تقدیر سازمان یونسکو از ژاله علو

تقدیر سازمان یونسکو از ژاله علو

لوح تقدیر و هدیه کمیسیون ملی یونسکو-ایران به پاس یک عمر فعالیت هنری ژاله علو به این بازیگر، گوینده و صداپیشه پیشکسوت از سوی مریم دوستی دبیر اولین جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰» اهدا شد

کد خبر : ۸۷۶۳۹
بازدید : ۱۱۷۸
تقدیر سازمان یونسکو از ژاله علو
فرادید| کمیسیون ملی یونسکو در حاشیه برپایی اولین دوره از جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰» از ژاله علو تقدیر کرد.

به گزارش فرادید؛ لوح تقدیر و هدیه کمیسیون ملی یونسکو-ایران به پاس یک عمر فعالیت هنری ژاله علو به این بازیگر، گوینده و صداپیشه پیشکسوت از سوی مریم دوستی دبیر اولین جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰» اهدا شد.

زاله علو در پیامی تصویری برای این جشنواره، گفت: افتخار می‌کنم ۷۲ سال در خدمت هنر این سرزمین در زمینه تئاتر، رادیو، دوبلاژ، شعر و... بوده ام. همیشه نیز مورد تشویق مردم قرار گرفته ام و این تشویق همواره باعث پایداری ام بوده است. امیدوارم جشنواره‌هایی نظیر جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰» باعث حمایت از فیلمسازان جوان و آثارشان باشد.

اولین جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰» که همزمان با پیداش کرونا با محوریت تاثیر گسترش و شیوع این ویروس بر زندگی فردی و اجتماعی آغاز به کار کرد، میزبان ۴۲۰ فیلم یک تا سه دقیقه‌ای از هنرمندان و مردم سراسر کشور بود. در ادامه ۵۶ فیلم با راهیابی به مرحله نهایی مسابقه توسط داوران این رویداد ارزیابی شدند. این منتخبان قرار است در اختتامیه‌ای که با بهبود نسبی شرایط برگزار خواهد شد، معرفی شوند.

اولین جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰» با احترام به سلامتی مخاطبان و هنرمندان، آیین اختتامیه خود را که قرار بود ۵ آبان ماه برگزار شود، به دلیل خطر کرونا لغو و به زمان دیگری موکول کرد
تقدیر سازمان یونسکو از ژاله علو

ژاله علو با نام اصلی شوکت علو در سال ۱۳۰۶ در کوچه شریعت، واقع در محله سنگلج تهران به دنیا آمد. پدرش ارتشی و پدربزرگ وی (علوالسلطنه) از خوشنویسان دوران قاجار بود. او در کودکی آثار ادبی ادیبان ایرانی همچون حافظ و سعدی و مولانا را فرا گرفت. در نوجوانی عضو چند انجمن ادبی و گروه شعرخوانی بود و همین فعالیت‌ها موجبات راهیابی وی به رادیو و گویندگی در آن را در سال ۱۳۲۷، مهیا کرد. این هنرمند در آثار متعددی سابقه حضور درخشان داشته و در سال ۸۹ به عنوان چهره ماندگار معرفی شده است.

ژاله علو فارغ‌التحصیل دانشسرای مقدماتی تهران سال ۱۳۲۶ و همچنین فارغ‌التحصیل هنرستان هنرپیشگی تهران سال ۱۳۲۹ است.


جشنواره سلفی ۲۰

تقدیر سازمان یونسکو از ژاله علو

مریم دوستی درباره برگزاری این جشنواره به صورت آنلاین و همچنین امکان حضور اقشار مختلف مردم در آن گفت: در حال حاضر که همه دنیا تحت الشعاع ویروس کرونا قرار گرفته است، جشنواره سلفی ۲۰ در حوزه برگزاری یک جشنواره به صورت آنلاین در سینمای ایران پیشرو و پیشگام عمل کرده است.

وی ادامه داد: همانطور که در فراخوان جشنواره به طور دقیق آورده شده است، محور‌های جشنواره به موضوعات متنوعی از جمله کرونا و کسب و کار، کرونا و طبیعت، حمایت و تقدیر از شهدای سلامت و همه پرستاران و پزشکان حوزه درمان و بسیاری موضوعات دیگر را شامل می‌شود. ما با وسعت دید و نگاه گسترده، تلاش کردیم جشنواره به سمت مردمی بودن برود تا هر کسی بتواند حتی با دوربین شخصی خود و یا حتی دوربین تلفن همراه اثر خودش را تولید و به جشنواره ارسال کند.

دبیر جشنواره سلفی ۲۰ با بیان اینکه این جشنواره فضا را برای همه فیلمسازان حرفه‌ای نیز فراهم کرده است، عنوان کرد: همه می‌توانند با هر نوع ابزار و سطحی در این رویداد حضور پیدا کنند و ایده‌های خود را در قالب موضوعات جشنواره به فیلم تبدیل کنند. در جشنواره سلفی ۲۰ ایده و زاویه دید فیلمساز به موضوع بسیار مهم و حائز اهمیت است. ایده‌های نو، خلاق و مبتکرانه در جشنواره ما با نگاه ویژه‌تری داوری خواهند شد.

وی درباره زمان نهایی آثار که نباید بیش از سه دقیقه باشد هم عنوان کرد: به دلیل اینکه برای ما قابل پیش بینی نیست که چه تعداد اثر در جشنواره حاضر خواهند بود، طوری برنامه ریزی کردیم که بتوانیم با کمترین مشکل پاسخگوی مباحثی زیرساختی از جمله آپلود و دانلود فیلم‌ها باشیم. از طرفی سه دقیقه واقعا زمان خوبی برای ساخت یک فیلم کوتاه محسوب می‌شود و آثار می‌تواند به شکل مناسبی داوری شوند. یکی از دلایل مهم دیگر این است که ما نمی‌خواهیم در این شرایط فعلی خدایی نکرده جان فیلمساز و عوامل به خطر بیافتد و برای ساخت فیلم‌ها زمان طولانی صرف شود.

این کارگردان و نویسنده سینما تاکید کرد: یکی از مهمترین نکته‌هایی که دوستان فیلمساز باید رعایت کنند این است که فیلم‌ها حتی اگر با یک نفر عوامل ساخته می‌شود باید تیتراژ داشته باشد. وقتی فیلمی تیتراژ داشته باشد یعنی حداقل تدوین می‌شود و در قالب یک فیلم به جشنواره ارسال می‌شود. ما در جشنواره سلفی ۲۰ گزارش خبری یا فیلم خبری نمی‌خواهیم. بلکه یک فیلم کوتاه با موضوعات مورد اشاره در فراخوان را مورد داوری قرار خواهیم داد. از این جهت جشنواره سلفی ۲۰ را یک جشنواره مردمی اعلام کردیم که عموم مردم می‌توانند در آن حضور داشته باشند و برای ما فیلم ارسال کنند، اما این فیلم‌ها باید حداقل استاندارد یک فیلم کوتاه را دارا باشند.

دوستی با بیان اینکه جشنواره سلفی ۲۰ یک جشنواره جریان ساز است، اظهار کرد: ارتقای فرهنگ سلامت عمومی در مواجهه با کرونا، استفاده از ماسک و عمل به پروتکل‌های بهداشتی در سطح جامعه و تاثیر کرونا بر سبک زندگی و خانواده‌ها از جمله مفاهیمی است که جشنواره سلفی ۲۰ به دنبال اشاعه آن است. به همین دلیل اعتقاد دارم بسیاری از سازمان‌ها و ارگان‌هایی که تحت تاثیر کرونا قرار گرفته‌اند به شکلی می‌توانند در برگزاری این جشنواره سهیم باشند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید