تصاویر/مغازه‌ای در بغداد که زمان در آن متوقف شده است

تصاویر/مغازه‌ای در بغداد که زمان در آن متوقف شده است

پشت شیشه غبارگرفته ویترین مغازه عبدالکریم در خیابان رشید بغداد ردیف‌پشت‌دریف ساعت‌های کلاسیک دیده می‌شود که در جعبه‌های نمدی‌شان جا خوش کرده‌اند. پشت این ساعت‌ها کوهی از ساعت‌های دیگر به شکلی نامرتب روی هم تلمبار شده و بقیه نیز از دیوار‌های ویترین آویزانند.

کد خبر : ۸۹۰۲۰
بازدید : ۱۱۷۰۲
فرادید | ویترین مغازه یوسف عبدالکریم در یکی از خیابان‌های تاریخی بغداد یک کپسول زمان است. هزاران ساعت مچی فضای مغازه نقلی او را پر کرده است، اینجا جایی است که ۳ نسل از تعمیرکاران عراق قدیمی‌ترین ساعت‌های این کشور را تعمیر کرده‌اند.

فرادید به نقل از الجزیره نوشت، پشت شیشه غبارگرفته ویترین مغازه عبدالکریم در خیابان رشید بغداد ردیف‌پشت‌دریف ساعت‌های کلاسیک دیده می‌شود که در جعبه‌های نمدی‌شان جا خوش کرده‌اند. پشت این ساعت‌ها کوهی از ساعت‌های دیگر به شکلی نامرتب روی هم تلمبار شده و بقیه نیز از دیوارهای ویترین آویزانند.

در داخل مغازه هم تا چشم کار می‌کند ساعت مچی وجود دارد. برخی در داخل سطل‌های پلاستیکی روی زمین، برخی در داخل جعبه‌هایی در کابینت‌ها و برخی روی طاقچه و برخی داخل کیف‌های کوچک.

در کنج مغازه، درست پشت یک میز چوبی قدیمی، عبدالکریم ۵۲ ساله روی یک ساعت عتیقه قوز کرده است.
عبدالکریم ۱۱ ساله‌اش بود که پدربزرگش که این مغازه را در دهه ۱۹۴۰ گشوده بود به رحمت خدا رفت و بعد از آن او کار تعمیر ساعت را در کنار پدرش آغاز کرد.

عبدالکریم فکر می‌کند که یکی از ساعت‌های صدام حسین، دیکتاتور سابق عراق را نیز تعمیر کرده است. او می‌گوید: «این ساعت را از طرف کاخ ریاست‌جمهوری برای تعمیر آوردند و امضای صدام حسین پشت آن بود.»

از آن زمان خیلی چیز‌ها تغییر کرده است. مردم ساعت‌های مچی عقربه‌ای را با مدل‌های دیجیتالی عوض کرده‌اند و بعد همه را به نفع گوشی‌های هوشمند کنار گذاشتند. اما عبدالکریم اصرار دارد که یک ساعت مچی اصل هیچ وقت کهنه نمی‌شود.

او می‌گوید: «برازندگی یک مرد به ساعتش و بعد به کفش‌هایش است.»

منبع: Aljazeera
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید