اولین تصویر از شهید محسن فخری زاده پس از شهادت

اولین تصویر از شهید محسن فخری زاده پس از شهادت

محسن فخری‌زاده، تنها دانشمندی بود که نتانیاهو در یک برنامه از او نام برده بود و رسانه‌های اسرائیلی اعلام کرده بودند نقشه ترور وی یک بار در سال‌های گذشته شکست خورده بود.

کد خبر : ۸۷۵۶۴
بازدید : ۸۶۳۸
اولین تصویر از شهید محسن فخری زاده پس از شهادت
شهید محسن فخری‌زاده، دانشمند برجسته صنایع دفاعی کشور روز گذشته در منطقه آبسرد شهرستان دماوند توسط عناصر مسلح ترور و به شهادت رسید. خانواده شهید هسته‌ای محسن فخری‌زاده دیروز با پیکر عزیزشان در معراج شهدای تهران دیدار و وداع کردند.

آیت الله رئیسی نیز که در این دیدار حضور داشت گفت: ایشان فخری برای دانشمندان اسلام است و یقین بدانید شهید فخری‌زاده در تمام اعصار نام‌آور خواهد شد به این که به عنوان دانشمند متعهد و ولایی که در راه مجاهدت جان خود را تقدیم کرد.

وی گفت: امتحانی که شهید و شما دادید در این امتحان‌پیروز شدید و جایگاه شما رفیع است. از خدا بخواهید تمام دانشمندان ما و خانواده شهید و همه ما در این آزمون الهی موفق باشند و موفق باشیم. ایشان در جوار آقا اباعبدالله و یاران ایشان هستند. نام‌شما در زمره کسانی که ایران قوی را به ارمغان آورده ثبت است. ایشان کشور را در امنیت ارتقاء داد.

روایتی از ترور شهید محسن فخری زاده
عصر جمعه سرد آذر ماه با تأیید و تکذیب خبری طی شد؛ ترور دانشمندی هسته‌ای که در گام اول از اساس خبر تکذیب شد و در گام بعد شهادت یا در قید حیات بودن او در رسانه‌های مختلف تأیید و تکذیب شد؛ اما بیانیه وزارت دفاع که حدود ساعت شش‌و‌نیم عصر منتشر شد، تأیید نهایی خبر ترور و درگذشت محسن فخری‌زاده، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری این وزارتخانه بود.

روابط‌عمومی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «بعدازظهر روز جمعه عناصر تروریست مسلح، خودروی حامل محسن فخری‌زاده، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع را مورد حمله قرار دادند. در جریان درگیری تیم حفاظت ایشان با تروریست‌ها، آقای محسن فخری‌زاده به‌شدت مجروح و بیمارستان منتقل شد.
متأسفانه تلاش تیم پزشکی برای احیای ایشان موفق نبود و دقایقی قبل این مدیر خدوم و دانشمند پس از سال‌ها تلاش و مجاهدت به درجه رفیع شهادت نائل آمد. وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح اقدام ناجوانمردانه ترور یکی از مدیران متعهد و متخصص خود را به محضر مبارک مقام معظم رهبری و ملت شهیدپرور ایران اسلامی تبریک و تسلیت عرض می‌کند».

عوامل این حادثه تروریستی هنوز مشخص نشدند. خبر ترور محسن فخری‌زاده، از دانشمندان حوزه هسته‌ای کشور، ابتدا در سایت خبری رجانیوز منتشر شد؛ ترور در نزدیکی شهر آبسرد دماوند و در بلوار مصطفی خمینی. حدود ۱۰ دقیقه بعد از انتشار گسترده این خبر، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، در گفتگو با ایسنا تأکید کرد که برای هیچ‌یک از دانشمندان هسته‌ای کشورمان حادثه‌ای پیش نیامده است.

او تأکید کرد همه دانشمندان صنعت هسته‌ای کشور در سلامت کامل به سر می‌برند و برای هیچ‌کدام آن‌ها حادثه‌ای پیش نیامده است. اما این تکذیب درست نبود، زمان زیادی نگذشت که رسانه‌های دیگری که به سپاه پاسداران و برخی نهاد‌های امنیتی نزدیک هستند، خبر درگذشت این دانشمند هسته‌ای را تأیید کردند.
اولین تصویر از شهید محسن فخری زاده پس از شهادت
خبرگزاری فارس ابتدا خبر سوءقصد به محسن فخری‌زاده در آبسرد دماوند را به وسیله انفجار و شلیک اعلام کرد، البته اضافه کرده بود که «تلاش برای مداوای فخری‌زاده و سایر مجروحان ادامه دارد».
به گزارش خبرگزاری فارس از دماوند، شاهدان عینی یک انفجار و پس از آن صدای رگبار را تأیید کردند و گفته شده یک خودرو هدف این ترور بوده است. بنا بر این گزارش، سه یا چهار نفر دیگر در این درگیری کشته شده‌اند که گفته می‌شود از تروریست‌ها بوده‌اند.

سایت دیگری که نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، در گزارش خود اعلام کرده که «تروریست‌ها پیش از تیراندازی به سمت خودروی آقای فخری‌زاده، اقدام به انفجار یک خودروی دیگر کرده‌اند. در جریان این درگیری تعداد دیگری از افراد هم کشته شدند که هویت آن‌ها هنوز معلوم نیست. گفته می‌شود برخی نزدیکان آقای فخری‌زاده هم همراه ایشان بوده‌اند».

محسن فخری‌زاده، تنها دانشمندی بود که نتانیاهو در یک برنامه از او نام برده بود و رسانه‌های اسرائیلی اعلام کرده بودند نقشه ترور وی یک بار در سال‌های گذشته شکست خورده بود. خبرگزاری فارس دراین‌باره نوشته «اوایل سال ۱۳۹۷، منابع رژیم صهیونیستی اعلام کرده بودند که سازمان جاسوسی این رژیم «موساد» تلاش کرده یک دانشمند هسته‌ای ایران را ترور کند، اما عملیات او موفق نبوده است».

در‌این‌باره وب‌گاه «واللا‌نیوز» گزارش داده بود عوامل موساد پیش‌تر تلاش کرده‌اند یک دانشمند هسته‌ای ایرانی به نام «محسن فخری‌زاده‌مهابادی» را که مسئول رآکتور اتمی تهران است، ترور کنند. این وب‌گاه اذعان کرده بود تمام دانشمندان هسته‌ای ایرانی که پیش‌تر ترور شدند یا سوء‌قصدی علیه جان آن‌ها انجام گرفته، عملیات آن توسط عاملان موساد اجرا شده است.
مقامات اطلاعاتی خارجی موساد به «واللا» گفته بودند که فخری‌زاده در لیست ترور موساد قرار داشت. نام فخری‌زاده از طریق لیست سازمان ملل در اختیار موساد قرار گرفته بود.

وی در این لیست تحت عنوان «دانشمند ارشد وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و رئیس پیشین مرکز تحقیقاتی فیزیک (PHRC)» معرفی شده بود. در قطع‌نامه ۱۷۴۷ شورای امنیت که در تاریخ ۲۴ مارس ۲۰۰۷ علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران تصویب شده، نام وی جزء افراد تحریم‌شده قرار داده شده بود. محسن فخری‌زاده‌مهابادی متولد ۱۳۳۶ بوده است.

در صفحه ویکی‌پدیا درباره او نوشته شده که «نام محسن فخری‌زاده به‌عنوان یکی از پنج شخصیت ایرانی که در فهرست ۵۰۰‌نفره قدرتمندترین افراد جهان که از سوی نشریه آمریکایی فارن‌پالیسی منتشر شده است، دیده می‌شود. آمریکایی‌ها او را صندوقچه اسرار برنامه هسته‌ای ایران قلمداد می‌کردند که همواره در تعیین موضع ایرانی‌ها در مذاکرات، نقشی مخفیانه، ولی مؤثر داشته است.

طبق نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا زمانی که با فخری‌زاده گفت‌وگوی مستقیم انجام نشود، نمی‌توان در میزان ورود ایران به دانش هسته‌ای اظهار نظر کرد. او با رابرت اُپنهایمر، کارشناس فیزیک آمریکایی، مقایسه می‌شود که در دهه ۴۰ میلادی کار نظارت بر ساخت بمب اتم در آمریکا را بر عهده داشت».
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید