سکه در مسیر کاهشی

سکه در مسیر کاهشی

روز گذشته، هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای یک میلیون و ۳۵ هزار تومان رسید. البته نزول بهای اونس طلا به زیر هزار و ۸۰۰ دلار هم در ریزش گرم طلای ۱۸ عیار اثر داشت.

کد خبر : ۸۷۵۶۰
بازدید : ۴۸۹۵
سکه در مسیر کاهشی
در اولین روز کاری هفته، سکه مسیر کاهشی را ادامه داد، ولی دلار در راه افزایشی قرار گرفت. روز شنبه، سکه امامی ۵۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید. این افت در شرایطی رقم خورد که در بازار موازی، دلار ۲۰۰ تومان رشد کرد و روی عدد ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان قرار گرفت.
با توجه به رشد قیمت دلار، علت افت سکه را باید در متغیر دیگری جست‌وجو کرد و به‌نظر می‌رسد، آن متغیر، ریزش بهای اونس طلا در بازار‌های جهانی روز جمعه بود.

بی‌اعتنایی سکه به دلار
طلا روز جمعه به زیر مرز روانی هزار و ۸۰۰ دلاری رفت و در نهایت در نزدیکی محدوده هزار و ۷۹۰ دلاری به کار خود پایان داد. عده‌ای از تحلیلگران باور داشتند، در صورتی که سکه‌بازان به روند قیمتی دلار خوشبین بودند، در برابر اثر کاهشی طلا مقاومت می‌کردند.
با این حال، به باور آن‌ها سکه‌بازان نسبت به ادامه رشد دلار امیدوار نبودند، در نتیجه با قدرت در موقعیت خرید سکه قرار نگرفتند. سکه از یکشنبه هفته گذشته در مسیر کاهشی قرار گرفته است و در شرایطی که کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد، حتی مرز ۱۱ میلیون تومانی را از دست داد. سکه در شرایط کنونی حمایت محکم ۱۰ میلیون تومانی را در پیش روی خود قرار دارد.

چرا سکه در برابر افت طلا مقاومت نکرد؟
به گفته برخی بازیگران باتجربه بازار، تصور سکه‌بازان این بود که دلار به دلیل جوسازی روانی پیرامون اخبار سیاسی رشد کرد و از سوی عوامل بنیادی حمایت نمی‌شد. در نتیجه این گروه احتمال می‌دادند که با کاهش جو روانی، دلار به مسیر کاهشی خود بازگردد.
پس از ساعت ۳ بعدازظهر دیروز هم میل به فروش در معاملات پشت خطی بازار ارز تا حدی بالا رفته بود و دلار بعضا زیر ۲۴ هزار و ۸۰۰ هم معامله شد. بیشتر تحلیلگران ارزی باور داشتند، دلار برای اینکه در یک موج نزولی جدید قرار بگیرد و به زیر ۲۴ هزار تومان برود، نیاز است که درهم مرز ۶ هزار و ۵۰۰ تومانی را از دست بدهد.
دیروز حواله درهم در محدوده ۶ هزار و ۹۰۰ تومانی قرار داشت که تفاوت چندانی با روز پنج شنبه نداشت. با این سطح از حواله درهم، ارزش دلار در بازار داخلی می‌تواند به بالای ۲۵ هزار تومان برسد، ولی به دلیل نبود تقاضای نقدی در بازار، قیمت اسکناس آمریکایی در کانال ۲۴ هزار تومانی معامله می‌شود.
به‌نظر می‌رسد به دلیل روند کاهشی بهای دلار در روز‌های اخیر، نگاه سفته‌بازان از این بازار دور شده است و تمایلی برای سرمایه‌گذاری درازمدت در این بازار ندارند. حرکت دلار در مسیر کاهشی موجب شده است که انتظارات کاهشی در بازار تقویت شود.

افت دلار بر تابلوی صرافی‌های بانکی
در حالی که برخی معامله‌گران، سعی داشتند با جوسازی پیرامون اتفاقات سیاسی قیمت دلار را بالاتر ببرند، در بازار رسمی، صرافی‌های بانکی، نرخ فروش دلار خود را پایین‌تر آوردند. روز گذشته، صرافی ملی نرخ فروش دلار خود را ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان ثبت کرد که ۵۰ تومان کمتر از روز پنج شنبه بود.
به‌نظر می‌رسد بازارساز قصد داشت چنین پیامی را به معامله‌گران منتقل کند که شرایط بازار نسبت به گذشته تغییر نکرده است و همچنان به‌دنبال افت پله‌ای قیمت‌هاست.
در بازار متشکل هم دیروز قیمت فروش دلار به زیر مرز ۲۴ هزار تومانی رفته بود. به‌نظر می‌رسد این مساله هم نقش یک سیگنال‌دهنده به بازیگران رسمی بازار را داشت که خرید دلار ریسک ضرر زیاد را به‌دنبال دارد.

گفته می‌شود که تعطیلات کرونایی هم موجب شده است که تقاضا‌های حواله‌ای افت کند. عده‌ای نیز عنوان می‌کنند، تعطیلات اخیر موجب شده است که تقاضای مصرفی برای طلا افت زیادی را تجربه کند و این موضوع زمینه‌ساز افت قیمت‌ها در این بازار شده است.
روز گذشته، هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای یک میلیون و ۳۵ هزار تومان رسید. البته نزول بهای اونس طلا به زیر هزار و ۸۰۰ دلار هم در ریزش گرم طلای ۱۸ عیار اثر داشت.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید