ممنوعیت تردد در شب یلدا؟!

ممنوعیت تردد در شب یلدا؟!

با نزدیک شدن به روز‌های پایانی پاییز و جشن شب یلدا در آخرین روز فصل، وزارت بهداشتی‌ها علاوه بر پیشنهاد منع تردد شبانه در روز‌های پایانی فصل پاییز، موضوع تعطیلی ۲۹ و ۳۰ آذرماه را هم مطرح کرده‌اند. در این رابطه حریرچی معاون کل وزارت بهداشت گفته که " این وزارتخانه پیشنهاد تعطیلی شنبه و یکشنبه را داده است."

کد خبر : ۸۸۱۸۰
بازدید : ۵۷۵۳
تردد در شب یلدا ممنوع می‌شود؟
فرادید | یک هفته تا جشن باستانی شب یلدا باقی مانده، شبی که طولانی‌ترین شامگاه سال است و به دورهمی در منزل بزرگ تر‌های فامیل شهرت دارد. اما حالا با وجود شیوع ویروس کرونا، این دورهمی خطری جدی برای سلامتی افراد به حساب می‌آید. از طرفی وزارت بهداشت نیز از دورهمی‌های شب یلدا ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش فرادید ، نگرانی وزارت بهداشت از برگزاری جشن شب یلدا و برگزاری دورهمی‌ها در طول روز‌های اخیر به ستاد ملی کرونا رسید و این ستاد اعلام کرد که پیشنهاد منع تردد شبانه در روز‌های ۲۹ و ۳۰ آذرماه را ارائه کرده است.

دکتر علیرضا رئیسی، سخنگوی قرارگاه ستاد ملی مقابله با کرونا در این رابطه گفته که "پیشنهاد دقیق ما برقراری ممنوعیت تردد از ساعت ۱۸ و همچنین تعطیلی اصناف از ساعت ۱۸ است در ۲۹ و ۳۰ آذر است. "

او گفته که این محدودیت‌ها پس از تصمیم‌گیری‌های بیشتر در تمام شهر‌های قرمز، نارنجی و زرد اجرای خواهد شد. سخنگوی ستاد ملی کرونا همچنین ابراز امیدواری کرده که موضوع برگزاری مجازی دورهمی‌های شب یلدا و پرهیز از تجمعات جدی گرفته شود.

طبق گفته‌های رئیسی، هم اکنون در سطح کشور ۱۲ شهر در وضعیت قرمز، ۲۳۱ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۰۵ شهر در وضعیت زرد بیماری کرونا قرار دارند.

سخنگوی ستاد ملی کرونا می‌گوید که "اکنون ۱۲ شهر قرمز داریم که عمده این شهر‌ها در دو استان است. هفته گذشته فقط ۴ استان اردبیل، گیلان، مازندارن و گلستان هنوز در وضعیت قرمز باقی‌مانده بودند که خوشبختانه اردبیل و گلستان از وضعیت قرمز خارج شدند و دو استان گیلان و مازندران هنوز در وضعیت قرمز هستند. در بین همین دو استان هم مازندارن ۵ شهر قرمز و گیلان ۴ شهر قرمز دارد بنابراین برای خارج کردن این استان‌ها از وضعیت قرمز اولویت ما کم کردن بیماری در شهر‌های قرمز است. "

او همچنین گفته که "در استان مازندارن، آمل، بهشهر، رامسر، گلوگاه و نکا و در استان گیلان، آستارا، بندر انزلی، رودسر و توالش است. همچنین زرین‌دشت در استان فارس، بافق در استان کرمان و گمیشان در استان گلستان هم وضعیت قرمز دارند. در میان این ۱۲ شهر قرمز، ۵ شهر آستارا، توالش، گلوگاه، آمل و نکا وضعیت صعودی بیماری را تجربه می‌کنند. "
تردد در شب یلدا ممنوع می‌شود؟

شنبه و یکشنبه تعطیل می‌شود؟

با نزدیک شدن به روز‌های پایانی پاییز و جشن شب یلدا در آخرین روز فصل، وزارت بهداشتی‌ها علاوه بر پیشنهاد منع تردد شبانه در روز‌های پایانی فصل پاییز، موضوع تعطیلی ۲۹ و ۳۰ آذرماه را هم مطرح کرده اند. در این رابطه حریرچی معاون کل وزارت بهداشت گفته که " این وزارتخانه پیشنهاد تعطیلی شنبه و یکشنبه را داده است. "

او ضمن تاکید بر اینکه از شب یلدا خیلی هراس داریم. " گفته است که "۵۱ درصد موارد ابتلا در دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه بوده و رعایت پروتکل‌ها در این دورهمی‌ها اساسا شورخی و مسخره است. "

نگرانی حریرچی بیشتر از شهر‌های کوچک و روستاهاست که سنت دروهمی‌های یلدا در آن مناطق عمیق‌تر است. او همچنین به رستوران‌ها، کافه‌ها، باغ‌ها و اماکنی که بصورت زیرزمینی مشتری می‌گیرند، هشدار داد که "برخورد قاطع می‌کنیم. "
تردد در شب یلدا ممنوع می‌شود؟

همه چیز درباره جشن شب یلدا

تاریخچه و پیشینه یلدا به زمان‌های بسیار گذشته برمی گردد، ولی مشخص نیست قدمت دقیق آن به چه زمانی تعلق دارد. در تقویم ایرانیان باستان از سال ۵۰۲ قبل از میلاد در زمان داریوش یکم به تقویم رسمی ایرانیان باستان راه یافت. چله و جشن‌هایی که در این شب برگزار می‌شود، یک سنت باستانی است.

مردم روزگاران دور و گذشته، که کشاورزی، بنیان زندگی آنان را تشکیل می‌داد و در طول سال با سپری شدن فصل‌ها و تضاد‌های طبیعی خوی داشتند، بر اثر تجربه و گذشت زمان توانستند کار‌ها و فعالیت‌های خود را با گردش خورشید و تغییر فصول و بلندی و کوتاهی روز و شب و جهت و حرکت و قرار ستارگان تنظیم کنند.

آنان ملاحظه می‌کردند که در بعضی ایام و فصول روز‌ها بسیار بلند می‌شود و در نتیجه در آن روزها، از روشنی و نور خورشید بیشتر می‌توانستند استفاده کنند. این اعتقاد پدید آمد که نور و روشنایی و تابش خورشید نماد نیک و موافق بوده و با تاریکی و ظلمت شب در نبرد و کشمکش هستند.

با این وجود جشن یلدا امروزه توسط ایرانیان با شب نشینی اقوام و خانواده در کنار یکدیگر برگزار می‌شود بدین گونه که اعضای خانواده در این شب مهم گردهم آمده و افراد مسن خانواده شروع به تعریف کردن قصه‌های کهن می‌کند که خوردن هندوانه، آجیل و انار و شیرینی و میوه‌های مختلف از جنبه‌های نمادین این شب است.

اغلب این میوه‌ها دانه‌های زیادی دارند و به نوعی جادوی سرایتی به شمار می‌روند که انسان‌ها با توسل به برکت پردانه بودن آن‌ها نیروی باروری را در خود نیز افزایش می‌دهند و هندوانه و انار را به خاطر سرخی رنگ شان نمایندگی از خورشید در شب تصور می‌کنند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید