واکسن کرونا؛ درباره "کروناواک" چین چه می‌دانیم؟

واکسن کرونا؛ درباره "کروناواک" چین چه می‌دانیم؟

یکی از برتری‌های واکسن شرکت سینواک این است که در دمای عادی یخچال و بین ۲ تا ۸ درجه سانتی‌گراد می‌شود آن را نگهداری کرد.

کد خبر : ۸۸۰۶۶
بازدید : ۸۷۴۲
واکسن کرونا؛ درباره
سینواک یک شرکت داروسازی در چین است

رقابت جهانی برای تولید واکسن کووید۱۹ ادامه دارد، و چین با تولید واکسن کروناواک ساخت شرکت سینواک گام‌های بزرگی برداشته و از مرز‌های این کشور فراتر رفته است.

محموله‌های واکسن‌های کووید۱۹ ساخت این شرکت چینی به اندونزی رسیده است تا برای واکسیناسیون عمومی استفاده شود و قرار است یک میلیون و هشتصد هزار دز دیگر هم تا ماه ژانویه، یعنی حدود یک ماه دیگر، به این کشور برسد.

اما این واکسن هنوز مراحل پایانی آزمایش را به پایان نرسانده است. اما درباره واکسن چینی چه می‌دانیم؟

چه تفاوت‌هایی بین واکسن شرکت سینواک و بقیه وجود دارد؟
کروناواک واکسنی غیرفعال است یعنی از بخش‌هایی از ویروس مرده استفاده می‌شود تا دستگاه ایمنی بدن در مقابل آن واکنش نشان دهد بدون اینکه بیماری شدید ایجاد کند.

واکسن‌های مدرنا و فایزر حاوی مقدار کمی رمز ژنتیکی هستند. یعنی بخشی از کد ژنتیکی ویروس کرونا به بدن وارد می‌شود تا بدن شروع به ساخت پروتئین‌های ویروسی کند. البته بدن کل ویروس را نمی‌سازد و فقط باعث می‌شود تا سیستم دفاعی فعال شود و قادر به مقابله با ویروس شود.

لو داهای، استادیار دانشگاه فنی نانیانگ به بی‌بی‌سی می‌گوید: "کروناواک نوعی واکسن سنتی است که ساختارش در بسیاری از واکسن‌های موفق مثل هاری استفاده شده است. "

او می‌گوید: "واکسن‌هایی که با رمز ژنتیکی کار می‌کنند نوع جدیدی از واکسن‌ها هستند. در حال حاضر مورد موفقی از آن‌ها که روی جمعیت‌های انسانی استفاده شده باشد وجود ندارد.

یکی از برتری‌های واکسن شرکت سینواک این است که در دمای عادی یخچال و بین ۲ تا ۸ درجه سانتی‌گراد می‌شود آن را نگهداری کرد. واکسن آکسفورد هم که حامل ویروسی است که اصلاح ژنتیکی شده و موجب سرماخوردگی عادی در شامپانزه‌ها شده است، از این قابلیت برخوردار است.

اما واکسن مدرنا باید در ۲۰- درجه سانتی‌گراد و واکسن فایزر باید در ۷۰- درجه سانتی‌گراد نگهداری شوند؛ بنابراین واکسن‌های آکسفورد-استرازنکا و سینواک بسیار برای کشور‌های در حال توسعه کاربردی‌تر هستند، چون این کشور‌ها ممکن است قابلیت نگهداری حجم گسترده واکسن در دمای بسیار پایین را نداشته باشند.

تفاوت واکسن‌ها این واکسن چقدر موثر است؟
پاسخ به این سوال در این مقطع سخت است. بر اساس آنچه مجله علمی لنست می‌گوید در حال حاضر ما فقط درباره فاز اول و دوم آزمایش کروناواک اطلاعات داریم.

ژو فنگچای، یکی از نویسندگان این مقاله، می‌گوید این نتایج که بر اساس اطلاعات ۱۴۴ شرکت‌کننده در فاز اول آزمایش و ۶۰۰ نفر در فاز دوم جمع‌آوری شده است به این معناست که واکسن برای "استفاده در موارد اضطراری مفید است".

در ماه سپتامبر یین از شرکت سینواک گفت آزمایش‌هایی که روی بیش از هزار داوطلب انجام شده است نشان می‌دهد که "بعضی از آن‌ها علائم خفیف خستگی و درد داشتند… البته حدود ۵٪ آنها".

آزمایش‌های مراحل نهایی این واکسن در برزیل انجام شد که از نظر میزان مرگ و میر از ویروس کرونا دومین کشور در جهان است. این آزمایش‌ها در ماه نوامبر و بعد از اینکه یکی از داوطلبان جانش را از دست داد مدت کوتاهی متوقف شد، اما بعد اینکه مشخص شد این مرگ ربطی به واکسن نداشته دوباره از سر گرفته شد.

موسسه بوتنتن در برزیل، که شریک سینواک است، می‌گوید قرار است سینواک نتایج آزمایش‌هایش را قبل از ۱۵ دسامبر منتشر کند. پروفسور لو می‌گوید درباره موثر بودن واکسن به سختی می‌توان در این مقطع زمانی نظر داد، چون "اطلاعات کمی درباره آن داریم. "

او می‌گوید: "با توجه به داده‌های ابتدایی به نظر می‌رسد که کروناواک واکسن موثری باشد، اما باید منتظر شویم تا نتایج فاز سوم اعلام شود. "

"این آزمایش‌ها به صورت تصادفی انجام می‌شوند، افراد ناظر اطلاعات آزمایش‌شونده‌ها را ندارند و از دارونما (پلاسیبو) در این آزمایش‌ها استفاده می‌شود. این تنها روشی است که می‌شود از طریقش ثابت کرد که واکسن برای استفاده روی جمعیت بالا بی‌ضرر و موثر است. "

چند دز می‌شود در سال تولید کرد؟
مدیر سینواک به شبکه دولتی سی‌جی‌تی‌ان گفته است که این شرکت می‌تواند در کارگاه تولیدی ۲۰ هزار متر مربعی تازه ساختش، می‌تواند سالانه ۳۰۰ میلیون دز واکسن تولید کند. مثل بقیه واکسن‌ها، این واکسن باید در دو نوبت اعمال شود، پس یعنی در حال حاضر ۱۵۰ میلیون نفر در سال می‌توانند واکسن زده شوند - کمی بیش از یک دهم جمعیت چین.

با این حال میزانی از این واکسن‌ها هم به اندونزی ارسال شده است و سینواک قرارداد‌هایی هم با ترکیه، برزیل و شیلی بسته است.

تحلیلگران همین‌طور به نیت چین برای برنده شدن در مسابقه دیپلماسی واکسن هم اشاره می‌کنند. شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، وعده داده است که برای خرید واکسن چینی دو میلیارد دلار وام برای قاره آفریقا در نظر بگیرد و همین‌طور پیشنهاد دادن یک میلیون دلار وام به آمریکای لاتین و کشور‌های کارائیب را مطرح کرده است. هنوز معلوم نیست شرایط این معامله دقیقا چیست.

واکسن کرونا؛ درباره
سائوپائولو اوایل ماه جاری میلادی این واکسن را دریافت کرد

جاکوب ماردل، تحلیلگر مریکس به شبکه خبری ای‌بی‌سی گفته: "چین قطعا از فراهم کردن تکنولوژی نجات جان آدم‌ها برای منفعت دیپلماتیک و اقتصادی و نفوذ خودش استفاده می‌کند. این کشور چیزی دارد که همه کشور‌ها به شدت به آن محتاج اند، پس به دنبال این خواهد بود که ارائه واکسن را به عنوان اقدامی خیرانه تصویر کند. "

هنوز معلوم نیست که هزینه این واکسن چقدر است، اما اوایل سال جاری میلادی یک تیم در شهر ایوو چین دیده‌اند که پرستاران برای زدن واکسن حدود ۴۰۰ یوآن (معادل ۶۰ دلار آمریکا) هزینه دریافت می‌کنند.

بایوفارما، که یک شرکت دولتی در اندونزی است می‌گوید برای هر واکسن حدود ۲۰۰ هزار روپیه (معادل ۱۳.۶۰ دلار آمریکا) هزینه می‌گیرد.

هزینه هر دز واکسن آکسفورد حدود ۴ دلار است و هر دز واکسن مدرنا هم ۳۳ دلار است. مدرنا می‌گوید قصد دارد ۵۰۰ میلیون دز از این واکسن را در سال ۲۰۲۱ به کشور‌های دیگر ارسال کند و استرازنکا می‌گوید ۷۰۰ میلیون دز از این واکسن را تا پایان سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ میلادی تولید خواهد کرد.

واکسن‌های چینی دیگر کدام اند؟
سینوفارم، یک واکسن برجسته چینی دیگر، به یک میلیون نفر در چین که در یک برنامه بحث‌برانگیز اضطراری شرکت کرده‌اند داده شده است. سینوفارم هنوز اطلاعات تحقیقات فاز سوم آزمایش‌هایش را منتشر نکرده است.

پروفسور دیل فیشر از دانشگاه ملی سنگاپور به سی‌ان‌بی‌سی گفته: "صبر کردن برای تحلیل اطلاعات فاز سوم آزمایش و قبل از استفاده گسترده از واکسن امری عادی است. " پروفسور فیشر می‌گوید این اقدام [چین]"غیرمعمول" است و در غرب "پذیرفته شدنی نیست. "

ویروس کرونا در چین به میزان خوبی تحت کنترل درآمده است و زندگی آهسته آهسته در حال "بازگشت به حالت عادی" است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید