حقوق سربازان وظیفه در سال ۱۴۰۰ به چقدر می‌رسد؟

حقوق سربازان وظیفه در سال ۱۴۰۰ به چقدر می‌رسد؟

در حالی قرار است که حقوق سربازان وظیفه در سال ۱۴۰۰ بیش از سه برابر افزایش پبدا کند که در طول دو دهه اخیر هیچ یک از دولت‌ها حاضر نشدند که حقوق سربازان وظیفه را براساس قانون پرداخت کنند. این عدم تمکین دولت از قانون در حال حاضر به دعوایی میان بهارستان و پاستور هم بدل شده است.

کد خبر : ۸۷۸۳۶
بازدید : ۶۱۲۸
حقوق سربازان وظیفه در سال ۱۴۰۰ به چقدر می‌رسد؟
فرادید | طبق پیش نویس لایحه بودجه ۱۴۰۰ قرار است که حقوق سربازان وظیفه تا سه برابر افزایش یابد. البته ستاد کل نیرو‌های مسلح هم این موضوع را تایید کرده و گفته است که متوسط حقوق سربازان به یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان خواهد رسید.

به گزارش فرادید، در حال حاضر میانگین حقوق سربازان وظیفه نیرو‌های مسلح ۴۸۰ هزار تومان است که از ابتدای سال ۱۴۰۰، قرار است این مبلغ به شکل میانگین به (۱۳.۵۰۰.۰۰۰ ریال) یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان برسد.

امیر دریادار دوم غلامرضا رحیمی‌پور، رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیرو‌های مسلح در این رابطه گفته است که " با این افزایش سه برابری، حدود ۶۰ درصد قانون در خصوص حقوق سربازان محقق می‌شود. "

او همچنین اعلام کرد که با توجه به اینکه موضوع در بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی شده، افزایش حقوق نیز از ابتدای فروردین ماه لحاظ خواهد شد.

به گفته وی، علاوه بر افزایش حقوق مواردی نظیر امتیازات ویژه، فوق‌العاده حقوق و ... نیز به سربازان تعلق خواهد گرفت.

براساس اعلام ستاد نیرو‌های مسلح حداقل حقوق سربازان وظیفه عمومی در سال ۱۳۹۹، مبلغ ۳۴۰ هزار تومان و حداکثر بیش از یک میلیون تومان بوده است. البته ستاد نیرو‌های مسلح این حداقل حقوق را از اول خرداد علاوه بر ۲۰ درصد، مبلغ ۸۰ هزار تومان به حقوق تمام سربازان اضافه کرده است.

طبق ماده ۴۹ قانون نظام وظیفه عمومی، حقوق سربازان وظیفه حداقل شصت درصد (۶۰%) و حداکثر نود درصد (۹۰%) حداقل حقوق کارکنان نیرو‌های مسلح مبتنی بر قانون مدیریت خدمات کشوری است که با توجه به تحصیلات و درجات آنان توسط ستاد کل تهیه می‌شود و به تصویب فرماندهی کل می‌رسد.

در حال حاضر حداقل حقوق کارکنان نیرو‌های مسلح ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است. با این وجود حداقل و حداکثر حقوق برای سربازان وظیفه، براساس قانون ۶۰ درصد ۱ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان و ۹۰ درصد آن، ۲ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان خواهد بود. این در حالی است که تاکنون حقوق سربازان وظیفه براساس قانون پرداخت نشده است.
مسئولان سازمان نظام وظیفه معتقدند که بخش اعظم غیبت‌های سربازان مشمول، به علت پایین بودن میزان حقوق سربازان وظیفه است.
حقوق سربازان وظیفه در سال ۱۴۰۰ به چقدر می‌رسد؟

حقوق سربازان وظیفه در سال ۱۴۰۰ به ماده ۴۹ می‌رسد؟

در حالی قرار است که حقوق سربازان وظیفه در سال ۱۴۰۰ بیش از سه برابر افزایش پبدا کند که در طول دو دهه اخیر هیچ یک از دولت‌ها حاضر نشدند که حقوق سربازان وظیفه را براساس قانون پرداخت کنند. این عدم تمکین دولت از قانون در حال حاضر به دعوایی میان بهارستان و پاستور هم بدل شده است.

این اختلاف در ماه‌های گذشته حتی به طرح سوال از وزیر دفاع و پشتیبانی هم رسید. علی خضریان نماینده مردم تهران در این رابطه گفته است: "در مهرماه سال جاری با استناد به ماده ۴۹ و ۵۰ ⁧‫قانون‬⁩ خدمت وظیفه عمومی در خصوص ⁧‫حقوق سربازان‬⁩ وظیفه، که در حال حاضر تنها ۱۳ درصد از حقوق مصوب تمامی سربازان پرداخت می‌شود، از وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح که مسؤول تامین این بودجه است، با طرح سوالی موضوع پیگیری شد."

او همچنین گفته که "با توجه به محرز بودن تخلف ⁧‫دولت‬⁩ در عدم تامین ⁧‫بودجه‬⁩ لازم برای پرداخت حقوق ⁧‫سربازان‬⁩، پرونده‌ای را نیز در کمیته سیاسی، نظامی و امنیتی ⁧‫کمیسیون اصل نود‬⁩ به جریان انداختیم تا با توجه به وضعیت اقتصادی و تورم فزاینده در کشور، بتوان بخشی از مشکلات معیشتی سربازان درحال خدمت را برطرف نمود."

البته خضریان ابراز امیدواری کرده که حقوق سربازان وظیفه با توجه به پیش بینی دولت در بودجه سال ۱۴۰۰ برآورده شود. او گفته است "حقوق سربازان وظیفه نیرو‌های مسلح که در حال حاضر به طور میانگین ۴۸۰ هزار تومان است، از ابتدای سال ۱۴۰۰ به یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان خواهد رسید که با این افزایش سه برابری، ۶۰ درصد قانون محقق می‌شود. ".
این نماینده مجلس با استناد به اظهارات رییس ستاد کل نیروهای مسلح گفته است که تنها ۱۳ درصد از حقوق مصوب تمامی سربازان وظیفه پرداخت می‌شود که این میزان حقوق پرداختی به سربازان حتی کفاف مایحتاج روزانه و هزینه رفت و آمد آنها به محل خدمتشان را هم نمی‌دهدکه این شرایط برای سربازان متاهل و سرپرست خانوار بسیار سخت تر است.

حقوق سربازان وظیفه در سال ۱۴۰۰ به چقدر می‌رسد؟

سنگ‌های بزرگ پیش پای حقوق سربازان وظیفه

اما در طرف مقابل بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که دولت در سال آینده با کسری بودجه بزرگی روبرو است و نمی‌تواند ماده ۴۹ قانون را در سال ۱۴۰۰ برآورده کند. البته برخی از نمایندگان مجلس هم با این دسته از کارشناسان اقتصادی هم نظر بوده اند.

علی اصغر عنابستانی، نماینده سبزوار از جمله نمایندگان مجلس یازدهم است که اعتقاد دارد در شرایط فعلی اقتصادی، دولت توان پرداخت حقوق کارکنان وظیفه را براساس ماده ۴۹ قانون نظام وظیفه ندارد.

او می‌گوید که دولت تنها توان پرداخت ۱۰ درصد حقوق تعریف شده در قانون را دارد. عنابستانی معتقد است که بحث احقاق حقوق سربازان وظیفه یا باید در شرایط مطلوب تری مورد بحث و بررسی قرار گیرد، یا اینکه شرایط خدمت سربازی تغییر کند.

نماینده سبزوار همچنین گفته اگر شرایط سربازی محدود به یک آموزش محدود قوی به مشمولین شود و پس از آن سربازی داوطلبی و اختصاصی شود، شرایط برای نظام وظیفه و سربازان بهتر خواهد شد.
از طرفی مجلسی ها در طول هفته های اخیر طرح تدوین ساختار خدمت سربازی را کلید زده اند. طرحی که تاکنون جزئیاتی از آن منتشر نشده است.
اما ذالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی درباره آن گفته است: "به تازگی کمیته‌ای ویژه متشکل از نمایندگان دستگاه‌های سازمان نظام وظیفه، ستاد کل نیروهای مسلح، سازمان برنامه و بودجه، اعضای کمیسیون شوراها و امنیت ملی و اجتماعی شکل گرفته است تا یک نظام جامع متناسب با نیازهای نیروهای مسلح و کشور تدوین شود. "
او گفته که "سربازان ما مشکلات زیادی دارند که باید مسائل آنها برطرف شود، بنابراین ما به صورت کاملا فعالانه در حال تدوین طرح اصلاح ساختار سربازی هستیم و هر هفته جلسات مداوم برگزار می‌کنیم و به زودی خروجی آن مشخص خواهد شد."
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید