پیروزی جو بایدن در انتخابات رسمی شد

پیروزی جو بایدن در انتخابات رسمی شد

در نظام انتخاباتی آمریکا مردم عادی در حقیقت به نمایندگان ایالتی خود در مجمع گزینندگان (الکتورال کالج) رای می‌دهند و سپس این افراد هستند که در جلسه‌ای مانند آنچه امروز در مراکز ایالات برگزار شد، رای خود را به کیسه یکی از نامزد‌های اصلی می‌اندازند.

کد خبر : ۸۸۲۴۹
بازدید : ۴۸۲۳
پیروزی جو بایدن در انتخابات رسمی شد
جو بایدن از ظهر روز ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ رسما دوره چهار ساله ریاست جمهوری خود را آغاز می‌کند

با برگزاری مراسم اخذ رای اعضای مجمع گزینندگان ۵۰ ایالت آمریکا، پیروزی جو بایدن بر دونالد ترامپ در انتخابات سوم نوامبر رسمیت یافت.

اگر چه این مرحله از انتخابات آمریکا در گذر زمان بیشتر جنبه تشریفاتی پیدا کرده، اما بنابر قانون اساسی این کشور که نظام انتخاباتی آرای الکتورال را برای انتخاب رئیس‌جمهوری تعیین کرده است، برگزاری مراسم رای‌گیری از سوی ۵۳۸ نماینده الکتورال که در نخستین دوشنبه بعد از دومین چهارشنبه ماه دسامبر برگزار می‌شود، به نتایجی که پیش‌تر هر ایالت اعلام کرده بود رسمیت می‌بخشد.

دقایقی بعد از اعلام نتایج این مجمع‌ها که مطابق پیش‌بینی جو بایدن را با ۳۰۶ رای الکتورال برنده انتخابات اعلام کردند، او در سخنانی تلویزیونی گفت: «خواست مردم غالب و دموکراسی جاری شد».

در نظام انتخاباتی آمریکا مردم عادی در حقیقت به نمایندگان ایالتی خود در مجمع گزینندگان (الکتورال کالج) رای می‌دهند و سپس این افراد هستند که در جلسه‌ای مانند آنچه امروز در مراکز ایالات برگزار شد، رای خود را به کیسه یکی از نامزد‌های اصلی می‌اندازند.

بر همین اساس بود که در یک ماه گذشته بار‌ها رسانه‌های اعلام کردند جو بایدن با کسب ۳۰۶ رای الکتورال توانسته دونالد ترامپ را که تنها ۲۳۲ رای الکتورال کسب کرده بود شکست دهد. عدد ۳۰۶ در ستون آرای جو بایدن به تعداد نمایندگان الکتورال ایالت‌هایی اشاره داشت که بیشترین رای را به جو بایدن داده بودند.
تعداد الکتورال‌های یک ایالت هم بر اساس میزان جمعیت آن تعیین می‌شود. به همین علت ایالتی، چون کالیفرنیا که حدود ۴۰ میلیون نفر جمعیت دارد ۵۵ نماینده الکتورال دارد و ایالتی، چون وایومینگ که حدود نیم میلیون نفر سکنه دارد تنها ۳ نماینده الکتورال دارد.

نظام انتخاباتی آمریکا در حال حاضر ۵۳۸ الکتورال دارد که نحوه محاسبه ان چنین است؛ ۴۳۵ عضو مجلس نمایندگان به علاوه ۱۰۰ سناتور مجلس سنا به علاوه ۳ نماینده محدوده واشنگتن دی سی (پایتخت). نامزد پیروز باید دست کم ۲۷۰ رای الکتورال را کسب کند.

اخذ رای نمایندگان الکتورال عصر دوشنبه، ۱۴ دسامبر، نتایج انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری در آمریکا را رسما به نفع جو بایدن ثبت کرد. مرحله آخر، شمارش این آرا در صحن سنا در روز ۵ ژانویه است که باز هم جنبه تشریفاتی و فرمالیته دارد.

با این حال، دونالد ترامپ که تاکنون در ۵۰ شکایت حقوقی برای تغییر نتیجه انتخابات شکست خورده، هنوز پیروزی جو بایدن را به رسمیت نشناخته و بر ادعا‌های بدون گواهی خود مبنی بر «دزدیدن انتخابات از او» اصرار دارد.

او روز دوشنبه همزمان با انتشار خبر فوری رسمیت یافتن پیروزی جو بایدن، در توییتر از پایان کار ویلیام بار، دادستان کل کابینه خود خبر داد. به طوری که خبر فوری کنار گذاشته شدن آقای بار و رسمیت یافتن پیروزی جو بایدن همزمان به صدر اخبار رسانه‌های این کشور رسیدند.
پیروزی جو بایدن در انتخابات رسمی شد
جو بایدن چهل و ششمین رئیس جمهوری تاریخ آمریکاست

جو بایدن که عصر دوشنبه و تنها دقایقی بعد از اعلام نتایج مجمع کالج‌های انتخاباتی روبروی دوربین‌ها آمده بود تلاش کرد رای‌گیری روز سوم نوامبر و نتایج آن را پیروزی نظام دموکراسی آمریکایی ارزیابی کند و از مردم کشورش دعوت کند با رسمیت یافتن نتایج انتخابات، از حال و هوای نفاق انگیز روز‌های تبلیغاتی فاصله بگیرند و با وحدت به سوی آینده بنگرند.

او همچنین با اشاره به نتایج نهایی انتخابات گفت: «من و کامالا هریس، معاون ریاست‌جمهوری منتخب، توانستیم ۳۰۶ رای الکتورال کسب کنیم. این دقیقا همان عددی است که دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ به دست آورد و آن را پیروزی قاطع خواند. من هم با استناد به همان حرف‌های او، پیروزی در انتخابات امسال را قاطع می‌خوانم.
ما بیش از ۸۱ میلیون رای کسب کردیم. بالاترین میزان رای در تاریخ این کشور. اختلاف مجموع آرای کسب شده از سوی ما با رقیب، بیش از ۷ میلیون رای است (۸۱ میلیون در برابر ۷۴ میلیون) ... همه این‌ها نشان از کارآیی نظام دموکراسی آمریکایی دارد.»

بایدن که ۲۰ ژانویه رسما کار خود را آغاز خواهد کرد از تمامی دست اندرکاران برگزاری انتخابات تشکر کرد و گفت: «زنان و مردان عادی این مملکت، تسلیم قلدری و ارعاب نشدند و با صداقت کارشان را انجام دادند... همه راه‌های قانونی برای دونالد ترامپ هم باز بود تا اعتراض کند...
چهل قاضی در سراسر کشور به او و وکلایش فرصت دادند تا طرح دعوا کنند - از جمله دوبار در دیوان عالی -، اما در نهایت تمامی قضات به علت نبود ادله کافی همه این اعتراضات را رد کردند».

رسمیت بخشیدن به پیروزی جو بایدن در زیر تدابیر امنیتی
مراسم برگزاری مجمع گزینندگان که در گذر زمان به بخشی تشریفاتی از انتخابات آمریکا بدل شده معمولا مورد توجه اخبار ملی قرار نمی‌گیرد، اما امسال، انکار و ادعا‌های بی‌اساس ترامپ مبنی بر تخلف در انتخابات، باعث شده بود که برگزاری این مراسم در چند ایالت با حساسیت فراوان همراه شود. تا جایی که در چند ایالت، چون جورجیا، میشیگان و شهر واشنگتن تدابیر امنیتی ویژه‌ای اتخاذ شده بود.

در لنسنگ، مرکز ایالت میشیگان که جو بایدن با اختلاف بیش از ۱۵۰ هزار رای پیروزی شد، به علت تهدید‌های امنیتی «جدی» و بیم از خشونت، ادارات دولتی امروز تعطیل بودند. مراسم رای گیری در این شهر اگر چه با نظم و آرامش برگزار شد، اما در خارج از ساختمان مجلس ایالتی، گروهی از جمهوری‌خواهان تلاش کردند که وارد محل رای‌گیری شوند، اما متوقف و پراکنده شدند.

گریچن ویتمر، فرماندار ایالت میشیگان که یک دموکرات است و پیش از انتخابات حامیان تندرو ترامپ نقشه ربودن او را ریخته بودند که به وسیله پلیس اف‌بی‌آی متلاشی شد، امروز گفت: «مردم نظر خود را اعلام کردند. یک انتخابات سالم، منصفانه و ایمن بود».
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید