استروئید استنشاقی، درمان کرونا؟!

استروئید استنشاقی، درمان کرونا؟!

مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد کورتیکواستروئید‌های استنشاقی باعث کاهش تعداد این گیرنده‌ها در مجاری تنفسی می‌شود و بنابراین ممکن است جلوی ورود ویروس را به سلول‌های ریوی بگیرد.

کد خبر : ۸۷۵۱۷
بازدید : ۸۸۳۵
استروئید استنشاقی، درمان کرونا؟!
در برخی از بیماران مبتلا به کرونا، پاسخ شدید دستگاه ایمنی بدن برای مقابله با ویروس باعث ایجاد التهاب زیادی می‌شود


قرار است یک استروئید استنشاقی به عنوان درمان احتمالی برای ویروس کرونا مورد مطالعه قرار بگیرد. در بریتانیا اینک آزمایش بودسوناید به عنوان یک درمان قابل اجرا در خانه برای بیماران کرونا در اولویت قرار گرفته است.

این آزمایش که تحت هدایت دانشگاه آکسفورد در قالب برنامه‌ای به نام پرینسیپل (مخفف انگلیسی بستر آزمایش تصادفی درمان کرونا در افراد سالمند) انجام خواهد شد، درمان‌هایی را ارزیابی خواهد کرد که بتواند بهبودی افراد مبتلا به کرونای بالای ۵۰ سال را تسریع کند و از نیاز به بستری شدن آن‌ها در بیمارستان جلوگیری کند.

کورتیکواستروئید بودسوناید استنشاقی معمولاً برای مدیریت بلندمدت عوارض آسم و بیماری انسدادی مزمن ریوی تجویز می‌شود، بدون این که عوارض جانبی جدی در کوتاه‌مدت به همراه داشته باشد.

در برخی از بیماران مبتلا به کرونا، پاسخ شدید دستگاه ایمنی بدن برای مقابله با ویروس باعث ایجاد التهاب زیادی می‌شود که می‌تواند به مجاری تنفسی و ریه‌ها آسیب برساند. تحقیقات نشان می‌دهد استنشاق بودسونید در مجاری تنفسی با رساندن هدفمندانه درمان ضدالتهابی به بخش آسیب‌پذیر بدن، آسیب کرونا به ریه را به حداقل می‌رساند.

ویروس کرونا با نام علمی Sars-CoV-۲ به گیرنده‌های ACE۲ در سلول‌های مجاری تنفسی متصل می‌شود و با وارد شدن به این سلول‌ها شروع به تکثیر می‌کند.

مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد کورتیکواستروئید‌های استنشاقی باعث کاهش تعداد این گیرنده‌ها در مجاری تنفسی می‌شود و بنابراین ممکن است جلوی ورود ویروس را به سلول‌های ریوی بگیرد.

استاد دانشگاه آکسفورد، کریس باتلر که رهبری آزمایش پرینسیپل را برعهده دارد، می‌گوید: «بودسوناید دارویی نسبتاً ارزان، ایمن و با سهولت مصرف برای مجاری تنفسی است که ممکن است در درمان کرونا نقش داشته باشد. فقط از طریق مشارکت داوطلبان در یک آزمایش تصادفی مانند پرینسیپل است که می‌توانیم فواید یا مضرات بودسوناید یا درمان‌های مشابه را ارزیابی کنیم.

برای به نتیجه رساندن آزمایش و کاهش نیاز مبتلایان به کرونا به بستری شدن در بیمارستان هنوز به داوطلبان بیشتری نیاز داریم.

علاوه بر واکسن‌ها و اقدامات پیشگیرانه، درمان‌ها نیز نقش مهمی در به حداقل رساندن بار این بیماری بر جامعه دارند.» شرکت‌کنندگان در این آزمایش تصادفی یک اسپری استنشاقی دریافت می‌کنند.

از آن‌ها خواسته می‌شود که دو بار در روز و به مدت ۱۴ روز یک دوز ۴۰۰ میکروگرم بودسوناید را استنشاق کنند. وضعیت آن‌ها به مدت ۲۸ روز پیگیری می‌شود و با وضعیت مشارکت‌کنندگانی که فقط مراقبت‌های معمول دریافت کرده‌اند، مقایسه می‌شود.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید