چین می‌خواهد یوآن را تبدیل به سلاح کند

چین می‌خواهد یوآن را تبدیل به سلاح کند

چین یوآن دیجیتالی را به عنوان ارز آینده معرفی کرده که خرید و فروش اقلام را امن‌تر و اقتصادی‌تر می‌کند. مقام‌های چینی گفته‌اند ارز دیجیتالی به کسانی که به حساب‌های بانکی یا سایر خدمات مالی سنتی دسترسی ندارند کمک می‌کند.

کد خبر : ۸۷۸۳۳
بازدید : ۵۵۰۶
چین می‌خواهد یوآن را تبدیل به سلاح کند
فرادید | چین می‌خواهد انحصار دلار بر سیستم اقتصاد جهانی را بشکند و نظارت بیشتری بر نحوه خرج‌کردنِ مردم داشته باشد. این کشور امیدوار است با معرفی ارز دیجیتال همزمان به هر دو هدف دست پیدا کند.

فرادید به نقل از سی‌ان‌ان نوشت، ابتدای سال جاری میلادی بود که چین بعد از سال‌ها مقدمه‌چینی و آماده‌سازی آزمایش بلندپروازانه نسخه دیجیتالی یوآن را آغاز کرد. ارز دیجیتال به صورت طرح پایلوت اکنون در ۴ شهر چین استفاده می‌شود و حجم کل معاملاتی که با این ارز انجام شده به ۲ میلیارد یوآن معادل ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است.
اگر این برنامه در کل کشور گسترش پیدا کند، چین به قدرتمندترین اقتصاد در جهان تبدیل می‌شود که ارز ملی دیجیتال را عرضه کرده است و حتی نسخه دیجیتالی یورو را نیز که در آینده توسط بانک مرکزی اروپا معرفی خواهد شد شکست خواهد داد.

چین یوآن دیجیتالی را به عنوان ارز آینده معرفی کرده که خرید و فروش اقلام را امن‌تر و اقتصادی‌تر می‌کند. مقام‌های چینی گفته‌اند ارز دیجیتالی به کسانی که به حساب‌های بانکی یا سایر خدمات مالی سنتی دسترسی ندارند کمک می‌کند.
چین می‌خواهد یوآن را تبدیل به سلاح کند

همین حالا هم چین کشوری محسوب می‌شود که تقریباً اغلب معامله‌ها در آن بدون استفاده از پول نقد و به صورت دیجیتالی انجام می‌شود، اما دولت نظارتی بر این معامله‌ها که توسط برنامه‌های کاربردی یا پلتفرم‌های خصوصی امکان‌پذیر‌شده است، ندارد. اما یوآن دیجیتالی این وضعیت را تغییر خواهد داد، زیرا این امکان را در اختیار پکن می‌گذارد که به‌طرز بی‌سابقه‌ای به اطلاعات مردم از قبیل اینکه چطور و کجا و برای چه چیزی پول خرج می‌کنند، دسترسی داشته باشد - رویکردی که با اهدف اولیه معرفی ارز دیجیتالی در تناقض است.

بیت‌کوین و سایر ارز‌های دیجیتالی بر اساس سیستم زنجیره‌های بلوکی غیرمتمرکز decentralized blockchain system کار می‌کنند که مانع از آن می‌شود که اشخاص یا سازمان‌ها بر آن کنترل اعمال کنند.

فرانک شی، استاد بازرگانی در دانشگاه ساوت کارولینا آیکن، می‌گوید: «عصاره‌اش این است که یوآن دیجیتالی می‌تواند نظارت و کنترل دولت بر اقتصاد و جامعه را افزایش دهد. این ارز اقتدار مرکزی را تقویت می‌کند. احتمالاً دلیل اصلی و عجله دولت برای معرفی این ارز هم همین موضوع است.»

قانون‌گذاران چینی همچنین گفته‌اند استفاده از ارز دیجیتالی به شکل گسترده‌تر به دنبال هدفی بزرگتر است: شکست انحصار دلار آمریکا و رشد نفوذ یوآن در عرصه‌های بین‌المللی.

برای مثال ماه گذشته، کاری لَم، رهبر هنگ‌کنگ، فاش کرد که تحریم‌های آمریکا دسترسی او را برای داشتن حساب بانکی مسدود کرده است. با‌این‌حال، چین برای آنکه ارز دیجیتالی را به زندگی روزمره مردم وارد کند باید بر موانع زیادی فائق بیاید. ضمن‌آنکه تحلیلگران تردید دارند ارز دیجیتالی یوآن بتواند آن کششی که چین امیدوار است را به دست آورد و تهدید یوآن علیه دلار آمریکا بسیار ضعیف خواهد بود.
یکی از اصلی‌ترین موانع تمایل حزب حاکم کمونیست در کنترل سیستم مالی است که نمی‌گذارد ارز این کشور واقعاً به ارزی جهانی تبدیل شود.

شروع برنامه
برطبق گزارش‌های بانک مردم چین، تلاش‌ها برای تبدیل یوآن به ارز دیجیتالی از سال ۲۰۱۴ آغاز شد. قبل از اجرای طرح پایلوت ۶ سال تحقیقات در این زمینه انجام شد. طرح پایلوت امسال در شهر‌های شنزن، سوژو، چنگدو و شیونگان اجرا شد.

مانند ارزکریپتو، یوآن دیجیتالی نیز برخی از عناصر تکنولوژی زنجیره بلوکی را درهم‌آمیخته است: هر معامله‌ای توسط این ارز در یک دفتر دیجیتالی قابل ثبت و رهگیری است. به گفته فَن ییفِی، معاون رئیس کل بانک مرکزی، این ارز می‌تواند جایگزین برخی پول‌های نقدِ درگردش شود.
چین می‌خواهد یوآن را تبدیل به سلاح کند

توسعه ارز دیجیتالی در خدمت اهداف دیگری نیز هست. یوآنی که رهگیری آن آسان‌تر باشد به دولت اجازه می‌دهد تا بر عرضه پولی مدیریت بهتری اعمال کند. چین همچنین اشتیاق زیادی دارد تا کنترل شرکت‌های تکنولوژی خصوصی و خدمات پرداخت دیجیتالی بر سیستم مالی این کشور را محدود کند که به این روش می‌تواند این اشتیاق را سیراب کند.

البته بانک مرکزی چین تا همین اواخر از برنامه معرفی ارز دیجیتالی چیزی نگفته بود. وجود چنین برنامه‌ای بعد از آن عمومی شد که بانک مرکزی اذعان کرد پیشرفت سریع تکنولوژی را تهدیدی علیه خود احساس می‌کند.
در یک دهه اخیر، خدمات پرداخت آنلاین مانند گروه مالی انت فایننشال - که مالک پلتفرم علی پی نیز هست - یا وی چت پی تنسنت رشدی سریع را تجربه کرده‌اند و نگرانی‌های دولت چین را افزایش داده است. دولت چین نگران است که مبادا این شرکت‌های خصوصی نفوذ زیاد از حدی بر معاملات دیجیتالی در چین داشته باشند.
برای مثال در سال ۲۰۱۳، شرکت علی‌پی یک صندوق سرمایه‌گذاری به نام «لفت‌اُور ترژر» را معرفی کرد. این صندوق به قدری طرفدار پیدا کرد که قانون‌گذاران چین قدم پیش گذاشته و این برنامه را مجبور کردند دامنه فعالیت خود را محدود کند. آن‌ها نگران خطراتِ سیستمی بودند: اگر به هر دلیلی یک صندوق با پول‌های هنگفت سقوط می‌کرد، اقتصاد چین ویران می‌شد.

آنتونی چان، استراتژیست ارشد سرمایه‌گذاری برای آسیا در بانک سوئیسی یو‌بی‌پی، در تحقیقی که ابتدای امسال منتشر کرد گفته است: «پکن همواره نگران انحصاری شدن ارز دیجیتال توسط شرکت‌های غول تکنولوژی و اثرگذاری آن‌ها بر سیستم مالی و عملکردشان فراتر از نظارت بانک مرکزی بوده است.»

وقایعی که اخیراً در چین رخ داده است این نگرانی‌ها را بازتاب می‌دهد. برای مثال، ماه پیش دولت چین از خریدو‌فروش سهام گروه انت در بورس شانگ‌های و هنگ‌کنگ پیشگیری کرد.
جیمز گیلینگام، مدیر یک شرکت کارگذاری رمزنگاری مستقر در مالزی به نام فینکس‌فلو، می‌گوید: «این تصمیم چین تأیید می‌کند که «هیچ نهادی بدون دریافت مجوز از دولت یا بدون آنکه دولت با آن همکاری کند نمی‌تواند قدرت بی‌حصری بر یک بازار واحد داشته باشد.»

نگرانی از خروج پول از کشور
گیلینگام همچنین می‌گوید چین نگران خروج پول از کشور است. حزب حاکم کمونیست چین از گذشته‌های دور باور داشته که اعمال کنترل حداکثری بر اقتصاد، وضعیت مالی و نظام اجتماعی بهترین کار برای حفظ ثبات و کنترل سیاسی است و در سال‌های اخیر همواره عنوان کرده چین به دلیل همین سیاست‌ها از بحران‌های اقتصادی که سال‌های اخیر آسیا و جهان را تهدید کرده، خود را مصون نگه داشته است.

گیلینگام می‌گوید: «مقام‌های چینی از چالش‌هایی که خروج ناگهانی پول متوجه اقتصاد خواهد کرد آگاهند. معرفی ارز دیجیتالی یوآن به آن‌ها این اجازه را می‌دهد تا در سطوح بالاتر بر بازار سرمایه کنترل داشته باشند.»
سال گذشته چین درحالیکه با ایالات متحده درگیر دشمنی اقتصادی و جنگ تجاری بود، حجم بی‌سابقه‌ای از پول را از طریق مجاری غیرقانونی از دست داد.

شی، استاد بازرگانی دانشگاه ساوت‌کارولینا، ارز دیجیتالی را «آخرین قطعه» از نظارت دولتی توصیف می‌کند. چین همین حالا هم از انواع تکنولوژی شامل تکنولوژی تشخیص چهره و دوربین‌ها برای جمع‌آوری اطلاعات گسترده درباره شهروندان استفاده می‌کند.

بانک پیپل چین گفته است یوآن دیجیتالی «ناشناسیِ کنترل‌شده» دارد. به‌معنای دیگر، دو طرف معامله همدیگر را نمی‌شناسند، اما اطلاعات خصوصی آن‌ها در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد.

اندرو تیلتون، اقتصاد‌دادن ارشد امور آسیا در گلدمن ساکس، می‌گوید: «بعید است که همان میزان گمانی‌ای که پول نقد ایجاد می‌کند، ارز دیجیتال بانک مرکزی نیز ایجاد کند.» او می‌گوید: «یکی از اصلی‌ترین مشخصه‌های این نوع پول آن است که بانک‌های مرکزی «به‌صورت غیرمستقیم بر استفاده از آن‌ها نظارت دارند.»
چین می‌خواهد یوآن را تبدیل به سلاح کند

ارز دیجیتالی چینی تنها ارز دیجیتالی نیست که مجبور خواهد شد این مشکل را حل کند. بانک مرکزی اروپا اذعان کرده که زیرساخت‌هایی که از یوروی دیجیتالی حمایت می‌کنند توسط این مؤسسه «تحت کنترل خواهند بود» و یکی از گزینه‌ها آن است که «تمام معاملات در دفتر بانک مرکزی ثبت خواهند شد.»

رئیس بانک مرکزی اروپا، کریستین لاگارد، این هفته گفت که او نمی‌خواهد اروپا «خیلی سریع» حرکت کند و اینکه حفظ حریم خصوصی کاربران یکی از اصلی‌ترین نکات است.

برنامه‌های بلندپروازانه‌تر
ایجاد ارز دیجیتالی همچنین می‌تواند به چین کمک کند تا خطرات اقتصادی را، به خصوص در زمانی که تنش‌ها با ایالات‌متحده رو به افزایش است، کاهش دهد. چان از بانک یو‌بی‌پی سوئیس می‌گوید، اگر دولت آمریکا بنا باشد که استفاده بانک‌های چینی از سوئیفت - سرویس پیام‌رسانی که پول را در سیستم بانکی سراسر جهان جابه‌جا می‌کند - را ممنوع کند، افراد و شرکت‌های چینی می‌توانند از یوآن دیجیتالی در معاملات فرامرزی استفاده کنند.

اما تحلیگران با احتیاط درباره این امکان صحبت می‌کنند، زیرا معتقدند چین برای جامه حقیقت پوشاندن به این بلندپروازی‌ها راه زیادی دارد.

برطبق گزارش بانک تسویه‌حساب‌های بین‌المللی، ۴‌درصد از حجم معاملات بین‌المللی با یوآن انجام می‌شود. دلار آمریکا ۸۸‌درصد از معاملات بین‌المللی را به نام خود ثبت کرده است.
اسکات کندی، مشاور ارشد در مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک، می‌گوید: «چین خیلی با بین‌المللی کردن پولش فاصله دارد.»

همچنین هنوز معلوم نیست که مصرف‌کنندگان چینی به استفاده از ارز دیجیتالی رغبت نشان دهند. برطبق گزارش مرکز اطلاعات شبکه اینترنت در چین، بیش از ۸۰۰‌میلیون نفر در چین یا ۸۶‌درصد از کاربران اینترنت موبایلی هم‌اکنون سرویس‌های پرداخت موبایلی مثل علی‌پی و وی‌چت پی استفاده می‌کنند.

این برنامه‌ها همین حالا هم همان راحتی‌ای که ممکن است ارز دیجیتالی ایجاد کند، ایجاد می‌کنند. از دست دادن حریم خصوصی که با معرفی ارز دیجیتالی همراه است برای دولت مشکل‌ساز خواهد شد. شی می‌گوید مردم ممکن است، به خصوص در معاملات بزرگی که ورای مرز‌ها انجام می‌شود، در مورد استفاده ارز دیجیتالی تردید کنند.
«مردم معمولی ممکن است خیلی محتاط باشند. آن‌ها می‌ترسند که حریم خصوصی‌شان بیشتر نقض شود درحالیکه راحتی چندانی هم به دست نیاورند.»

منبع: CNN
نویسنده: Laura He
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید