ویروس کرونا دقیقا چه زمانی ظاهر شد؟

ویروس کرونا دقیقا چه زمانی ظاهر شد؟

در کشور‌های دیگر دنیا هم پژوهش‌هایی به نتایج مشابهی رسیده‌اند. بتازگی تحقیقی در ایتالیا نشان داد که اواخر نوامبر ۲۰۱۹ (اوایل آذر)، سه ماه پیش از شناسایی سرایت بیماری در این کشور، ویروس کرونا در گردش بوده است.

کد خبر : ۸۸۱۵۸
بازدید : ۸۸۶۹
ویروس کرونا دقیقا چه زمانی ظاهر شد؟
آمریکا بالاترین آمار مبتلا به کرونا را در دنیا دارد

بررسی‌های جدید حاکی است که ویروس سارس-کرونای-۲ هفته‌ها یا حتی ماه‌ها پیش از آنکه گمان می‌رفت، در دنیا در حال انتشار بوده است.

تقریبا یک سال پیش بود که یک بیماری ویروسی تنفسی جدید در چین گزارش و بعد در دنیا فراگیر شد. شروع رسمی این همه‌گیری ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹ (دهم دی ۹۸) است، زمانی که مسئولان بهداشتی شهر ووهان چین درباره یک بیماری ناشناخته هشدار دادند.

اکنون دانشمندان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا رد این ویروس را پیش از این تاریخ رسمی گرفته و نتایج پژوهششان را در نشریه "بیماری‌های عفونی بالینی" منتشر کرده‌اند.

این پژوهشگران پس از یازده ماه، با بررسی گذشته‌نگر، ۳۹ نفر را در سه ایالت آمریکا شناسایی کرده‌اند که دو هفته قبل از اعلام رسمی چین، در خونشان پادتن کرونا وجود داشته است. اولین مورد کرونا در آمریکا ۲۱ ژانویه ۲۰۲۰ یعنی سه هفته بعد از اعلام چین شناسایی شد.

پژوهشگران خون ۷۳۸۹ نفر را که بین ۱۳ دسامبر ۲۰۱۹ و ۱۷ ژانویه ۲۰۲۰ در سراسر آمریکا خون اهدا کرده بودند بررسی کردند و پادتن کرونا را در ۱۰۶ نمونه یافتند. وجود پادتن در خون به این معنی است که فرد در معرض این ویروس قرار گرفته و سیستم ایمنی‌اش پاسخ دفاعی داده است.

از این تعداد، پادتن کرونا در ۳۹ نمونه خون دیده شد که بین ۱۳ تا ۱۶ دسامبر در ایالت‌های کالیفرنیا، اورگن و واشینگتن اهدا شده بودند.
پادتن کرونا در ۶۷ نمونه خون هم یافت شد که اوایل ژانویه در ایالت‌های کانتیکت، آیووا، ماساچوست، میشیگان، رودآیلند و ویسکانسین اهدا شده بودند، یعنی قبل از شیوع گسترده کرونا در این ایالت‌ها. اکثر این افراد مرد بودند با میانگین سنی ۵۲ سال.
ویروس کرونا دقیقا چه زمانی ظاهر شد؟
پژوهشگران آمریکایی نمونه خون‌هایی را که صلیب سرخ ماه‌ها پیش گرفته بود، بررسی کردند

پژوهشگران این تحقیق البته می‌گویند احتمال دارد این پادتن‌ها در واکنش به انواع دیگر ویروس کرونا که در دنیا شایع هستند ایجاد شده باشد، اما معتقدند این تعداد فرد دارای پادتن کرونا در آن مقطع زمانی خاص، احتمالا به این دلیل بوده که برخی از آن‌ها با ویروس جدید کرونا در تماس قرار گرفته بودند.

این محققان با این حال شیوع گسترده کرونا در جامعه آمریکا را پیش از اواخر فوریه (اوایل اسفند) بعید می‌دانند.
ویروس کرونا دقیقا چه زمانی ظاهر شد؟
ویروس کرونا ابتدا در ووهان چین گزارش شد
ویروس کرونا چه زمانی ظاهر شد؟
لحظه دقیق ظهور ویروس سارس-کرونای-۲ ممکن است هرگز مشخص نشود. نشانه‌هایی هست که این ویروس هفته‌ها یا حتی ماه‌ها قبل از اولین شیوع در دسامبر ۲۰۱۹ در ووهان، در حال انتشار بوده است.
پژوهشگران مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا می‌گویند یکی از محدودیت‌های مطالعه‌شان این بوده که نتوانستند به این سوال پاسخ دهند آیا این افراد در خود آمریکا در معرض ویروس کرونا قرار گرفته بودند یا در مسافرت به کشور‌های دیگر.

نمونه خون‌هایی که در این مطالعه بررسی شدند را صلیب سرخ جمع‌آوری کرده بود که می‌گوید فقط سه درصد اهداکنندگان خون گفته بودند تا یک ماه پیش از اهدا خون سفر خارجی داشته‌اند و از بین این افراد هم فقط پنج درصد به آسیا سفر کرده بودند.

در کشور‌های دیگر دنیا هم پژوهش‌هایی به نتایج مشابهی رسیده‌اند. بتازگی تحقیقی در ایتالیا نشان داد که اواخر نوامبر ۲۰۱۹ (اوایل آذر)، سه ماه پیش از شناسایی سرایت بیماری در این کشور، ویروس کرونا در گردش بوده است.

پژوهشگران دانشگاه میلان با بررسی نمونه‌هایی که از حلق و بینی ۳۹ فرد مبتلا به بیماری تنفسی بین سپتامبر ۲۰۱۹ و فوریه ۲۰۲۰ (اوایل شهریور تا اسفند ۹۸) گرفته شده بود، یک کودک چهار ساله مبتلا به کرونا را یافتند که ۳۰ نوامبر (نهم آذر) از او نمونه‌گیری شده بود.

در ماه مه نیز دانشمندان فرانسوی گفتند بررسی نمونه‌های یک بیمار مبتلا به عفونت ریه در ۲۷ دسامبر در نزدیکی پاریس نشان داده او در واقع کرونا داشته است.

ویروس کرونا دقیقا چه زمانی ظاهر شد؟
پژوهشگران در چند کشور رد کرونا را چند ماه پیش از اعلام رسمی در فاضلاب شهری یافتند

در چند کشور هم محققان رد ویروس کرونا را هفته‌ها یا ماه‌ها قبل از اعلام رسمی همه‌گیری در فاضلاب شهر‌ها گرفته‌اند. مطالعه‌ای در ماه ژوئن رد کرونا را در فاضلاب شهر‌های میلان و تورین ایتالیا در ۱۸ دسامبر ۲۰۱۹ گرفته بود؛ مدت‌ها پیش از شناسایی اولین مورد. همان موقع پزشکان در این شهر‌ها از "یک عفونت ریوی عجیب" سخن گفته بودند.

در بارسلونای اسپانیا هم رد ویروس در نمونه فاضلاب اواسط ژانویه پیدا شد؛ یعنی چهل روز قبل از شناسایی اولین مورد محلی.

درباره زمان ورود کرونا به برزیل هم پرسش‌های مطرح شده است. یک مرد بازرگان ۶۱ ساله که از سفر به ایتالیا برگشته بود اولین مورد کرونا بود که در این کشور در تاریخ ۲۶ فوریه پارسال شناسایی شد. در آن زمان ایتالیا تبدیل به کانون بیماری شده بود.
اما محققان دانشگاه سانتا کاتارینای برزیل رد ویروس را در نمونه فاضلابی پیدا کردند که ۲۷ نوامبر ۲۰۱۹ برداشته شده بود. تحقیق بنیاد اسوالدو کروز هم می‌گوید حداقل یک ماه پیش از شناسایی رسمی اولین مورد، یک بیمار دیگر مبتلا به کرونا در برزیل بین ۱۹ تا ۲۵ ژانویه وجود داشته است. مشخص نیست آیا این موارد به سفر ربط داشته‌اند یا نه.

به این ترتیب هنوز روشن نیست ویروس کرونای جدید از چه زمانی شروع به آلوده کردن انسان کرده و معلوم هم نیست از چه حیوانی به انسان سرایت کرده است.

ابتدا تمام توجه‌ها بر بازار فروش حیوانات وحشی زنده و مرده در ووهان متمرکز شد چرا که تعداد زیادی از اولین مبتلایانی که شناسایی شدند به این بازار مرتبط بودند. ولی دانشمندان نمی‌دانند آیا این ویروس در آنجا ظاهر شد یا در آنجا "از شرایط استفاده کرد" تا از فردی به فردی دیگر منتقل شود.

ویروس کرونا دقیقا چه زمانی ظاهر شد؟
اعتراض به نحوه مدیریت کرونا در بزریل

در خود چین هم تاریخ اولین ظهور کرونا به عقب برگشته است، اوایل امسال در نشریه پزشکی لنست پزشکان در ووهان گزارش کرده بودند که اولین مورد شناخته‌شده کرونا اول دسامبر ۲۰۱۹ بوده است و هیچ ارتباطی هم به بازار فروش حیوانات نداشته است.

بعضی کارشناسان می‌گویند ویروسی با توانایی همه‌گیری جهانی بعید است ماه‌ها بدون اینکه شناسایی شود در سراسر دنیا سفر کند و بیشتر احتمال دارد توانسته باشد چند هفته، بخصوص در زمستان در نیمکره شمالی، دور از دید بماند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید