم.»

برخی از رسانه‌های رژیم اسراییل، این سخنان را اشاره‌ای غیرمستقیم به عملیات تروریستی امروز در تهران تفسیر کرده‌اند. ‎

اینتل تایمز مدعی شده عملیات ترور، پس از ماه‌ها برنامه‌ریزی و تعقیب انجام شده است.

شبکه ۱۰ تلویزیون اسراییل، هم گزارش داده: «محسن فخری‌زاده با گلوله افراد ناشناس در تهران پایتخت ایران به قتل رسیده و کادر بیمارستانی نتوانستند جلوی ترور او را بگیرند. در این حال شبکه هفت تلویزیون اسراییل هم شهید محسن فخری زاده را «پدر برنامه هسته‌ای جمهوری‌اسلامی» خوانده است.

پنتاگون نیز درباره ترور شهید «فخری‌زاده» اظهارنظر نکرد. رویترز اعلام کرد سخنگوی پنتاگون از اظهار نظر درباره ترور دانشمند ایرانی امتناع کرده است.

در همین حال رئیس‌جمهور آمریکا نیز با بازنشر چند توییت از جمله توئیت‌های عبری و انگلیسی از یک خبرنگار صهیونیست به ترور شهید فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای ایران واکنش نشان داد. در توییت انگلیسی «یوسی ملمن» خبرنگار صهیونیست آمده است که محسن فخری‌زاده سال‌ها جزو اهداف موساد بوده است!
جزئیات ترور محسن فخری زاده؛ دانشمندان هسته‌ای کشور در آبسرد دماوند
توضیحات وزیر دفاع درباره جزئیات عملیات ترور شهید «فخری زاده»
وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح به بیان جزئیاتی از عملیات ترور شهید محسن فخری زاده رییس سازمان پژوهش و نوآوری این وزارتخانه پرداخت.

امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با اشاره به جرئیات عملیات ترور شهید محسن فخری زاده گفت: شهید فخری زاده امروز در یک سفر در اطراف تهران مورد هدف یک عملیات تروریستی قرار گرفتند و تیم حفاظت ایشان در این عملیات درگیر شدند و متاسفانه ایشان و دونفر از همراهان زخمی شدند و به بیمارستان منتقل شدند، اما متاسفانه کار تیم پزشکی به نتیجه نرسید و آقای فخری زاده به شهادت رسیدند.

وی افزود: بر اساس گزارشاتی که از تیم همراه ایشان در صحنه داریم ابتدا خودروی حامل ایشان مورد هدف تیراندازی قرار می‌گیرد و بعد از لحظاتی خودروی نیسان حامل مواد منفجره در نزدیکی ایشان منفجر می‌شود و همزمان نیز تیراندازی انجام می‌شود؛ در نهایت مجموع جراحات وارده باعث شهادت می‌شود.

وزر دفاع درباره علت انتخاب فخری زاده به عنوان هدف ترور تروریست‌ها اظهار کرد: ایشان معاون وزیر دفاع و رییس سازمان پژوهش و نوآوری‌های دفاعی کشور بودند و دارای یک وجهه علمی بالا و سابقه طولانی در نوآوری‌های دفاعی کشور هستند؛ شاگردان بسیار زیادی را تربیت کردند و پرورش دادند، کار‌های ایشان در حوزه دفاعی بزرگ و پر ثمر است.

امیر حاتمی ادامه داد: ایشان در صحنه مقابله با کرونا نیر از پیشگامان بود و مجموعه تحت مدیریت ایشان در تولید کیت تشخیص کرونا فعالیت داشت. ایشان یک عنصر موثر در نوآوری‌های دفاعی بود و دشمن نیز هرجا که برای ملت عزیز ایران یک گام موثر و بلند برداشته شود را مورد هدف قرار می‌دهد؛ حوزه‌ی دفاع به عنوان یک حوزه کاملا موثر برای مردم ایران همواره مورد نظر و تهاجم دشمن است.

آغاز شناسایی عناصر و عاملان ترور «فخری زاده»
وزیر اطلاعات از آغاز شناسایی عناصر خود فروخته و عاملان ترور و به شهادت رساندن محسن فخری زاده رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع خبر داد.

متن پیام حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود علوی وزیر اطلاعات در پی ترور و شهادت محسن فخری زاده به این شرح است:

وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ.

شهادت مظلومانه رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و پشتیانی نیرو‌های مسلح، شهید والامقام دکتر محسن فخری زاده موجب تالم و تاسف گردید. اینجانب از طرف خود و کارکنان خدوم وزارت اطلاعات شهادت آن مجاهد خستگی ناپذیر را به محضر حضرت بقیه الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، خانواده معظم شهید و ملّت شهیدپرور ایران اسلامی صمیمانه تبریک و تسلیت می‌گویم و از درگاه رب الشهداء همجواری با حضرت سیدالشهداء در رضوان برین و برای خانواده معظم شهید و بازماندگان، شکیبایی و تندرستی مسئلت می‌نمایم.

به آگاهی مردم عزیز و قدر شناس کشورمان می‌رساند سربازان گمنام امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، شناسایی عناصر خودفروخته تروریست این جنایت ددمنشانه را آغاز نموده و انتقام خون شهید عزیز را از مسببان و هدایت کنندگان جنایت کار خواهند گرفت.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید