یخچال‌های طبیعی "آلپ" در خطر نابودی

یخچال‌های طبیعی "آلپ" در خطر نابودی

بر اساس تازه‌ترین پژوهش‌ها در دانشگاه ابرستویت ولز، از بیشتر این پیست‌های اسکی و یخچال‌های طبیعی تا سال ۲۱۰۰ اثری نخواهد ماند.

کد خبر : ۸۷۹۶۹
بازدید : ۸۹۴۶
یخچال‌های طبیعی
رشته کوه آلپ در اروپا
بیش از ۹۲ درصد یخچال‌های طبیعی رشته کوه آلپ در اروپا تا سال ۲۱۰۰ ممکن است نابود شود و دیگر اثری از آن‌ها نباشد. رشته کوه‌های آلپ در قلب اروپا بیش از ۴ هزار یخچال طبیعی را در خود جای داده‌اند که بسیاری از آن‌ها پیست‌های اسکی مشهوری هم محسوب می‌شوند.

بر اساس تازه‌ترین پژوهش‌ها در دانشگاه ابرستویت ولز، از بیشتر این پیست‌های اسکی و یخچال‌های طبیعی تا سال ۲۱۰۰ اثری نخواهد ماند. مطالعات و مدل‌سازی این پژوهشگران بر مبنای اطلاعات و پیش‌بینی‌ها در بازه‌ای ۲۰۰ ساله بین سال‌های ۱۹۰۱ تا ۲۱۰۰ انجام شده است.

علاوه بر پیست‌های اسکی، منابع آبی و اکوسیستم ناحیه هم تحت تاثیر این تغییرات قرار خواهد گرفت.
یخچال‌های طبیعی

دکتر نیل گلسیر، سرپرست این پروژه مطالعاتی که تحت حمایت اتحادیه اروپا انجام می‌شود، می‌گوید یخچال‌های طبیعی در مورد تغییرات اقلیمی همچون "قناری درون معدن" عمل می‌کنند و نخستین زنگ هشدار برای تغییرات بزرگ‌تری محسوب می‌شوند که در راه است.
در گذشته برخی از معدنچیان از قناری برای آگاه شدن از خطر گاز‌های سمی استفاده می‌کردند. قتاری پرنده‌ای حساس به گاز‌های سمی است.

دکتر گلسیر می‌گوید: "تغییرات بزرگ‌تری هم بر اثر تغییرات اقلیمی در راه است، ولی ناپدید شدن برف و یخ از کوهستان‌ها یکی از سریع‌ترین و مشهودترین نشانه‌هاست. " بر اساس مطالعات این گروه، تا سال ۲۰۵۰ بخش اعظم یخچال‌های طبیعی آلپ در ارتفاع زیر ۳۵۰۰ متر ناپدید می‌شوند.

رشته کوه‌های آلپ در مساحتی بالغ بر ۲۰۰ هزار کیلومتر مربع در هشت کشور اروپا گسترده شده‌اند و در حدود یکصد قله بالای ۴ هزار متر را در خود جای داده‌اند.

یخچال‌های طبیعی
یخچال‌های طبیعی
یخچال‌های طبیعی
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید