در جستجوی ردپایِ تمساح دریاچه چیتگر

در جستجوی ردپایِ تمساح دریاچه چیتگر

در حال حاضر خریدن بچه تمساح قاچاقی در بازار کار چندان سختی نیست، آگهی فروش این حیوان به شکل گسترده در فضای مجازی وجود دارد. البته طرفداران نگهداری ازحیوانات خانگی، حالا شوق وذوق بیشتری برای نگهداری حیوانات وحشی دارند، که البته تمساح هم یکی از آن هاست. حالا این مسئله باعث شده تا برخی از کارشناسان حیات وحش احتمال وجود تمساح در دریاچه را تایید کنند. آن‌ها احتمال می‌دهند که تمساح توسط صاحبانش در دریاچه رها شده باشد.

کد خبر : ۸۸۲۱۷
بازدید : ۶۳۴۹
تمساح دریاچه چیتگر
فرادید | ماجرای تمساح دریاچه چیتگر از یک عکس منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی شروع شد، عکسی که یکی از گردشگران دریاچه چیتگر گرفته و مدعی است که در این دریاچه تمساح وجود دارد. حالا این ادعا باعث تعطیلی موقت دریاچه چیتگر شده و گروه‌های مختلف در جستجوی تمساح روز را به شب می‌رسانند.

به گزارش فرادید، تصویری که آن گردشگر از سطح آب دریاچه چیتگر ثبت کرده قدری تار است. از طرفی این عکس در نیمه‌های شب گرفته شده و به شکل واضح مشخص نیست که روی آب چه موجودی حرکت می‌کند. با این وجود ابهام در تصویر باعث نظرات ضد ونقیض کارشناسان محیط زیست و مسئولان دریاچه چیتگر شده است.

در این میان مسئولان پروژه دریاچه چیتگر موقتاً بازدید از این مکان را به دلیل عملیات عمرانی متوقف کردند. البته شورای شهر تهران خوستار محدودیت تردد در اطراف دریاچه چیتگر به دلیل امکان حضور تمساح شده شده است.

اعضای شورای شهر تهران معتقدند که اگر تمساحی هم در دریاچه چیتگر وجود داشته باشد، احتمالا توسط یک شهروند غیر مسئول در دریاچه رها شده است.

از میان اعضای شورای شهر تهران، برخی هم وجود تمساح را در دریاچه چیتگر تایید کرده اند. آرش حسینی میلانی در این رابطه گفته که شواهدی از جمله نوعی رد پا وجود دارد که باعث به وجود آمدن تردید‌هایی در وجود داشتن این حیوان در دریاچه شده است. به همین دلیل، طعمه‌گذاری‌هایی انجام شده تا اگر چنین موضوعی صحت دارد، هرچه سریع‌تر موضوع شفاف شده و امنیت شهروندان و آسایش خاطر آن‌ها فراهم شود.

اما در طرف مقابل سازمان محیط زیست تهران معتقد است که در دریاچه چیتگر تمساحی وجود ندارد و در بازدید کارشناسان این سازمان هم ردپای تمساحی مشاهده نشده است.
دریاچه چیتگر تمساح دارد

جستجوی تمساح دریاچه چیتگر به کجا رسید؟

تصویر ابهام آمیز تمساح روی آب دریاچه چیتگر در طول روز‌های اخیر به شکل گسترده میان کاربران فضای مجازی دست به دست شد. تصویری که ساکنان منطقه ۲۲ تهران را هم نگران کرده است. این مسئله باعث شد تا مسئولان استان تهران جستجوی تمساح را در دریاچه چیتگر آغاز کنند. اما تاکنون این جستجو هیچ نتیجه‌ای در بر نداشته است.

فاطمه برنا رئیس اداره محیط زیست شهرستان تهران، در این باره گفته "تاکنون دو بار کارشناسان ما آنجا رفتند و بازدید انجام دادند، ولی نتیجه‌ای نگرفتند و حتی اداره کل استان هم آنجا رفته و باز هم بررسی‌ها به نتیجه نرسیده است. "

البته جستجو به سازمان محیط زیست ختم نشد و آتش نشانی تهران هم اعلام کرد که عملیات جستجوی تمساح را آغاز کرده است.

این خبر را مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری تهران در توئیترش تایید کرد ونوشت: "در پی انتشار اخباری مبنی بر مشاهده تمساح در دریاچه شهدای خلیج فارس، تیم‌های سازمان آتش نشانی از چند روز گذشته عملیات جستجو در دریاچه را آغاز کرده اند که تا نتیجه گیری نهایی این عملیات ادامه خواهد داشت."

فرهاد زندی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران هم گفته که "کارشناسان و ماموران یگان محیط این دریاچه را پایش کردند و حتی دوربین‌های آن را چک کردند چنین موجودی مشاهده نشد."

او می‌گوید که اگر تمساح در این دریاچه وجود داشت نیاز به شکار و حضور در خشکی داشت که طی این یک ماه هیچ مورد مشاهده نشده است ضمن اینکه پایش‌ها به صورت شبانه روز ادامه دارد.

الیگیتور فیش چیتگر
موجود دریاچه چیتگر «تمساح» است یا «الیگیتور فیش»؟

در حال حاضر خریدن بچه تمساح قاچاقی در بازار کار چندان سختی نیست، آگهی فروش این حیوان به شکل گسترده در فضای مجازی وجود دارد. البته طرفداران نگهداری ازحیوانات خانگی، حالا شوق وذوق بیشتری برای نگهداری حیوانات وحشی دارند، که البته تمساح هم یکی از آن هاست. این موضوع حتی طول سال‌های اخیر درآمد زیادی هم برای قاچاقچیان تمساح به دنبال داشته است.

حالا این مسئله باعث شده تا برخی از کارشناسان حیات وحش احتمال وجود تمساح در دریاچه را تایید کنند. چنانچه علیرضا شهرداری، کارشناس حیات وحش در این باره می‌گوید: "در حدود ۵ سال گذشته گرایش به ورود تمساح قاچاق به عنوان حیوان خانگی به کشور بیشتر شده است و با یک مکالمه ۱۰ دقیقه‌ای به راحتی می‌توانید تمساح مورد نظرتان را از قاچاقیان بخرید و همین دلیل معتقدم احتمال رهاسازی تمساح در چیتگر زیاد است. "

البته او معتقد است که امکان زنده ماندن تمساح در آب و هوای تهران و سرمای دریاچه چیتگر ممکن نیست.

او می‌گوید: "تمساح خزنده‌ای است که باشش تنفس می‌کند و سرمای هوا باعث می‌شود درنده خویی تمساح از بین برود و درجه دمای آب دریاچه امکان زنده ماندن این حیوان را به زیر صفر می‌برد.".

اما مسئولان دریاچه چیتگر می‌گویند که حیوان ثبت شده در تصویر گردشگر، تمساح نبوده و الیگیتور فیش (ماهی سرسوسماری) است.

علی اکبر عفت‌منش، معاون اجرایی پروژه دریاچه چیتگر در این رابطه می‌گوید: "حدس ما این است که گونه‌ای که مشاهده و از آن عکس‌برداری شده است الیگیتور فیش یا ماهی سرسوسماری باشد. پیش از این نیز شیلات وجود این گونه را در دریاچه تایید کرده بود. "

او همچنین گفته که "ما با پژوهشکده آبزی‌پروری که زیرمجموعه شیلات است قرارداد بسته‌ایم تا گونه‌های آبزی دریاچه را شناسایی و گزارش کند. در این گزارشات وجود الیگیتور فیش در دریاچه چیتگر تایید شده است، اما تاکنون گزارشی از وجود تمساح در دریاچه نداشتیم. "

الیگیتور فیش یا سرسوسماری نوعی ماهی است که پوزه‌هایی مانند تمساح دارد. سرسوسماری نیز شکارچی بوده، اما کاملا آبزی است و در آب شکار می‌کند.

علیرضا شهرداری، کارشناس حیات وحش هم درباره ویژگی‌های ماهی سرسوسماری می‌گوید: "این حیوان نهایتاً ۶۰ تا ۷۰ سانتیمتر طول دارد و هیچ خطری برای انسان ندارد."
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید