دنیای اپلیکیشن‌های بدون‌کد

دنیای اپلیکیشن‌های بدون‌کد

با تغییر شیوه‌های استخدام کارکنان و افزایش دورکاری‌ها، بستر‌های بدون‌کد امکان ایجاد اپلیکیشن‌ها از راه دور و حتی بهبود مراودات از طریق برنامه‌های ارتباطی را فراهم ساخته‌اند.

کد خبر : ۸۹۱۲۹
بازدید : ۹۵۷۶
دنیای اپلیکیشن‌های بدون‌کد
مدت‌ها است که برنامه‌نویسی حرف اول و آخر را در بستر‌های دیجیتال می‌زند، با این حال حوزه‌ای در برنامه‌نویسی وجود دارد که همگام با کسب‌وکار‌ها متحول شده است. این حوزه توسعه اپلیکیشن‌های بدون‌کد (بدون کدنویسی) است که به‌ویژه در یادگیری ماشینی استفاده می‌شود.
ظهور اپلیکیشن‌های بدون‌کد باعث‌شده است که ایجاد و استفاده از اپلیکیشن‌ها بسیار سریع‌تر از قبل انجام شود.

به‌دلیل نیاز‌های دائما در حال تغییر کسب‌وکار‌های امروزی، برنامه‌نویسی سنتی نمی‌تواند از نظر زمان و هزینه به‌صرفه باشد. با این شرایط، حوزه یادگیری ماشینی بدون کد در حال رشد است تا نیاز‌های کسب‌وکار‌ها را برطرف کند. کسب‌وکار‌ها با استفاده از این روش، می‌توانند بدون آشنایی با زبان‌های برنامه‌نویسی، اپلیکیشن‌های دلخواه خود را بسازند.

بستر‌های بدون‌کد، تمام موارد مورد‌نیاز کاربران را برای ساخت یک اپلیکیشن فراهم می‌آورند. به‌عنوان مثال، بستر‌های وبلاگ‌ساز و وب‌سایت‌سازی وجود دارند که صفحات از پیش‌ساخته شده را برای استفاده کاربران ارائه می‌دهند.
زمانی که از چنین بستر‌هایی استفاده کنید، تحلیلگران کسب‌وکار و مدیران محصول می‌توانند پروژه‌ها را با سرعت بیشتر و هزینه کمتر به اتمام برسانند. این فرصت به‌ویژه برای کسانی مناسب است که به‌دنبال استفاده از پلت‌فرم‌های یادگیری ماشینی هستند و مهارت‌های فنی موردنیاز آن‌ها را هم ندارند.
با بستر‌های بدون‌کد، اهمیت مهارت‌های فنی کاهش می‌یابد و افراد بیشتری به‌سادگی می‌توانند از هوش مصنوعی یا یادگیری ماشینی در فرآیند‌های کسب‌وکار خود بهره ببرند.

یکی از مهم‌ترین مزایایی که در استفاده از این بستر‌های بدون‌کد به‌نظر می‌رسد، افزایش چابکی است. کسب‌وکار‌هایی که بتوانند به سرعت ایده‌های خود را در اپلیکیشن‌ها پیاده‌سازی کنند، می‌توانند مزیتی جدی در مقایسه با رقبای خود به‌دست آورند (آن‌هم بدون آنکه مجبور به پرداخت هزینه‌های کدنویسی سنتی باشند).

ایجاد یک اپلیکیشن بدون کدنویسی
چند تفاوت اصلی بین بستر‌های بدون‌کد و کدنویسی سنتی وجود دارد. اغلب این تفاوت‌ها در شیوه ساخت و بهره‌برداری از اپلیکیشن‌ها دیده می‌شود.
بستر‌های بدون‌کد به‌طور کامل متکی بر فراداده‌ها (Metadata) هستند. این سخن به معنای آن است که تمام اپلیکیشن‌های ساخته‌شده توسط یک توسعه‌دهنده، به‌عنوان فراداده ذخیره می‌شوند. هنگامی که قرار می‌شود رابط اپلیکیشن به کاربر نهایی ارائه شود، این فراداده‌ها تفسیر می‌شوند.

یکی از مزیت‌های کارآمد بستر‌های بدون‌کد آن است که نسخه‌های پیشین همچنان کارآ باقی می‌مانند، از این‌رو اگر یک اپلیکیشن را بدون کدنویسی توسعه دهید، مشکلی با به‌روزرسانی بستر‌های بدون‌کد هم نخواهید داشت. این مساله را به‌خوبی در کار با اکسل درک می‌کنید.
حتی زمانی‌که نسخه‌های جدیدتری از این نرم‌افزار به بازار می‌آید، بازهم می‌توانید اسناد ساخته‌شده توسط نسخه‌های قدیمی‌تر را باز و ویرایش کنید.

بهینه‌سازی منابع داخلی
با بستر‌های بدون‌کد، کسب‌وکار‌ها و شرکت‌ها می‌توانند بدون‌نیاز به منابع داخلی هنگفت یا قابلیت‌های آی‌تی برنامه‌هایشان را پیش‌ببرند. زمانی‌که شرکت‌ها به‌جای اتکا به قابلیت‌های خود، از برون‌سپاری و خدمات توسعه‌دهندگان حرفه‌ای استفاده کنند، در هزینه‌هایشان صرفه‌جویی می‌شود. اما این صرفه‌جویی را می‌توان با استفاده از بستر‌های بدون‌کد افزایش داد.
با این بسترها، هر فردی با مهارت‌های پایه کامپیوتری می‌تواند اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌هایی را مطابق با نیاز کسب‌وکار خود ایجاد کند. در این‌صورت، نیازی به صرف هزینه‌ها یا منابع اضافی نخواهد بود.
دنیای اپلیکیشن‌های بدون‌کد
تحویل سریع اپلیکیشن
با بستر‌های بدون‌کد، کسب‌وکار‌ها می‌توانند با سرعتی بیشتر از کدنویسی سنتی، اپلیکیشن‌های مدنظر خود را بسازند. توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها هم از آنجا می‌توانند سفارش کسب‌وکار‌ها را سریع‌تر تحویل دهند که دیگر نیازی نیست تمام خطوط کد به‌صورت دستی نوشته شود.

ایجاد سریع تغییرات
با تغییر نیاز‌ها و درخواست‌های کسب‌وکارها، بسیاری از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن و وب‌سایت مجبور هستند در میانه راه، تغییراتی در پروژه ایجاد کنند. این تغییرات همواره به‌معنای ازدست‌رفتن زمان و پول بسیاری است و در کدنویسی سنتی دشواری‌های بیشتری به‌بار می‌آورد، اما با بستر‌های بدون‌کد، توسعه‌دهندگان می‌توانند به سرعت و با کمترین هزینه هرگونه تغییر یا بهبود کاربری را در اپلیکیشن‌ها لحاظ کنند.
با این قابلیت، سرعت کار افزایش می‌یابد و اپلیکیشن‌ها در کم‌ترین زمان ممکن به بازار عرضه می‌شوند. کسب‌وکار‌ها هم می‌توانند با بهبود تجربه کاربران، رضایت بیشتری در آن‌ها ایجاد کنند.

کاهش هزینه‌های کل مالکیت
هزینه‌های مالکیت نیز با استفاده از بستر‌های بدون‌کد به‌شدت کاهش می‌یابند. شرکت‌ها علاوه بر آنکه در زمان ساخت اپلیکیشن یا وب‌سایت خود نیاز به‌صرف هزینه‌های کمتری دارند، در دوران استفاده هم هزینه‌های پایین‌تری نسبت به کدنویسی سنتی خواهند پرداخت؛ چراکه دیگر نیازی به کارکنان و برنامه‌نویسان متخصص ندارند و بسیاری از هزینه‌های نیروی انسانی و دستگاه‌های موردنیاز آن‌ها کاهش می‌یابد.

بستر‌های بدون‌کد در دوران کرونا
فراگیری کرونا باعث شد تا بسیاری از شرکت‌ها به بازنگری در شیوه فعالیت‌های خود بپردازند. بستر‌های بدون‌کد هم از این قاعده جدا نبوده‌اند و شرکت‌های بیشتری از آن‌ها برای بهبود ارتباطات خود با کارکنان و مشتریان استفاده می‌کنند.
همچنین با کاهش بودجه شرکت‌ها، آن‌ها به‌دنبال راه‌های اقتصادی‌تری برای پیشبرد برنامه‌هایشان می‌گردند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که بستر‌های بدون‌کد به‌جز کاهش هزینه‌های توسعه اپلیکیشن و وب‌سایت، شرکت‌ها را هم از نظر نیروی انسانی متخصص در تنگنا قرار نمی‌دهند.
در حقیقت، ۹۰‌درصد از شرکت‌های استفاده‌کننده از بستر‌های بدون‌کد توانسته‌اند با همان کارکنان و تخصص‌های موجود در شرکت، اپلیکیشن خود را بسازند.

با تغییر شیوه‌های استخدام کارکنان و افزایش دورکاری‌ها، بستر‌های بدون‌کد امکان ایجاد اپلیکیشن‌ها از راه دور و حتی بهبود مراودات از طریق برنامه‌های ارتباطی را فراهم ساخته‌اند. همچنین به این نکته فکر کنید که شاید متخصصان برنامه‌نویسی شرکت شما به‌دلیل دورکاری در دسترس نباشند.

در نهایت، آن‌طور که کن مک‌الراث، مدیرعامل شرکت راهکار‌های کم‌کد و بی‌کد اسکوید (Skuid) می‌گوید، «کرونا باعث شد که بیشتر به یاد مرگ بیفتیم و با خودمان فکر کنیم که زمان ارزشمندمان را صرف چه کار‌هایی می‌کنیم.» او توضیح می‌دهد:
«من بستر‌های کم‌کد و بی‌کد را به یادگیری دوچرخه‌سواری تشبیه می‌کنم. زمانی که بفهمید می‌توان با انرژی کمتر، ۱۰‌برابر سریع‌تر حرکت کرد و علاوه بر آن هیجان و پیچیدن باد در موهایتان را حس کنید، حاضرید به عقب بازگردید؟»
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید