رشد بورس تا کجا ادامه دارد؟

رشد بورس تا کجا ادامه دارد؟

شاخص بورس از ابتدای امسال تا پایان هفته گذشته، در مدت ۱۷۰روز معاملاتی، با ثبت بیش از ۹۵۸هزار واحد رشد، بازدهی ۱۸۷درصدی را نصیب سرمایه‌گذاران خود کرده است. حالا هم در طول ۳ هفته گذشته بیش از ۳۰۰ هزار واحد رشد را بدون اصلاح پشت سر گذاشته است.  

کد خبر : ۸۷۸۹۳
بازدید : ۵۰۹۲
رشد شاخص بورس
فرادید | شاخص کل بورس به روز‌های سبز بهاری بازگشته و در طول روز‌های اخیر یکی پس از دیگری کانال‌ها را پشت سر گذاشته است. حالا در معاملات امروز بازار سهام هم، ابر کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد فتح شد تا بار دیگر اعتماد حقیقی‌ها به بورس تهران بازگردد. با این وجود همچنان این ابهام وجود دارد که رشد‌های شارپی در یک کانال متوقف شود، اما سوال اصلی همین جا است که شاخص کل با اصلاح مجدد، ریتم صعودی را معقول میکند یا پس از رشد‌های شارپی باز هم یک ریزش بزرگ در انتظار است؟

به گزارش فرادید، بورس تهران از ۲۰ آبان تاکنون ریزش‌های فرسایشی را به دست فراموشی سپرده و در ۳۵ روز گذشته، رشد ۲۵ رصدی را به ثبت رسانده است. این در حالی است که شاخص کل بورس در طول ۹۰ روز- اواسط مرداد تا اواسط آبان، بیش از ۴۲ درصد افت را تجربه کرد.

در معاملات روز یکشنبه ۱۶ آذر ماه نیز، بورس بازان حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان سهام خرید و فروش کردند. در این میان سهام خرید و فروش سهام در بازار بورس حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان و سهم بازار فرابورس بیش از ۷ هزار میلیارد تومان بود.

افزایش چشمگیر معاملات در بازار امروز باعث شد تا شاخص کل با رشد ۲.۲ درصدی و صعود ۳۲ هزار واحدی با اقتدار از سد ابرکانال ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد عبور کند. در حال حاضر نیز شاخص کل بورس روی عدد یک میلیون و ۵۲۳ هزار واحد قرار دارد. این در حالی است که شاخص کل بورس در اواسط آبان ماه تا کانال ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد عقب نشسته بود.

با این حال، بازار سهام در سومین هفته متوالی همچنان سبز کار خود را پی گرفته است. بررسی شواهد و قرائن موجود در بازار سرمایه هم حکایت از آن دارد که رکود چهار ماهه در بازار سهام تمام شده و حالا با افزایش امنیت روانی حاکم بر جریان معاملات بازار سرمایه به انتظار روز‌های بهتری نشسته است.
صعود پی در پی بورس تا کجا ادامه می‌یابد؟
شاخص بورس از ابتدای امسال تا پایان هفته گذشته، در مدت ۱۷۰روز معاملاتی، با ثبت بیش از ۹۵۸هزار واحد رشد، بازدهی ۱۸۷درصدی را نصیب سرمایه‌گذاران خود کرده است. حالا هم در طول ۳ هفته گذشته بیش از ۳۰۰ هزار واحد رشد را بدون اصلاح پشت سر گذاشته است.

برخی از تحلیلگران بورس در حالی که شاخص کل درمرز یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد قرار داشت، انتظار داشتنند که شاخص چند روزی استراحت کند، سپس رشد خود را ادامه دهد. اما این اتفاق رخ نداد و قدرتمندانه توانست ابرکانال را تصاحب کند.

کارشناسان بازار سرمایه معتقد بودند که محدوده یک میلیون و ۴۵۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد به عنوان سطح مقاومتی بسیار پر قدرت، شناخته می‌شود و می‌تواند مانع افزایش بیشتر قیمت‌ها شود. اما این سطح مقاومتی هم نتوانست سدی در برابر روند صعود بازار سهام باشد.

با این وجود اگر روند صعودی روز‌های اخیر، در هفته آتی هم حفظ شود احتمالا شاخص کل به کانال بعدی هم وارد خواهد شد. اما این رشد‌های شارپی درصورتی که بدون استراحت شاخص کل کار خود را ادامه دهند، احتمالا یک ریزش بزرگ را بر سر راه بازار سهام قرار خواهند داد.

در این میان، اما ایمان رئیسی، کارشناس بازار سهام معتقد است که شاخص کل بورس در هفته آتی و با رسیدن به مرز یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد، وارد اصلاح می‌شود.

او در این رابطه می‌گوید: "در جریان معاملات این هفته در حالی که شاخص کل بورس روندی صعودی دارد، اما حجم معاملات به شدت کاهش پیدا کرده و برخی دلیل روند صعودی شاخص کل را ورود نقدینگی می‌دانند، اما به نظر می‌رسد بازار سهام باید اصلاح داشته باشد و احتمالا در محدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد این اصلاح را تجربه خواهیم کرد. "

این کارشناس اضافه می‌کند که اصلاح برای بازار سهام ضروری است و اگر صورت نگیرد ریزش‌های بعدی شاخص کل سنگین‌تر خواهد شد و تا الان نیز به دلیل عرضه اولیه و همچنین بازگشایی پالایشی یکم اصلاح بازار سهام را عقب انداخته‌اند.
بازار سهام روز

سمت و سوی شاخص کل بورس

در حال حاضر بازگشت ناگهانی بورس از روند منفی و ورود آن به فضای رونق شتابان در چند هفته گذشته بار دیگر ابهام درخصوص علت نوسان شدید بازار‌ها در فضای کنونی اقتصاد کشور را پررنگ کرده است. اما با توجه به تجربه تلخ اخیر در زمینه پتانسیل فاصله گرفتن سریع قیمت‌ها از ارزش‌های ذاتی و تبعات ناگوار بعدی آن در زمینه اصلاح نرخ سهام، انتظار می‌رود متناسب با پتانسیل تقاضا، پاسخگویی متناسب در سمت عرضه در دستور کار قرار گیرد.

تحلیل‌گران بازار سرمایه معتقدند که هم اکنون سیاستگذار باید با عرضه‌های اولیه جدید، هم از منابع موجود در راستای تجهیز سرمایه برای توسعه اقتصادی استفاده کند و هم مانع از شکل‌گیری حباب قیمتی و مشکلات بعدی آن شود.

از طرفی در چند وقت گذشته تحرک خاصی در بازار‌های موازی وجود نداشت و این بازار‌ها وارد رکود نسبی شدند که با توجه به شرایط محدودیت‌های کرونا ممکن است این رکود کمی افزایش یابد. این مسئله باعث شده تا بار دیگر معاملات بازار سهام رونق بگیرد و میزان معاملات از یک‌هزار میلیارد تومان در شهریور، مهر و نیمه اول آبان به بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان در حال حاضر برسد.

آرامش در فضای سیاسی و تعیین نرخ دلار، فضای مثبت در بازار‌های جهانی، بی‌رمق شدن بازار‌های موازی و تعادل در نرخ سود بانکی را علت صعودی ماندن شاخص کل بورس معرفی می‌کنند.

اما در این میان، دسته‌ای از کارشناسان بازار سرمایه درباره سمت وسوی روند صعودی بورس معتقدند که شاخص کل بورس به زودی به سطح پیشین خود، یعنی دو میلیون واحد بازخواهد گشت. مهشید داداش‌زاده، کارشناس بازار سرمایه که با این ایده هم نظر است، در این رابطه گفته است: " احتمال رشد شاخص بورس تا دو میلیون واحد طی ماه‌های آینده تا پایان سال ممکن است منتها این رشد احتمالا دسته جمعی برای همه نماد‌ها نباشد. "

البته در مقابل برخی از کارشناسان هم عقیده دارند که شاخص کل به زودی وارد اصلاح می‌شود، تا روند رشد معقولانه شود. مهدی طیبی، تحلیلگر بازار سرمایه نیز در دنیای اقتصاد نوشته است: "همان‌طور که بازار از آن ترس و هیجان عبور کرده، عدد شاخص بازار نیز وارد محدوده تعادلی خود می‌شود (بین ۱.۴۷۰ میلیون تا ۱.۷۴۰میلیون) و کاملا محتمل است که مدتی در آن محدوده بماند تا شرکت‌هایی که حرفی برای گفتن دارند رشد کنند و باقی درجا بزنند. بازار رنگ منطق و تحلیل به خود می‌گیرد که اتفاق فرخنده‌ای است. "
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید