اچ‌آی‌وی-اید؛ از باور‌های غلط تا حقایق

اچ‌آی‌وی-اید؛ از باور‌های غلط تا حقایق

هنوز هیچ چیز HIV را به طور کامل درمان نمی‌کند و سویه‌های مقاوم به دارو می‌توانند درمان را دشوار کنند. پس پیشگیری ارزان‌تر و آسان‌تر از مدیریت یک بیماری مادام‌العمر است.

کد خبر : ۸۷۷۷۰
بازدید : ۱۰۲۰۳
اچ‌آی‌وی-اید؛ از باور‌های غلط تا حقایق
ویروس HIV بیش از ۷۷ میلیون نفر را در سراسر جهان آلوده کرده و علی‌رغم پیشرفت چشمگیر در درمان، جان بیش از ۳۵ میلیون نفر را در سراسر جهان گرفته است؛ از جمله ۶۹۰ هزار نفر فقط در سال گذشته.
این در حالی است که طی سه دهه گذشته، گاهی اوقات باور‌های غلط در مورد HIV و ایدز باعث بروز رفتار‌هایی شده که به شیوع این ویروس دامن زده است. در صورتی که دوری از این باور‌ها می‌تواند راهی برای انجام اقدامات احتیاطی به موقع، جلوگیری از گسترش ویروس و افزایش طول عمر بیماران باشد.

باور غلط: ویروس HIV در نتیجه لمس فرد مبتلا، می‌تواند گسترش یابد
واقعیت: با توجه به اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، ویروس HIV نمی‌تواند از طریق لمس، دست دادن، در آغوش کشیدن و انواع مختلف تماس فیزیکی یا حتی بزاق منتقل شود. فرد فقط در صورت تماس با مایعاتی نظیر خون، شیر مادر و مایع منی بیمار مبتلا می‌تواند به ویروس مبتلا شود.
این مایعات همچنین باید در تماس با غشا‌های مخاطی فرد مانند رکتوم، واژن، آلت تناسلی یا دهان باشند تا فرد در معرض آلودگی با HIV قرار گیرد.

باور غلط: ویروس HIV از طریق حشرات قابل انتقال است
واقعیت: حشرات، خون فرد قبلی که در سیستم گوارش پشه وجود دارد را به فرد دوم منتقل نمی‌کنند، بلکه بزاق خود را از طریق نیش وارد پوست فرد دوم می‌کنند.

باور غلط: ویروس HIV می‌تواند از طریق آب یا غذای آلوده گسترش یابد
واقعیت: HIV نمی‌تواند در خارج از بدن، به مدت طولانی زندگی کند یا در آب زنده بماند. در نتیجه، انتقال ویروس از طریق شنا، آشامیدن آب و استحمام امکان پذیر نیست. بعلاوه، امکان ابتلا به HIV از طریق اشتراک غذا با کسی که HIV دارد و توالت یا سرویس بهداشتی مشترک امکان‌پذیر نیست.

باور غلط: ابتلا به HIV از طریق سوزن ممکن نیست
واقعیت: HIV می‌تواند در یک سوزن استفاده شده تا ۴۲ روز زنده بماند. پس هیچ راه ایمنی برای به اشتراک گذاشتن سوزن وجود ندارد.

باور غلط: نیازی به نگرانی در مورد ابتلا به HIV نیست، درمان این بیماری بسیار موثر است
واقعیت: دارو‌های ضدویروسی که ART نیز نامیده می‌شود، زندگی بسیاری از افراد HIV مثبت را بهبود می‌بخشد و به آن‌ها کمک می‌کند تا عمر طولانی‌تری داشته باشند. اما بسیاری از این دارو‌ها گران هستند و عوارض جانبی جدی نیز دارند.
هنوز هیچ چیز HIV را به طور کامل درمان نمی‌کند و سویه‌های مقاوم به دارو می‌توانند درمان را دشوار کنند. پس پیشگیری ارزان‌تر و آسان‌تر از مدیریت یک بیماری مادام‌العمر است.

باور غلط: من HIV مثبت هستم. پس زندگی من تمام شده است.
واقعیت: در سال‌های اولیه شیوع بیماری، میزان مرگ‌و‌میر ناشی از ایدز بسیار زیاد بود. اما دارو‌های امروزی به افراد HIV مثبت و حتی مبتلایان به ایدز امکان می‌دهد زندگی بسیار طولانی‌تر، عادی و مثمر ثمر داشته باشند.
منبع: دویچه وله
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید