معمایِ آلودگی هوای تهران

معمایِ آلودگی هوای تهران

گرچه مسئله آلودگی هوای پایتخت سابقه‌ای چندین ساله دارد، اما در طول سال‌های اخیر وضعیت آلودگی در شهر تهران وخیم‌تر شده است. با این وجود هم اکنون دولتی‌ها سعی می‌کنند که کمتر پیرامون این مسئله اظهار نظر کنند. اما نماینده‌های مجلس گرچه پیرامون این موضوع موضع می‌گیرند، اما هر یک مقصر جداگانه‌ای برای آلودگی تهران معرفی می‌کنند.

کد خبر : ۸۸۴۲۵
بازدید : ۵۰۶۰
معمایِ آلودگی هوای تهران
فرادید | آلودگی هوای تهران در طول ۷ روز گذشته در محدوده ناسالم و ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشته است. مرکز کنترل کیفیت هوای شهر تهران معتقد است که این آلودگی ادامه دار در اثر عدم وزش باد و انباشت آلاینده‌ها رخ می‌دهد. این در حالی که کارشناسان محیط زیست دلایل دیگری را هم مقصر آلودگی شهر تهران می‌دانند.

به گزارش فرادید؛ بررسی آمار کیفیت هوای تهران در طول حدود ۱۰ ماه اخیر نشان میدهد که در این مدت پایتخت، تنها ۱۵ روز پاک را به ثبت رسانده است. همچنین در این مدت هوای تهران ۱۸۵ روز قابل قبول، ۷۳ روز ناسالم و ۲ روز ناسالم برای تمام گروه‌ها را پشت سر گذاشته است.

البته طی روز‌های اخیر بارش باران کل استان تهران را هم فرا گرفت، اما بارندگی هم نتوانست حرف هوای آلوده تهران شود. با این اوصاف آلودگی هوا تنها برای دو ساعت کنار رفت و وضعیت هوا دوباره به شرایط ناسالم بازگشت.

از طرفی همزمانی آلودگی هوا و ناپایداری جوی و بارش‌ها باعث شد تا مردم چنین تصور کنند که این مه آلودگی "ابر و ناپداری هوا" است. موضوعی که سبب شد تا هیچ یک از سازمان‌های مرتبط با مسئله آلودگی در طول یک هفته اخیر توضیح دقیقی در باره علت تداوم این پدیده ارائه نکنند.

در حال حاضر هم سازمان هواشناسی پیش بینی کرده است که آلودگی هوا در تهران در روز‌های آینده هم ادامه می‌یابد. در این رابطه سازمان هواشناسی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که به علت پایداری توام با سکون هوا، این شرایط جوی منجر به انباشت و افزایش غلظت آلاینده‌ها فردا (۳۰ آذرماه) در شهر‌های تهران و کرج، دوشنبه (۱ دی ماه) در شهر‌های تهران، کرج، اراک، اصفهان و قم، سه‌شنبه (۲ دی ماه) در شهر‌های تهران، کرج، اراک، اصفهان، قم و مشهد و چهارشنبه (۳ دی ماه) در شهر‌های تهران، کرج، اراک، اصفهان، قم و مشهد می‌شود.

براساس پروتکل ها، در این وضعیت افراد مبتلا به بیماری قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان باید فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند. در شرایط ناسالم برای گروه های حساس از جمله بیماران قلبی و ریوی، زنان باردار، کودکان وسالمندان در معرض خطر قرار دارند.
بررسی ها نشان می هد که "آلودگی هوا" به پدیده وارونگی دما در زمستان و فصول سرد سال مربوط می‌شود که تغییرات جوی امکان چرخش هوای سرد وگرم در جو را سلب می‌کند و باعث می‌شود هوای آلوده که گرم‌تر است نتواند با هوای تمیز جایگزین شود.معمایِ آلودگی هوای تهران

مقصر آلودگی هوای تهران؛ از بنزین آلوده و مازوت سوزی تا وزش باد!

گرچه مسئله آلودگی هوای پایتخت سابقه‌ای چندین ساله دارد، اما در طول سال‌های اخیر وضعیت آلودگی در شهر تهران وخیم‌تر شده است. با این وجود هم اکنون دولتی‌ها سعی می‌کنند که کمتر پیرامون این مسئله اظهار نظر کنند. اما نماینده‌های مجلس گرچه پیرامون این موضوع موضع می‌گیرند، اما هر یک مقصر جداگانه‌ای برای آلودگی تهران معرفی می‌کنند.

در این رابطه، نصر الله پژمان فر، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مقصر آلودگی پایتخت را بنزین تولیدی وزارت نفت می‌داند و گفته که در این باره زنگنه باید توضیح دهد.

او در جلسه علنی مجلس گفته که "افرادی که مدعی بودند بنزین تولیدی سابق آلوده بود و می‌گفتند این بنزین باعث سرطان می‌شود و سپس موجب چالش در تولید داخی شدند امروز کجا هستند؟ چرا سکوت کردند؟ این در حالی است که امروز این آلودگی موجب شده تهران از فاصله دور اصلا دیده نشود، این آلودگی در کلان شهر‌ها به دلیل همین بنزین است، وزیر نفت باید به دلیل این موضوع پاسخگو باشد. "

البته در این رابطه سال گذشته هم به‌دنبال آزمایش‌های صورت گرفته از سوی بخشی از مدیریت شهری تهران اعلام شد که غلظت گوگرد موجود در بنزین به لحاظ ذره در میلیارد (ppb) در برخی از جایگاه‌های سوخت شهر تهران بیش از دو برابر میزان استاندارد است و به دلیل کیفیت نامطلوب بنزین ذرات با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون در هوای شهر افزایش یافته و منجر به بروز و تشدید آلودگی هوای تهران شده است.

در طرف مقابل اما، سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس نظر دیگری دارد. او معتقد است که ⁧‫کارخانه‌های سیمان، نیروگاه‌های برق اطراف تهران و ⁧‫فرسودگی‬⁩ ناوگان حمل ونقل مقصران اصلی آلودگی شهر تهران هستند.

اشاره رفیعی نماینده مجلس به مسئله مازوت‌سوزی از سوی نیروگاه‌های اطراف تهران است که منجر به افزایش ذرات معلق ناشی از گاز گوگرد در هوا می‌شود.
در این میان برخی هم معتقدند که افزایش میزان رفت وآمد مردم با خودروی شخصی در سطح شهر به دلیل خودداری گروه زیادی از شهروندان برای استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی، آلودگی هوا تهران به وضعیت امروز رسیده است.
معمایِ آلودگی هوای تهران

مسئله عجیب وزش باد!

در حالی که در طول سال‌های گذشته متهمان متعددی برای آلودگی هوای تهران معرفی شده اند، اما سازمان محیط زیست همواره معتقد بوده که مقصر آلودگی هوا پایتخت عدم وزش باد است.

البته سازمان محیط زیست در حال حاضر هم بر این عامل تاکید دارد. مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست به تازگی در مورد عامل آلودگی هوا تهران گفته است: "تهران در شرایطی قرار دارد که اگر باد نوزد، آلوده می‌شود و این یک واقعیت علمی است، اگرچه خنده‌دار است. هنگامی که برف روی ارتفاعات می‌نشیند، واژگونی هوا اتفاق می‌افتد که اگر باد بیاید به سرعت این آلودگی هوا برطرف می‌شود. "

او همچنین گفته که " قدرت و سرعت باد در چند روز اخیر که شاهد افزایش آلودگی هوا بودیم، به شدت کاهش یافته بود و حتی گاهی اوقات سرعت آن به صفر می‌رسید، تهران همانند خانه‌ای است که هوا در آن رد و بدل نمی‌شود و با این حال در آن اسفند دود می‌کنیم. "
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید