ماجرای قتل عمد حمید صفت چیست؟

ماجرای قتل عمد حمید صفت چیست؟

درنظریه نخست پزشکی‌قانونی، علت مرگ قربانی را خونریزی و آسیب مغزی بر اثر اصابت جسم سخت به سرش اعلام کرده بودند. اما در کش و قوس‌های قضایی و با اعتراضاتی که از سوی متهم و شاکیان به نظریه‌های پزشکی‌قانونی شده بود، هیأت ۹‌نفره متخصصان به بررسی این موضوع پرداختند و اعلام کردند که علت مرگ مقتول ضربه به سر بوده است.

کد خبر : ۸۸۱۸۲
بازدید : ۸۸۹۷
قتل عمد حمید صفت
فرادید | حمیدرضا امیری‌صفت یا همان " حمید صفت " خواننده رپ مطرح که سال‌های گذشته به اتهام قتل پدر خوانده‌اش بازداشت شد، اما پس از مدتی با سپردن وثیقه ۶۰۰ میلیونی از زندان آزاد شده بود. با این حال، روز‌های گذشته پس از بررسی دوباره پرونده اش، بازپرس جنایی تهران حمید صفت را مجرم شناخت. با این وجود پرونده او به زودی به دادگاه کیفری فرستاده می‌شود تا حمیدرضا امیری صفت برای نهایی شدن حکم پای میز محاکمه برود.

به گزارش فرادید، حمید صفت ۲۴ مرداد سال ۱۳۹۶ با ناپدری خود درگیر و طی این درگیری ناپدری او به بیمارستان منتقل شد. ۳ روز پس از درگیری این دو، ناپدری حمید صفت که مردی ۶۶ ساله بود، در بیمارستان درگذشت و حمید صفت نیز بازداشت شد.

همان سال هنگامی که حمیدرضا امیری صفت بازداشت شد، او منکر هرگونه درگیری با مقتول شده بود و در اعترافات خود گفته بود "روز ۲۴ مرداد زمانی که وارد خانه مادرم در خیابان شیخ بهایی شدم، متوجه شدم که مادرم با همسرش درگیر شده است و من فقط مادرم را برداشتم و از خانه خارج شدم و از ضرب و جرح و مرگ او اطلاعی ندارم."

با این حال تحقیقات همچنان ادامه داشت، تا این که حمید صفت به درگیری‌اش با شوهر مادر خود اعتراف کرده و گفته بود "مادرم پس از جدایی از پدرم حدود ۱۲ سال قبل با هوشنگ ازدواج کرد، هوشنگ در آلمان یک مغازه داشت، همراه با مادرم در آن جا زندگی می‌کردند و هر چند وقت یک‌بار با مادرم به ایران می‌آمدند، مادرم و هوشنگ در خانه‌ای در خیابان شیخ‌بهایی ساکن بودند و وسایل من نیز آن جا بود، اما بیشتر در محل کارم ساکن بودم. "

او افزوده بود "هوشنگ بداخلاق بود و مادرم را کتک می‌زد و من همیشه سعی داشتم او را آرام کنم تا این که روز ۲۴ مرداد برادرم که ساکن آمریکاست با من تماس گرفت و گفت که هوشنگ مادرم را به باد کتک گرفته و خواست تا پیگیر ماجرا شوم. مادرم صبح آن روز یکی ازدوستانش را که از آلمان به ایران آمده بود، به فرودگاه رسانده بود و وقتی به او زنگ زدم، گفت در مسیر است و قرار است مربی آوازم به خانه بیاید که به خانه رفتم."

حمید صفت بیان کرد "هوشنگ روی مبل نشسته بود که از او پرسیدم چرا با مادرم بدرفتاری می‌کند که با لحن بدی گفت کتک زدم که زدم، من برای این که از او زهر چشم بگیرم گلدان شیشه‌ای را که نزدیک تلویزیون بود برداشتم و به سمت راست هوشنگ پرتاب کردم و سپس کاناپه را برگرداندم که هوشنگ به سمت من حمله کرد."

این خواننده رپ گفته بود "مادرم مابین من و او قرار گرفت، در این لحظه یک ضربه به صورت هوشنگ زدم و درحالی که او در معرض دیدم نبود چشم و بینی‌اش را گرفتم، در آن زمان همسایه‌ها سر رسیدند و مادرم در خانه را باز کرد، سپس هوشنگ به سمت آشپزخانه رفت تا چاقو بردارد، من جلوی در ورودی آشپزخانه از پشت دستان وی را گرفتم که سمت چاقو نرود که وی لیوان آب روی میز را با دست چپش برداشت و من لیوان را از دستش گرفتم و به روی زمین پرت کردم. "

او در ادامه گفته بود "همسایه‌ها ما را از هم جدا کردند و من و مادرم از خانه خارج شدیم و از همسایه‌ها شنیدم یکی دو ساعت کنار هوشنگ بودند و با هم حرف می‌زدند و سپس او را به بیمارستان منتقل کرده اند." اعترافات حمید صفت در حالی بود که در پرونده بالینی هوشنگ، علت اولیه مرگ او را ضربه شدید به سر در ناحیه آهیانی گیجگاهی اعلام کرده بودند که صفت اعلام کرده بود "من ضربه محکمی به هوشنگ نزدم و شاید او در زمان کشمکش با من سرش به دیوار یا کمد کنار مبل خورده است."

حمید صفت دستگیری
بررسی پرونده حمید صفت

درنظریه نخست پزشکی‌قانونی، علت مرگ قربانی را خونریزی و آسیب مغزی بر اثر اصابت جسم سخت به سرش اعلام کرده بودند. اما در کش و قوس‌های قضایی و با اعتراضاتی که از سوی متهم و شاکیان به نظریه‌های پزشکی‌قانونی شده بود، هیأت ۹‌نفره متخصصان به بررسی این موضوع پرداختند و اعلام کردند که علت مرگ مقتول ضربه به سر بوده است.

البته، آن‌ها گفته بودند این ضربه نوعا کشنده نبوده و احتمالا دارو‌هایی که قربانی به‌دلیل بیماری‌هایش مصرف می‌کرده نیز در مرگ او سهیم بوده، این نظریه درحالی صادر شده بود که پیش از آن حمید صفت ۶ خرداد ماه سال ۹۷ با وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی آزاد شده بود.

اما پس از اعلام این نظریه، اولیای دم به آن اعتراض کردند، این بار کمیسیون ۱۱نفره برای بررسی نهایی حادثه وارد عمل شده بودند که حدود ۵ ماه قبل نظر خود را اعلام کردند. براساس نظریه آنها، علاوه بر جراحات روز حادثه بیماری‌های زمینه‌ای مانند فشار خون، بیماری قلبی نیز در مرگ او دخیل بوده و ضرباتی که روز حادثه به متوفی وارد شده به تنهایی باعث مرگ مقتول نشده است.

با اعلام این نظریه قاضی دستور داد حمیدرضا امیری صفت به دادسرا احضار شود تا آخرین دفاعیات او را نیز ثبت کند. آن روز حمید صفت در دادسرا حاضر شد و گفته‌های قبلی خود را تکرار کرد و مدعی شد که در مرگ ناپدری‌اش نقشی نداشته و بی گناه است.

او گفته بود "هوشنگ همیشه مثل پدر واقعی من بود و او را دوست داشتم. من حتی از بیماری‌های او خبر نداشتم و تا آخرین روز عمرش هم رابطه خوبی داشتیم و با هم خوب بودیم. حتی یک‌بار هم با یکدیگر درگیر نشده بودیم، اما روز حادثه، شنیدم که به مادرم بی‌احترامی کرده و برای همین عصبانی و با او درگیر شدم. "

اظهارات حمید صفت درباره بی‌خبری از بیماری ناپدری‌اش در حالی بیان شده بود که در تحقیقات مشخص شد، او چندین بار برای شوهر مادرش داروهایش را تهیه کرده و این یعنی از بیماری مقتول با خبر بوده است.

در این شرایط بازپرس جنایی تهران اعلام کرده است "با توجه به بند پ ماده ۲۹۰ قانون مجازات اسلامی که اشاره می‌کند اگر عمل متهم نوعا کشنده نباشد، اما آگاهی داشته باشد که فرد بیمار است و ممکن است حتی با یک سیلی هم جانش را از دست بدهد و با این آگاهی به فرد بیمار آسیب بزند مرتکب قتل عمد شده است. او حمیدرضا امیرصفت را در مرگ ناپدری‌اش مجرم شناخته و برای او به اتهام مباشرت در قتل عمد کیفرخواست صادر کرد. "

به این ترتیب پرونده قتل عمد حمید صفت به‌زودی به دادگاه کیفری فرستاده خواهد شد و صفت پای میز محاکمه می‌رود.

حمید صفت
بیوگرافی حمید صفت

حمیدرضا امیرصفت ۱۸ مرداد ۱۳۷۲ در تهران به دنیا آمد، او خواننده رپ و هیپ هاپ فارسی است. حمید صفت فعالیت خود را از دوران راهنمایی به همراه دوستش علی رهرو آغاز کرد، الگویش را افرادی مثل امینم و ۵۰سنت معرفی می ‌داند، اولین آهنگش موزیکی به نام "خیابانی‌ها" بوده است.

لقب حمید صفت ابتدا حمید ابتکار بود، اما بعد‌ها ترجیح داد همان اسم و فامیلی اش باشد. او پس از مدتی فعالیت گروه زد و بند رو بنا نهاد و شروع به ساخت آهنگ‌های گروهی کرد. حمید صفت می‌گوید چمران از آدم‌هایی هست که درس می‌گیریم ازشون! و بیشتر به چریکی بودن اش علاقه‌مند است و موزیک ویدیویی رو نیز در استایل دکتر چمران به صورت چریکی کرده بود.

خانوده حمیدرضا امیری صفت یک خانواده هنری هستند. مادرش صدای خوبی دارد و خواهرش نیز کارگردان است و بیشتر ویدیوکلیپ‌های حمید صفت با راهنمایی‌های خواهرش ساخته شده است. همچنین، او یک برادر نیز دارد که در آمریکا زندگی می‌کند.

صفت در سنین کودکی بود که پدر و مادرش از یکدیگر جدا شده بودند. مادر حمید صفت سال ۱۳۸۴، با فردی به نام هوشنگ ازدواج کرد و با او در آلمان زندگی می‌کرد. صفت به بازیگری و کارگردانی نیز علاقه دارد، او گفته بود تمایل دارد یک فیلم کوتاه بسازد و در حوزه طراحی لباس نیز فعالیت می‌کند.

از ویژگی‌های آثار صفت می‌توان به پرداختن او به مسائل روز، اشاره کرد، در این آثار تقیّد ملی و دینی وجود دارد که در میان آثار رپر‌ها و خوانند‌ه‌های زیر زمینی کم‌تر دیده می‌شود. حمید صفت مجرد است و با خانواده زندگی می‌کند، او گفته است برای گذران زندگی تکست می‌نوشته و می‌فروخته است.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید