کرونا و آسیب دائمی به ریه‌ها

کرونا و آسیب دائمی به ریه‌ها

آسیب‌های ریوی می‌تواند عاملی برای ایجاد بیماری مزمن کرونا باشد. منظور وضعیتی است که افراد مدت‌ها پس از آلوده شدن به کرونا همچنان علایم آن بیماری، از جمله خستگی را گزارش می‌کنند

کد خبر : ۸۷۹۱۵
بازدید : ۸۸۴۹
کرونا و آسیب دائمی به ریه‌ها
کرونا موجب ابتلا به طیفی از عفونت‎های دستگاه تنفسی در انسان‌ها می‌شوند

بر اساس یک مطالعه جدید، بیماری کووید-۱۹ می‌تواند باعث ایجاد آسیب‌های ریوی شود که بیش از سه ماه پس از ابتلا به آن، همچنان قابل مشاهده است. این امر یک محقق برجسته را به طرح این فرض کشانده است که این شواهد می‌تواند نشان از وجود بیماری مزمن کووید-۱۹ باشد.

این مطالعه مقدماتی که در دانشگاه آکسفورد روی ۱۰ بیمار انجام شده است، از یک روش اسکن جدید برای تشخیص آسیب‌های ریوی استفاده کرده است که در اسکن‌های متعارف قابل مشاهده نیست. این روش متضمن استنشاق گازی به نام زنون توسط بیماران در طی تصویربرداری ام‌آر‌آی است.

در این تحقیق که توسط پروفسور فرگوس گلیسون هدایت می‌شود، بیماران بین ۱۹ تا ۶۹ ساله شرکت کرد‌ه‌اند. هم‌اکنون یک آزمایش وسیع‌تر با شرکت ۱۰۰ نفر در حال برنامه‌ریزی شدن است. هدف این آزمایش، کشف این است که آیا ابتلا به کووید-۱۹ باعث آسیب‌های دایمی به ریه می‌شود یا خیر.

هشت نفر از بیماران بیش از سه ماه پس از ابتلا به کووید-۱۹ علایم تنگی نفس و خستگی را گزارش کرده‌اند. در این اسکن، آسیب‌های ریوی در تمام شرکت‌کنندگان مشاهده شده است که با اسکن‌های متعارف قابل تشخیص نیست. هیچ یک از هشت بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری نشده‌اند و به دستگاه تنفس مصنوعی نیاز نداشته‌اند.

پروفسور گلیسون در حال برنامه‌ریزی برای یک آزمایش بزرگتر با حداکثر ۱۰۰ نفر است تا بررسی کند که آیا بیماران مبتلا به کووید-۱۹ که علایم خفیف‌تری نشان داده‌اند و در بیمارستان بستری نشده‌اند، نیز علایمی از آسیب دایمی به ریه نشان می‌دهند یا خیر.

او می‌گوید: «من انتظار نوعی آسیب ریوی را داشتم، اما نه در حدی که مشاهده کردم.» به گفته این محقق، آسیب‌های ریوی می‌تواند عاملی برای ایجاد بیماری مزمن کرونا باشد. منظور وضعیتی است که افراد مدت‌ها پس از آلوده شدن به کرونا همچنان علایم آن بیماری، از جمله خستگی را گزارش می‌کنند.

در مرحله بعدی تحقیق، پروفسور گلیسون قصد دارد در همکاری با پزشکان عمومی، طیف وسیعی از گروه‌های سنی مبتلا به کووید-۱۹ را مطالعه کند. هدف کشف این است که آیا آسیب ریوی به سن و شدت عفونت وابسته است یا نه. به گفته این محقق، کشف آسیب طولانی‌مدت در میان جوانان و افرادی که نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارند، «بازی را عوض می‌کند.»

بر اساس مطالعه‌ای که در سپتامبر گذشته منتشر شد، بیش از ۶۰ هزار نفر در بریتانیا بیش از سه ماه با عوارض کووید-۱۹ دست به گریبان بوده‌اند.

این افراد علایمی بیش از علایم سه‌گانه تایید شده از سوی سازمان بهداشت ملی بریتانیا (سرفه مداوم، تب و از دست دادن حس چشایی و بویایی) را گزارش می‌کنند. این علایم شامل خستگی، نفس نفس زدن، درد عضلانی، درد مفاصل، مه مغزی، از دست دادن حافظه، عدم تمرکز، و افسردگی است.

آمار به دست آمده از طریق برنامک گوشی هوشمند Covid Symptom Study که از سوی دانشگاه کینگ کالج اجرا می‌شود، حاکی از آن است که «تعداد قابل‌توجهی» از افراد علایم را به مدت یک ماه گزارش می‌کنند. بر اساس داده‌های این برنامک که بیش از ۳ میلیون بار بارگذاری و نصب شده است، از هر بیست نفر مبتلا به کووید-۱۹ یک نفر دچار علایم طولانی‌مدت این ویروس است.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید