همدستی گوگل با فیس‌بوک برای دور زدن قانون

همدستی گوگل با فیس‌بوک برای دور زدن قانون

گوگل به فیس‌بوک امتیاز ترجیحی داد و فیس‌بوک موافقت کرد از حمایت از نرم‌افزار رقیب که ناشران برای مقابله با قدرت بازار گوگل طراحی کرده بودند، دست بردارد.

کد خبر : ۸۸۳۹۱
بازدید : ۸۹۶۳
همدستی گوگل و فیس‌بوک در دور زدن قانون
تگزاس و ۹ ایالت دیگر آمریکا در شکایتی فیس‌بوک و گوگل را که بزرگ‌ترین بازیگران بازار تبلیغات آنلاین هستند، متهم کرده‌اند از مجموعه قرارداد‌هایی برای تحکیم غیرقانونی قدرت بازارشان استفاده کرده‌اند. گوگل و فیس‌بوک در فروش تبلیغات آنلاین رقابت شدیدی دارند و به اتفاق همدیگر بیش از نیمی از بازار جهانی را در اختیار دارند.

در شکایت این ایالت‌ها آمده است: این دو شرکت در سال ۲۰۱۸ با قراردادی علنی موافقت کردند که براساس آن به مشتریان تبلیغات‌کننده فیس‌بوک گزینه قراردادن تبلیغات در شبکه شرکای ناشر گوگل فراهم می‌شد. مدیران رده‌های بالای دو شرکت این قرارداد را امضا کرده بودند.
به‌عنوان مثال یک وبلاگ اسنیکر که از نرم‌افزار گوگل برای فروش تبلیغات استفاده می‌کرد، می‌توانست از کفش‌فروشی که تبلیغات در فیس‌بوک خریداری کرده بود، درآمدزایی کند. به گفته یک منبع آگاه، گوگل در پروژه‌ای داخلی که «جِدای» نام گرفته بود، با سایر شرکت‌های تبلیغاتی در راستای تلاش برای حفظ سهم بازارش به توافق‌های همکاری مشابهی رسیده بود.
طبق شکایت ایالت‌های آمریکایی، اما آنچه علنا اعلام نشد این بود که گوگل به فیس‌بوک امتیاز ترجیحی داد و فیس‌بوک موافقت کرد از حمایت از نرم‌افزار رقیب که ناشران برای مقابله با قدرت بازار گوگل طراحی کرده بودند، دست بردارد.
فیس‌بوک در قبال عدم حمایت از نرم‌افزار رقیب گوگل، از مزایای مختلفی شامل دسترسی به دیتای گوگل و استثنا‌هایی مانند امکان گرفتن تبلیغات بیشتر نسبت به مشتریان سایر شرکای گوگل بهره‌مند شد.

سخنگوی گوگل اتهامات ایالت‌ها درباره همدستی میان گوگل و فیس‌بوک را نادرست توصیف و اعلام کرد فیس‌بوک دیتای خاصی دریافت نکرده است.
در این شکایت همچنین گوگل و فیس‌بوک به تبانی در قیمت‌گذاری تبلیغات متهم شده‌اند و با توجه به گستردگی و وسعت ماهیت همکاری میان دو شرکت، گوگل و فیس‌بوک کاملا آگاه بوده‌اند که توافقشان ممکن است باعث نقض قوانین ضدانحصارطلبی شود.
شش منبع آگاه اظهار کردند وزارت دادگستری آمریکا هم در راستای تحقیقات ضدانحصارطلبی درباره گوگل، سرگرم تحقیق درباره توافق میان این دو شرکت است، اما وزارت دادگستری که در اکتبر از گوگل شکایت کرد، هنوز اتهامات مربوط به توافق سال ۲۰۱۸ میان گوگل و فیس‌بوک را مطرح نکرده است.
در پرونده شکایت تگزاس این ایالت‌ها از گوگل خواستار جبران خسارت و اصلاحات ساختاری شدند که معمولا به معنای وادار کردن یک شرکت به فروش بخشی از دارایی‌هایش است. براساس گزارش رویترز، شکایت تگزاس دومین شکایت بزرگ رگولاتور‌ها علیه گوگل و چهارمین شکایت فدرال و ایالتی است که هدفشان کنترل رفتار غول‌های فناوری است که در دو دهه گذشته قدرت قابل‌توجهی به‌دست آورده‌اند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید