عقبگرد دلار و سکه در بازار

عقبگرد دلار و سکه در بازار

با این حال، در اواخر روز میزان فروش هم در بازار سکه و هم در بازار ارز بالا رفته بود که می‌تواند منجر به شروع کاهشی بازار در روز جاری شود.

کد خبر : ۸۷۸۵۲
بازدید : ۴۹۶۴
عقبگرد دلار و سکه در بازار
در اولین روز هفته، دلار از مرز ۲۶ هزار تومانی دورتر شد و سکه امامی از کانال ۱۲ میلیون تومانی پایین آمد. روز شنبه، معامله‌گران بزرگ سکه تمایلی به خرید نداشتند و با افزایش تدریجی فروش‌ها قیمت به محدوده ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی رسید.
این قیمت ۲۰۰ هزار تومان کمتر از روز پنج شنبه بود و موجب شد که انتظارات افزایشی در بازار حداقل کمی کاهش پیدا کنند. بخشی از دلیل افت سکه، کاهش ۲۵۰ تومانی دلار و قرار گرفتن روی عدد ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان بود.

ریسک معامله در بازار سکه
با وجود کاهش قیمت‌ها، شاید مهم‌ترین اتفاق روز شنبه افزایش میزان ریسک در بازار دلار و مخصوصا سکه بود. به گفته فعالان، دیروز بازیگران بازار سکه تمایلی نداشتند که این فلز گرانبها را بالای ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بخرند. در کنار این، در حجم خرد حاضر نبودند که زیر مرز ۱۲ میلیون تومان اقدام به فروش کنند.
در واقع، روز شنبه اختلاف نرخ خرید و فروش در بازار سکه به بالای ۵۰۰ هزار تومان رفته بود که این مساله حکایت از افزایش ریسک معاملاتی در این بازار داشت.
به گفته یکی از بازیگران با تجربه بازار، معامله‌گران از یکسو احساس می‌کنند که ممکن است قیمت سکه افت بیشتری را تجربه کند، ولی از آن سو حاضر نیستند که به این دلیل، بی گدار به آب بزنند و سکه‌های خود را با قیمت‌های پایین‌تر به فروش برسانند.
آن‌ها برای اینکه ریسک خرید را برای خود به میزان زیادی پایین بیاورند، ترجیح می‌دادند که نرخ خرید را با فاصله زیادی نسبت به نرخ فروش تنظیم کنند. این اتفاق در حالی رخ داد که در اوایل هفته گذشته تقریبا نرخ خرید و فروش سکه به هم نزدیک شده و بازار در شرایط متعادل تری قرار گرفته بود. در واقع در ابتدای هفته قبل، اختلاف نرخ خرید و فروش به حدود ۲۰۰ هزار تومان رسیده بود.
به گفته فعالان، هر زمان فاصله قیمت خرید و فروش در بازار زیاد می‌شود، نشان می‌دهد که معامله‌گران نسبت به روند آینده قیمت مطمئن نیستند و به همین دلیل، در خرید و فروش‌های خود احتیاط می‌کنند. آن‌ها به سختی اقدام به خرید و به همان دشواری هم اقدام به فروش سکه می‌کنند.

برخی فعالان هم اعتقاد داشتند، بازار پس از دو هفته نیمه تعطیل، از روز شنبه تقریبا به‌طور کامل باز شده بود و در این شرایط برخی معامله‌گران ترجیح می‌دادند تا مشخص‌تر شدن روند کلی بازار اقدام به خرید و فروشی خاصی نکنند که آن‌ها را در معرض ریسک قرار دهد.

مرز مهم در بازار ارز
به‌نظر می‌رسد برای معامله‌گران دلار مرز ۲۶ هزار تومانی از اهمیت زیادی برخوردار شده است و عدم عبور از آن به‌عنوان یک سیگنال کاهشی در بازار مورد تفسیر قرار می‌گیرد. البته دیروز نرخ حواله درهم هم کاهشی بود و این متغیر نیز در انتظارات بازیگران بازار داخلی موثر بود.
نرخ حواله درهم و دلار به‌طور سنتی با یکدیگر رابطه مستقیمی دارند و کاهش یکی منجر به افت دیگری می‌شود. یکی از عواملی که البته موجب شده بود کمی معامله‌گران نسبت به ادامه کاهش قیمت دلار تردید کنند، عدم نزول درهم به زیر مرز ۷ هزار تومان بود.
به گفته فعالان، در صورتی که قیمت دلار قرار باشد به افت خود ادامه دهد، نرخ حواله درهم هم باید به زیر مرز ۷ هزار تومانی برود. برای معامله‌گران بازار ارز، روند نرخ حواله درهم اهمیت زیادی دارد و هر روز صبح، رفتار بازیگران درهمی را بررسی می‌کنند تا خرید و فروش‌های خود را براساس نوع رفتار آن‌ها تنظیم کنند.

معامله‌گران بازار ارز به نوع قیمت‌گذاری صرافی‌های بانکی نیز توجه زیادی می‌کنند. دیروز ساعت ۴ بعدازظهر قیمت دلار بر تابلوی صرافی‌های بانکی، ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان بود که اختلاف چندانی با نرخ بازار نداشت.
به گفته فعالان، به‌نظر می‌رسد بازارساز همچنان به‌دنبال کاهش آرام قیمت‌ها در بازار است و نمی‌خواهد با عرضه سنگین، به یکباره به قیمت‌ها شوک وارد کند. همچنین رفتار معامله‌گران ارزی در روز شنبه نشان می‌داد که کسی حاضر به ریسک زیاد نیست؛ چراکه کمتر کسی به‌دنبال خرید و فروش‌های سنگین بود.
با این حال، در اواخر روز میزان فروش هم در بازار سکه و هم در بازار ارز بالا رفته بود که می‌تواند منجر به شروع کاهشی بازار در روز جاری شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید