دوران کم‌نوسان دلار

دوران کم‌نوسان دلار

در دومین روز هفته، دلار مسیر کاهشی را ادامه نداد و توانست حمایت ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومانی را حفظ کند. به گفته فعالان، مهم‌ترین عاملی که موجب شد، قیمت دلار از مسیر نزولی خارج شود، تغییر رفتار در سمت تقاضای حواله‌های ارزی بود.

کد خبر : ۸۸۷۶۹
بازدید : ۵۵۸۹
دوران کم‌نوسان دلار
یک رشد جزئی کافی بود تا روند نزولی بازار ارز متوقف شود، اتفاقی که در دومین روز هفته رخ داد. روز یکشنبه، دلار با برگشت به محدوده ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومانی توانست انتظارات کاهشی را تعدیل کند؛ در یک ماه گذشته، هر بار سایه ریزش بر سر اسکناس آمریکایی افتاد، این ارز توانست خصوصا با تکیه بر متغیر‌های بیرونی خود را در یک محدوده مشخص نگه دارد.
دیروز هم عامل نجات‌بخش بازیگران افزایشی بازار، متغیر بیرونی درهم و افزایش تقاضا برای حواله‌های ارزی بود. روز یکشنبه، دلار ۱۰۰تومان افزایش را به ثبت رساند و توانست روی عدد ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان قرار بگیرد.

قصه تکراری در بازار ارز
برگشت قیمت اسکناس آمریکایی برای بسیاری از معامله‌گران عجیب نبود؛ در واقع به گفته آن‌ها از آذرماه، قیمت دلار چند بار در برابر رشد و سقوط‌های سنگین مقاومت کرده است و همین موضوع موجب شده است که معامله‌گران بازارچندان در انتظار اتفاق تازه‌ای نباشند.
با این حال، عده دیگری از معامله‌گران عنوان می‌کردند که از برگشت قیمت دلار در روز یکشنبه تعجب کردند. اسکناس آمریکایی در اولین روز هفته، تحت فشار متغیر‌های کاهشی مختلف بود و به همین دلیل انتظار داشتند که ادامه فشار این متغیر‌ها در روز یکشنبه منجر به ادامه افت قیمت شود؛ با این حال روز یکشنبه دلار توانست مخصوصا با تغییر رفتار بازیگران حواله‌ای، در جاده‌ای متفاوت با روز شنبه حرکت کند.
همچنین کاهش ارزش دلار در بازار‌های همسایه که در روز اول هفته انتظارات بازیگران داخلی را تحت‌تاثیر قرار داده بودند، در روز دوم هفته رفتار متفاوتی را در پیش گرفتند. ارزش دلار هم در هرات و هم در سلیمانیه تقویت و این عامل زمینه‌ساز افزایش خرید‌ها در بازار ارز داخلی شد.

افزایش قیمت دلار، وضعیت بازار سکه را هم تحت‌تاثیر قرار داد، در واقع، با توجه به تعطیلی بازار طلای جهانی، سکه امامی در روز یکشنبه به‌طور کامل تحت‌تاثیر تغییرات قیمت دلار قرار داشت و توانست با تکیه بر رشد این ارز، به سوی نرخ‌های بالاتر حرکت کند. ساعت ۴ بعدازظهر روز دوم هفته، سکه در بازار با قیمت ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله می‌شد که ۵۰هزارتومان بیشتر از روز شنبه بود.
سکه در صورتی می‌تواند به سوی نرخ‌های بالاتر حرکت کند که با قدرت از مرز ۱۲ میلیون تومانی عبور کند. برای اینکه بازار سمت‌وسوی کاهشی به خود بگیرد، فلز گرانبهای داخلی نیاز دارد که به زیر ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی برود.

حفظ حمایت در بازار ارز
در دومین روز هفته، دلار مسیر کاهشی را ادامه نداد و توانست حمایت ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومانی را حفظ کند. به گفته فعالان، مهم‌ترین عاملی که موجب شد، قیمت دلار از مسیر نزولی خارج شود، تغییر رفتار در سمت تقاضای حواله‌های ارزی بود.
روز دوشنبه حواله درهم نه تنها به زیر ۷هزار و ۱۰۰ تومان نرفت که با افزایش خرید‌ها توانست بالای سطح۷ هزار و ۱۵۰تومان قرار بگیرد. رشد قیمتی درهم به سرعت سمت و سوی انتظارات در بازار داخلی را تحت‌تاثیر قرار داد و زمینه‌ساز افزایش خرید معامله‌گران دلار شد.

گروهی معتقدند، تقاضای شرکت‌های تجاری برای تسویه‌های ارزی در آستانه سال نو میلادی بالاست و همین مساله، زمینه‌ساز رفتن درهم به بالای ۷ هزار و ۱۵۰ تومان شده است. دسته دیگری از معامله‌گران معتقدند، با بازگشت ثبات به بازار، برخی از تجار تصمیم گرفته‌اند ارز حواله‌ای مورد نیاز خود را تهیه کنند تا کالا‌های خود را به بازار شب عید برسانند.
با این حال، به نظر می‌رسد بازار بیشتر در الگوی نوسانی قرار دارد و اتفاق جدیدی در بازار رخ نداده است که زمینه‌ساز تغییر شدید قیمت‌ها شود.
از نگاه این گروه، هفته جاری نیز اتفاق تازه‌ای در بازار رخ نخواهد داد. به باور این گروه، بازار ارز برای یک نوسان شدید و قرار گرفتن در مسیر کاهشی یا افزایشی مشخص نیاز به یک خبر واقعی و تاثیرگذار دارد و حداقل فعلا خبر خاصی در بازار نیست.

برخی از فعالان انتظار دارند که دوره کم‌نوسان دلار حتی تا سال بعد نیز ادامه پیدا کند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید