کارت دیجیتال واکسیناسیون کرونا در لس‌آنجلس

کارت دیجیتال واکسیناسیون کرونا در لس‌آنجلس

کارت واکسیناسیون به‌صورت کاغذی هم به کسانی که واکسینه می‌شوند، داده می‌شود تا پیگیری کنند چه واکسنی دریافت کرده‌اند. لس‌آنجلس با بیش از ۱۰میلیون سکنه، یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق آمریکاست.

کد خبر : ۸۹۰۰۵
بازدید : ۵۷۲۰
کارت دیجیتال واکسیناسیون کرونا در لس‌آنجلس
کارت دیجیتال واکسن کرونا را استارت‌آپی به نام هلث‌وانا (Healthvana) تولید کرده است

بر اساس گزارشی از شبکه بلومبرگ در دوشنبه گذشته، لس‌آنجلس صدور کارت واکسیناسیون دیجیتال را برای کسانی که در برابر ویروس کرونا واکسینه شده‌اند، آغاز کرده است.

بعد از دریافت واکسن، افراد پیامی را در تلفن هوشمند خود دریافت می‌کنند؛ مقام‌های بهداشتی امیدوارند این رسید دریافت واکسن که می‌تواند در تلفن‌های هوشمند ذخیره شود، برای افرادی که اولین دز واکسن فایزر یا مدرنا را دریافت کرده‌اند، به‌عنوان یک یادآوری برای دریافت دز دوم آن‌ها عمل کند.

کلر جاراسو، مدیر برنامه واکسیناسیون و کنترل بیماری‌ها در اداره بهداشت عمومی لس‌آنجلس، در مصاحبه با بلومبرگ گفت که انتشار اطلاعات بهداشت عمومی می‌تواند تجاوز به حریم خصوصی تلقی شود: «تا آنجا که ممکن باشد، جنبه‌های امنیت حریم خصوصی را رعایت کرده‌ایم.
من شخصا از آن استفاده می‌کنم و احساس ناامنی نمی‌کنم. امیدوارم که این سخن برای کسانی که درباره حریم خصوصی نگران‌اند، اطمینان‌بخش باشد.»

رسید‌های واکسیناسیون این پتانسیل را دارد که از آن‌ها به‌عنوان به‌اصطلاح «پاسپورت مصونیت» استفاده شود؛ یک گذرنامه که اثبات می‌کند شما در مقابل کرونا مصون شده‌اید و می‌توانید به سالن‌های سینما، کنسرت یا هواپیما وارد شوید. این کمک خواهد کرد که کسب‌وکار‌ها با خیال راحت فعالیت‌های خود را از سر بگیرند.

با این همه، نگرانی‌هایی وجود دارد که ممکن است شرکت‌ها از این اطلاعات سواستفاده کنند. همچنین این نگرانی وجود دارد که این برنامه به شکل‌گیری یک جامعه دو طبقه منتهی شود؛ افرادی که واکسینه شده‌اند، بتواند زندگی عادی داشته باشند، اما زندگی افرادی که نتوانسته‌اند واکسن دریافت کنند، محدود بماند.

اتحادیه آمریکایی آزادی‌های مدنی در ماه مه نوشت که «صدور پاسپورت مصونیت راه‌حل مشکل نیست». بنابر اعلام این سازمان، چنین اقدامی «نابرابری بین گروه‌های نژادی را افزایش خواهد داد و به آزادی‌های مدنی همه آسیب خواهد رساند».

اتحادیه آمریکایی آزادی‌های مدنی بر این باور است که صدور گذرنامه‌های مصونیت می‌تواند افراد کم‌درآمد را ترغیب کند تا خود را به کرونا آلوده کنند. این سازمان غیرانتفاعی نوشت: «اگر شرکت‌ها در استخدام افرادی که در برابر کرونا مصونیت دارند، ترجیح قائل شوند، مقابله با این چنین انگیزه‌هایی دشوار خواهد بود.»

سازمان حریم خصوصی بین‌الملل (پرایوسی اینترنشنال)، مستقر در بریتانیا، نیز که برای محافظت از حریم خصوصی در سطح جهان فعالیت می‌کند، صدور گذرنامه واکسن را باعث ایجاد نابرابری می‌داند. این گروه گفته است: «تا زمانی که همه به واکسن دسترسی نداشته باشند، هر سیستمی که ارائه خدمات خود را منوط به داشتن گذرنامه مصونیت کند، ناعادلانه خواهد بود.»

لس‌آنجلس با بیش از ۷۵۰هزار مورد ابتلا و ۱۰هزار فوت به‌علت کرونا، اینک به یکی از مراکز عمده پخش این ویروس تبدیل شده است. کارت دیجیتال واکسن کرونا را استارت‌آپی به نام «هلت‌وانا» (Healthvana) تولید کرده است. هدف این است تا اطمینان حاصل شود که افراد هر دو دز موردنیاز واکسن را دریافت می‌کنند و این‌گونه دز‌های واکسن به هدر نمی‌رود.

رامین باستانی، مدیرعامل هلت‌وانا، به بلومبرگ گفت این طور نیست که فقط گذرنامه دیجیتال همه‌جا لازم باشد: «این‌گونه نیست که این مثل یک کارت اعتباری باشد که در سراسر آمریکا از آن استفاده کنید. گاهی اوقات می‌توانید پول نقد پرداخت کنید، گاهی اوقات هم می‌توانید از اپل والت (کیف‌پول اپل) خود استفاده کنید.»

کارت واکسیناسیون به‌صورت کاغذی هم به کسانی که واکسینه می‌شوند، داده می‌شود تا پیگیری کنند چه واکسنی دریافت کرده‌اند. لس‌آنجلس با بیش از ۱۰میلیون سکنه، یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق آمریکاست.

پیش از این، ایسلند و مجارستان سیاست‌هایی وضع کرده‌اند که توریست‌ها را ملزم می‌کند جواب‌های مثبت و منفی آزمایش کرونای خود طی ش ماه گذشته را نشان دهند. ایسلندایر اعلام کرده است که «مسافران دارای گواهی ابتلا به کرونا که با ضوابط دولتی هماهنگ باشد» هنگام ورود به ایسلند از قرنطینه معاف‌اند.

گرچه برنامه واکسیناسیون در آمریکا با تاخیر همراه بوده است، کسب‌وکار‌ها امیدوارند که با صدور گذرنامه‌های مصونیت، راهی برای بازگشت به وضعیت عادی قبل از واکسیناسیون کل جمعیت فراهم شود. در صورت بالا نبردن سرعت واکسیناسیون، ممکن است واکسینه کردن همه جمعیت امریکا ۱۰ سال طول بکشد.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید